După 1 an și 7 luni de la prăbușirea podului de cale ferată de peste râul Budila, în urma unei viituri, când toți locuitorii din Zona Buzaielor-orașul Întorsura Buzăului și comunele Sita Buzăului, Barcani și Vama Buzăului au rămas fără principala cale de legătură spre Brașov, se întrevede o rază de speranță.
Într-o postare pe pagina de socializare, deputatul PMP de Covasna, Alexandru Teacă, afirmă că „obiectivul este inclus pe lista de investiții finanțate de la Bugetul de Stat pe anul 2020.
„Referitor la întrebarea mea (interpelare în Parlament-n.red) cu privire la obiectivul de investiții <<Reconstrucție pod și amenajare albie Km 17+318 linia 317 Hărman – Întorsura Buzăului>>, pot spune că un pas important a fost făcut în acest sens, și anume: în data de 26.09.2019 a fost semnat contractul pentru Expertiza Tehnica+DALI (Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenții-n.red)+Proiectare, cu firma SC Baicons Impex. Valoarea contractutui este de 392.701 lei, cu termen de finalizare martie 2020.
Până acum, s-a realizat Expertiza Tehnică și Studiul Geo, care au fost predate Beneficiarului, S.R.C.F. Brașov, în data de 4.11.2019. În prezent, obiectivul sus-menționat se află în faza de Proiectare.
În ceea ce privește achiziția lucrărilor, obiectivul este inclus pe lista de investiții finanțate de la Bugetul de Stat pe anul 2020. Repunerea în circulație a trenurilor pe Linia 317 Harman – Întorsura Buzăului este condiționată de desfășurarea efectivă a procedurii de achiziții lucrări și alocarea resurselor financiare de la Bugetul de Stat.
Voi urmări cu mare atenție atingerea obiectivului mai sus menționat, repunând în discuție necesitatea realizării acestui proiect pentru zona Buzaielor.”- a scris deputatul Alexandru Teacă.
Intervenții ale senatorului Gheorghe Baciu
La finalul anului trecut, senatorul PMP Gheorghe Baciu declara că printre amendamentele pe care le-a depus la Legea bugetului s-a numărat și repararea podului de la Budila.„Am pregătit o serie de amendamente la Legea bugetului, este vorba despre grăbirea investiţiei la drumul naţional ce trece pe la Întorsura Buzăului – Barcani – Zagon şi continuă până la Covasna, al doilea amendament vizează extinderea aducţiunii gazului metan şi către zona Întorsura Buzăului şi al treilea, podul de la Budila, în legătură cu care am mai intervenit, dar de data aceasta cu amendament la buget (…) Săptămâna asta intenţionez să merg la fiecare minister de resort pentru aceste lucruri, ca să vedem cum le facem loc în buget.”- menționa, la acea vreme, senatorul Gheorghe Baciu.
…și ale Primăriei Întorsura Buzăului
În vederea rezolvării acestei probleme stringente pentru cei 25.000 de locuitori din Zona Buzaielor, angajații Primăriei Întorsura Buzăului au făcut diligențele necesare, în cursul anului trecut.
În REFERATUL DE NECESITATE privind reconstrucția podului de cale ferată de peste râul Tărlung, din zona Budila, județul Brașov, întocmit în luna martie 2019 de reprezentanții Primariei Întorsura Buzăului, care a stat la baza incuderii podului de la Budila pe lista de investiții a Ministerului Transporturilor, se arată, printre altele, care sunt implicațiile lipsei căii ferate Întorsura Buzăului-Brașov:
„Zona Buzaielor (comunele Vama Buzăului, Barcani, Sita Buzăului și orașul Întorsura Buzăului) este astăzi izolată, căci odată cu prăbușirea podului de cale ferată de peste cursul râului Tărlung, a dispărut și principala cale de legătură între această zonă și orașul Brașov.
Dispariția transportului feroviar are implicații grave: afectează grav în primul rând pe cei aproximativ 1450 de navetiști din zona Întorsura Buzăului care lucrează în Brașov, fie sunt elevi sau studenți în acest oraș; au crescut costurile și dificultatea deplasării pe ruta Întorsura Buzăului- Brașov cu 300 %; a ruinat micii producători din zona Buzaielor, care aprovizionau zilnic Brașovul cu produse proaspete (lapte și produse din lapte, zarzavaturi, fructe, etc).”
În referat se precizează, totodată, că din datele furnizate de fostul gestionar de infrastructură RC-CF TRANS și opertate de transport feroviar REGIO CĂLĂTORI, rezultă că activitatea era eficientă din punct de vedere economic și satisfăcea o necesitate de maximă importanță, în codițiile în care media lunară de călători pe ruta Întorsura Buzăului-Brașov era de 41.821 persoane, cu o medie zilnică de 1371 persoane, dintre care un număr de 1204 persoane circulau pe bază de abonament lunar, iar restul de peste 40.000 pe bază de bilete.
***
Podul din localitatea braşoveană Budila, peste care trece calea ferată Braşov – Întorsura Buzăului, s-a rupt şi s-a prăbuşit pe 30 iunie 2018, în urma unei puternice viituri pe râul Târlung.
Maria Crețu-Graur
Sursa foto: Observatorul de Brașov