24 de lucrări având ca temă prezentarea de tehnici de exprimare a emoțiilor, prin intermediul activităților muzicale și de educație artistico-plastică, au fost realizate de cadre didactice din județ, pentru simpozionul de creativitate pedagogică ce a avut loc joi, 27 februarie, la Întorsura Buzăului. Evenimentul a fost unul de înaltă ținută, printre invitați numărându-se reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării, profesori universitari și nu numai.

 Simpozionul de creativitate pedagogică inițiat și desfășurat anual de către cadrele didactice din învățământul preșcolar –secția română, dorește să materializeze capacitățile creative ale cadrelor didactice, prin acțiuni și activități concrete centrate pe analiza nevoilor reale, precum și pe valorificarea resurselor de care acestea dispun. Simpozionul și-a propus să atragă atenția asupra importanței creativității și inovației pentru dezvoltarea personală și socială oferind cadrelor didactice posibilitatea manifestării inițiativei și creativității într-un context educațional variat și flexibil, cadru care să asigure libertatea de gândire și aplicabilitatea practică. În același timp, și-a propus să facă cunoscute anumite preocupări științifice și didactice, să dezvolte conexiuni între unitățile școlare, să realizeze un schimb de experiență  între cadre didactice din județul Covasna în scopul manifestărilor creative comune, a declarat coordonatoarea evenimentului, inspectorul pentru educație timpurie din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna,  Florica Nica.

 

„În acest an, la cea de-a XIII-a ediție, am propus ca temă: <<Tehnici de exprimare a emoțiilor, prin intermediul activităților muzicale și de educație artistico-plastică>>.

Motivele care au dus la alegerea temei se leagă de faptul că:

  • Dezvoltarea emoțională are un rol esențial în menținerea stării de sănătate mentală. Ea influențeaza dezvoltarea și menținerea relațiilor sociale. Emoţiile sunt modalitatea noastră de adaptare la mediu. Primii factori care pot intervenii reglator în acest proces sunt familia şi grădiniţa. Utilizarea în diferite contexte a cuvintelor care denumesc emoţii este o modalitate de a învăţa copiii să recunoască şi să denumească emoţiile proprii sau ale celorlalţi devenind un model dar şi un antrenor pentru dezvoltarea competenţelor emoţionale şi sociale;
  • Vârsta preşcolară constituie o perioadă destul de lungă în care se produc însemnate schimbări în viaţa afectivă a copilului. Emoţiile şi sentimentele preşcolarului însoţesc toate manifestările lui, fie că este vorba de jocuri, de cântece, fie de îndeplinirea sarcinilor primite de la adulţi;

Preșcolaritatea se caracterizează printr-o ofertă bogată în potențialități și disponibilități, care se cer a fi valorificate.  De ce activități artistico-plastice și de educație muzicală? Pentru că: prin creații artistice, copiii transmit emoţii şi trăiri care ne folosesc nouă cadrelor didactice, pentru a contura un tablou spiritual al acestora, pentru a vedea în ce măsură aceștia au un parcurs socio-afectiv și psihic echilibrat, iar în situațiile mai puțin fericite, chiar de a depista eventualele simptome ale unor dezechilibre emoționale și de a direcționa părinții copiilor spre cabinetele specializate pentru diagnosticarea şi tratarea diverselor afecţiuni emoţionale. Arta îi ajută pe copii să găsească soluții creative de soluționare a problemelor, să comunice gânduri, sentimente și idei într-o varietate de moduri; educația artistico-plastică constituie cadrul şi mijlocul cel mai generos, nu doar de activare şi stimulare a potenţialului creativ, ci și de exprimare emoțională, dat fiind faptul că gesturile, culorile și formele plastice sunt mijloace de exteriorizare a sentimentelor, a dorinţelor, a aşteptărilor, a relaţiilor cu ceilalţi și a problemelor; stimularea prin muzică reprezintă arta de a exprima sentimente şi idei cu ajutorul sunetelor combinate într-o manieră specific; stimularea prin muzică reprezintă folosirea muzicii cu scopul de a încuraja dezvoltarea fizică, mentală, socială, emoţională şi starea de bine în general a copilului.      ”- a explicat inspectorul pentru educație timpurie ISJ Covasna,  Florica Nica.

 

La eveniment au participat oaspeți de seamă. Comunicări științifice, dar și ateliere de lucru au fost cuprinse în program: „La lucrările din acest an am avut onoarea să participe d-na Viorica Preda, inspector școlar general  din cadrul Ministerului Educației și Cercetării care a avut numai cuvinte de laudă la adresa educatoarelor  din județul nostru.

În cadrul simpozionului a avut loc și o comunicare științifică. Aceasta a avut ca temă <<Aspecte privind dezvoltarea socio-emoțională a preșcolarilor conform Curriculumului pentru educație timpurie>> și a fost realizată de către d-na Mariana Norel, profesor universitar doctor, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea <<Transilvania>> din Brașov. De asemenea, au fost organizate 3 work-shopuri pe teme legate de tehnici de exprimare a emoțiilor moderate de către d-na Ecaterina Unianu, lector universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea <<Transilvania>> din Brașov, d-na Emilia Stana, prof.dr. de la Colegiul Național <<Spiru Haret>> Buzău și Gabriela Pătrunjel, prof.înv. preșcolar de la Școala Gimnazială <<Mihail Sadoveanu>>, Structura  Grădinița cu Program Prelungit <<Prichindel>>, Întorsura Buzăului, jud. Covasna.”- a declarat inspectorul pentru educație timpurie ISJ Covasna,  Florica Nica.

Potrivit aceleiași surse, cadrele didactice din județul Covasna, învățământul preșcolar – secția română au realizat 24 lucrări metodico-științifice pentru acest  eveniment: 10 comunicări au fost prezentate în plen în format power-point, cu exemple de bune practici ce constituie motorul multiplicator al comportamentelor și al procedurilor care pot produce efecte culturale și procese inovatoare și 14 lucrări au fost pregătite pentru participarea indirectă – materiale valorificate în activitatea la grupă.

Simpozionul a fost oraganizat în acest an de către atelierul metodic Întorsura Buzăului– a declarat coordonatorul simpozionului inspectorul pentru educație timpurie ISJ Covasna,  Florica Nica.

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail