Tot mai multe cazuri de agresivitate la nivelul școlilor au fost înregistrate în ultima săptămână. În unele cazuri a fost nevoie de intervenția autorităților pentru a calma spiritele.
Un elev a fost bătut în baia școlii, fără ca cineva să intervină, un altul a fost bătut în sala de clasă, într-o pauză, sub ochii celorlalți colegi, iar alți copii au ajuns la școală cu arme albe și pistoale airsoft cumpărate de pe internet.
Profesorii și părinții află de pe internet despre aceste cazuri, unele înfiorătoare.
Copiii nu se nasc violenți
Sociologul Ana Bulai a explicat că vina este a întregii societăți inclusiv a familiei și a școlii pentru că ”școala ar trebui să aibă grijă să pregătească cetățeni de calitate nu somități academice”.
Experta mai spune că cercul de prieteni și mediul în care trăiesc îi influențează foarte mult pe copii, iar agresivitatea se transmite.
„Bulliyng-ul din școli, agresivitatea în rândul copiilor, este o prelungire a agresivității din familie și a agresivității în societate. Copiii nu se nasc violenți și nici cu comportamente barbare față de ceilalți și nici înjurând. Învață lucrurile acestea, în primul rând din familie, apoi în cercul de prieteni. Iar în această situație, o influență foarte mare o au prietenii virtuali.
Dacă ați citi chat-urile din jocurile pe care le joacă copiii de gimnaziu ați observa un limbaj de o agresivitate și de o vulgaritate care l-ar face să roșească și pe un marinar cu ștate vechi.
Există o accesibilitate a copiilor, mult lărgită în aceste zone rămase slab controlate din punct de vedere social cum este internetul, nu doar cel mainstream, ci și cel al jocurilor și al buclelor de comunicare. Acolo agresivitatea și vulgaritatea sunt menite să se potențeze de la un copil la altul”, a precizat Ana Bulai.
Copiii cred că este normal să fie agresivi
Familia joacă un rol foarte important în extinderea acestui fenomen violent în rândul elevilor.
„Există violența în familie. Un copil care vede părinții înjurându-se, fiind agresivi unul cu celălalt sau fiind agresivi în trafic ori cu colegii de la serviciu, înțelege că acesta este modul de viață și devine, la rândul său agresiv cu colegii de școală. Și sigur că un copil care vede la școală că cei agresivi nu sunt pedepsiți decât formal, prin scăderea notei la purtare, de exemplu, înțelege că aceasta agresivitate nu este controlată social”, a mai explicat sociologul.
Experta este de părere că dacă doar pedepsim copilul violent nu vom face de fapt nimic bun.
„Sunt multe lucruri care trebuiesc făcute. În primul rând trebuie să înțelegem că agresivitatea nu este doar a copilului. Doar sancționându-l pe copil nu obținem nimic sau, mai grav, obținem doar o potențare a acestei agresivități și eventual o scoatere a ei din școală în spatele blocului sau în alt context în care, copilul acumulând atâta frustrare va ajunge, de la o înjurătură, să dea în cap în câțiva ani.
Trebuie să înțelegem că școala singură nu poate să acționeze în această direcție și este nevoie de familie. Iar orice copil care are un comportament violent în școală ar trebui să participe la terapie împreună cu părinții, cel puțin 10-12 ore, ca în alte părți ale lumii, pentru a înțelege unde este problema. Iar familia împreună cu consilierii școlari ar trebui să lucreze împreună pentru atenuarea violenței”, a precizat sociologul.
Avem nevoie de profesori instruiți în pedagogie
„Copilul agresiv este o victimă a mediului în care trăiește, a familiei, a societății, a cercului de prieteni. Este ca un simptom. Ar fi aiurea să tratăm simptomul și să nu vedem cauzele.
În momentul în care doar penalizăm în școală doar copilul nu facem nimic. Doar accelerăm o spirală a agresivității.
O a doua măsură este obligația de a exista consilieri școlari în fiecare școală care să monitorizeze astfel de cazuri. Noi avem un consilier școlar la 500- 600 de elevi. Nici măcar nu poate să-i vizualizeze pe toți într-un an școlar. Avem nevoie de un plus de sprijin psihologic profesionist nu unul care face un curs de psihologie de 3 zile apoi se angajează în școli.
Avem nevoie de profesori instruiți în pedagogie, nu în ași preda materia, care să înțeleagă că orice manifestare de agresivitate în timpul orei pot avea în spate probleme, iar copiii vin de multe ori la școală pentru a găsi un spațiu de derulare, pentru a pleca de acasă.
Dacă în școală, societatea nu-și învață copiii să fie părinți mai buni decât sunt ei acum, nu vom face nimic”, a mai explicat sociologul Ana Bulai.
FOTO pexeles.com