În perioada 13-17 mai 2019, la Londra, a avut loc finala internațională a concursului „Internațional Public Speaking Competition” organizată de Asociația internaţională „The English Speaking Union” (ESU). 

La aceasta au participat 51 de elevi din toată lumea, România fiind reprezentată de elevul Colegiului Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe, Tordai Mihaly Carol. Acesta s-a calificat la finala internațională în urma obținerii locului întâi la toate etapele premergătoare, și anume etapa locală, județeană, regională, semifinala națională și finala națională la care au participat sute de copii. La etapa națională a obținut punctajul maxim de 100 de puncte de la toți membrii comisiei, acest lucru întâmplându-se pentru prima oară în istoria competiției.

La finala concursului, cei 51 de tineri cu vârste cuprinse între 16-20 de ani au fost împărțiți în 6 grupe. Participanţii trebuiau să creeze şi să prezinte un discurs pe o temă selectată la nivel internaţional, având o limită de timp de aproximativ cinci minute. În runda a două, discurs impromptu, fiecare elev  avea la dispoziție15 minute pentru a pregăti un discurs pe una din cele trei teme propuse de către organizatori.

În grupa lui, Tordai Mihaly Carol a obținut locul III. Premiul întâi la actuala ediție a concursului Internațional de Discurs Public în Limba Engleză  a fost câștigat de elevul din Spania. Pe a două poziție s-a clasat tânărul din Australia.

Chiar dacă nu a reușit să câștige competiția, covăsneanul Tordai Mihaly Carol este fericit că a ajuns până la acest nivel, demonstrând că poate susține un discurs în limba engleză, pe o tema dată de către organizatori, mai bine decât concurenți pentru care limba engleză reprezintă limba oficială a statului din care ei provin.

„La prima proba am avut un discurs pe tema ”O minciună are viteză, dar adevărul are rezistență”. M-am descurcat foarte bine. La a doua rundă, am nimerit cam aiurea cele trei teme. Am ales să țin un discurs public pe tema „Poate să existe o societate fără legi?” Am demonstrat că da, poate. Legile sunt un rezultat al societății și nu societatea e un rezultat al legilor. Noi știm că nu e bine să furi, să omorî, deci legea emană de la populație, înseamnă că regulile sociale sunt intrinseci nouă și nu legislației propriu-zise. Legea trebuie să ne-o asumăm și nu înseamnă nimic atâta timp cât oamenii nu o respectă.

Cred că important a fost că am participat. Eram speriat de faptul că voi concura cu tineri foarte bine pregătiți , țînând cont că în toate statele au fost circa 1 milion de elevi înscriși  și au rămas în finală doar 51. Apoi am simțit că nu toți sunt mai buni decât mine, pot să-i înving, și așa s-a întâmplat. Am demonstrat că am fost mai bun decât unii, dar din păcate nu am fost cel mai bun dintre toți. Mie mi s-a părut cel mai bun candidatul din India. A avut discursuri extraordinare.

În afara competiției am discutat cu ceilalți concurenți, am vizitat Londra, am participat la tot felul de workshop-uri, activități care m-au făcut să înțeleg că nicăieri nu este Raiul. Când vezi că și la Londra sunt multe restricții, e foarte aglomerată, ești controlat oriunde mergi, de teama atacurilor teroriste, simți că parcă libertatea îți este îngrădită. Mi se făcuse dor de România, aici mă simt fericit, mă simt liber! Englezii sunt drăguți, dar parcă i-am simțit prefăcuți, e o politețe forțată acolo, lucru demonstrat de faptul că se comportă frumos cu orice străin, apoi votează Brexitul… În ansamblu a fost o experiență culturală foarte bună.”- a declarat pentru Mesagerul de Covasna, elevul clasei a XII a D, Tordai Mihaly Carol.

Acesta a fost însoțit la Londra de către profesoara de limba engleză, Mihaela Vulpe.

„Ca antrenor de Public Speaking, cred că cea mai importantă mulțumire este când vezi că ucenicul a deschis gura, a spus ceva și imediat publicul a încetat să mai facă altceva. Cu Mișu  se întâmplă asta de doi ani, de când lucrez cu el. A impresionat în „buricul” lumii engleze, la Londra. A concurat cu elevi din țări în care sistemul de învățământ este în limba engleză. Mișu are în orar trei ore pe săptămână de limba engleză, dar el citește în plus. Cinstind vorbind, vă spun că meritul meu este în proporție de 10 %. Restul e talent, interes, pasiune. Mișu știe lucruri, noțiuni de cultură generală pe care mulți adulți nu le cunosc. L-a ajutat mult și experiența lui la competițiile de debate în limba engleză. La nivelul asta nu se ajunge la școală. Întâlnești un elev de genul lui, dacă ai noroc, o dată în viață.  A fost magnific să mă pot bucura la această competiție de performanța lui. Păcat că Ministerul Educației nu susține acești copii. Pentru a-l însoți, a trebuit să caut sponsori. Cheltuielile sunt mari și statul nu contribuie cu nimic.

Mi-aș dori să se introducă oficial în sistemul de învățământ o oră pe săptămâna de discurs public, măcar în limba română. Copiii trebuie să vorbească liber în fața celorlalți, trebuie să deprindă această abilitate încă din băncile școlii. Cred că voi demara o petiție în acest sens și sper că și alți părinți, profesori, să se alăture acestui demers.”, a declarat pentru Mesagerul de Covasna, profesoara de engleză Mihaela Vulpe.

 

Larisa AXINIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail