Peste 40 de copii cu diverse deficiențe participă la sesiuni de terapie multisenzorială, cu implicarea activă a părinților și a terapeuților, prin cel mai nou proiect al Centrului de Cercetări Subacvatice din județul Covasna – „Triunghiul succesului: copii, părinți, terapeuți, împreună!”
Proiectul, derulat de Departamentul de Terapii Speciale din cadrul Centrului de Cercetări Subacvatice al județului Covasna, este finanţat de MOL România și Fundaţia pentru Comunitate prin programul „MOL pentru sănătatea copiilor“.
Grupul țintă este format din 48 de copii, cu vârsta între 3 și 18 ani, iar activitățile, care se vor desfășura pe parcursul a 12 săptămâni, la piscina „Panorama Boutique Hotel”, din apropiere de Sfântu Gheorghe, constau în sesiuni de terapie cu unde sonore în mediul acvatic. Beneficiile acestei terapii, cunoscută sub denumirea „TUSMA”, au fost confirmate de testele clinice efectuate de Institutul Naţional de Recuperare, Medicină Fizică şi Balneoclimatologie, iar specialiștii Departamentului de Terapii Speciale din cadrul Centrului de Cercetări Subacvatice al județului Covasna o utilizează de mulți ani. Noutatea acestui proiect constă în implicarea activă a părinților beneficiarilor în sesiunile de terapie.
„Terapia de unde sonore în mediul acvatic (T.U.S.M.A.) se bazează pe stimularea controlată a neuroplasticității sistemului nervos, reducând timpul în care mecanismele fiziologice duc la reorganizarea structurală și funcțională a materiei cenușii și albe. Accelerarea neuroplasticității duce la reducerea timpului în care survin aceste modificări, de la câțiva ani sau luni la câteva săptămâni. Modificările funcționale pe termen scurt și modificările structurale pe termen lung prin dirijarea neuroplasticității accelerate se vor păstra de -a lungul anilor numai dacă mediul la care este expus copilul nu acționează contrar sensului terapiei. Deoarece timpul petrecut în mediul familial are o durată mai mare decât timpul petrecut în cadrul școlii sau în activități terapeutice, respectiv acest timp are o încărcătură emoțională puternică, rezultă că influența sa este majoră. Din această cauză, dorim ca părintele și copilul să experimenteze împreună terapia TUSMA, părintele să înțeleagă sensul terapiei, iar eforturile depuse de copil, terapeut și părinte să fie orientate în sens comun în beneficiul copilului. Creând un <<limbaj comun părinte-terapeut>> în activitățile zilnice ale copilului, se creează <<obiceiuri>> în căile neurale care întăresc efectele terapiei, pentru a rezista și chiar a se dezvolta în timp. Scopul principal al proiectului <<Triunghiul succesului: copii, părinți și terapeuți, împreună>> este continuarea terapiei benefice deja utilizată, extinsă cu un element inedit: implicarea părinților în mod activ și interactiv. ” – a explicat Szabo Jeno, coordonatorul Departamentului de Terapii Speciale din cadrul Centrului de Cercetări Subacvatice.
El a menționat că grupul țintă este alcătuit din copii cu deficienţe ușoare, grave, severe, profunde și asociate, copii cu autism, iar activitățile vor îmbina meloterapia, cu elemente ale hidroterapiei și metoda imaginației ghidate.
„Copiii cu deficiențe, ușoare, grave, severe, asociate și profunde se dezvoltă în mod diferit față de copiii fără deficiențe. Ei întâmpină dificultăți în dezvoltarea psiho-socio-emoțională și motrică. În cazul copiilor cu deficienţe ușoare, grave, severe, profunde și asociate, în cazul copiilor cu autism, această terapie favorizează apariția unei stări de relaxare, stare în care corpul intră într-o stare de calm, consumând foarte puțină energie, în timp ce creierul beneficiază de un plus de energie cu ajutorul muzicii, obținută tocmai din economia de energie a corpului. În plus, funcția muzicii este acela de modificare a dispoziției, de reglare emoțională, și duce la creșterea afectivității pozitive, a atenției și a concentrării. Efectele hidrostatice ale apei diminuează efortul, ușurând mișcarea copiilor cu aceste tipuri de deficiențe. Apa este unul dintre cele mai grozave instrumente de terapie, datorită rezistenței și suportului pe care oferă. Apa dă senzația de siguranță a mișcărilor, ajută în diminuarea spasmelor, oferind o stare de relaxare. În concluzie, copiii cu dificultăți câștigă, în primul rând, o stare emoțională pozitivă, o stare de bine, li se dezvoltă memoria, imaginația, le crește capacitatea de concentrare a atenției, li se îmbunătățesc abilitățile sociale, crește gradul de conștientizare. Starea de relaxare indusă de muzică și apă caldă sprijină deschiderea spre comunicare, interacțiune.”- a mai explicat Szabo Jeno.
El a menționat că activitățile se desfășoară de trei săptămâni, în zilele de miercuri și joi, de la 16.00 la 20.00, tot mai mulți părinți fiind interesați să se implice, alături de copiii lor, astfel că se dorește extinderea proiectului.
Szabó Jenő are o experienţă de peste două decenii şi jumătate în domeniul scufundărilor și a fost membru al echipei celebrului explorator Jacques Yves Cousteau, în expediţia în Bazinul Hidrografic al Dunării, între 1991-1992. A fost membru în mai multe expediţii de cercetare și a fost conducătorul mai multor expediţii de arheologie subacvatică.
El a amenajat, cu ani în urmă, la Dalnic, un lac artificial, unde a înființat, apoi „o școală subacvatică” destinată copiilor surdo-muți, care prin audiții subacvatice reușeau să deslușească și să articuleze cuvinte. Tot acolo, a înființat Centrul de Cercetări Subacvatice al județului Covasna.
În anii 2018 și 2019, prin programul „MOL pentru sănătatea copiilor”, Departamentul de Terapii Speciale al Centrului a derulat și alte proiecte prin care numeroși copii au participat la sesiuni de TUSMA.
Ana Ciorici Costache