Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat, în perioada 19 ianuarie – 03 februarie (a.c.), o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (vânzări de soldare, lichidare, promoţionale).
Potrivit unui comunicat emis de Biroul de presă al ANPC, la nivel național au fost verificaţi 836 de operatori economici, iar în cazul a 463 dintre aceștia (55,38 %), au fost depistate abateri de la prevederile legale.
„Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 508 sancţiuni, din care 239 avertismente şi 269 amenzi contravenţionale. Valoarea totală a amenzilor aplicate a fost de 852.300 lei.”, transmit reprezentanții ANPC.
Abateri de la prevederile legale privind vânzările de lichidare și la operatorii economici din județul Covasna
Conform ANPC, vânzarea de lichidare reprezintă orice vânzare precedată sau însoţită de publicitate şi anunţată sub denumirea de „lichidare” şi care, printr-o reducere de preţuri, are ca efect vânzarea accelerată a totalităţii sau numai a unei părţi din stocul de produse dintr-o structură de vânzare cu amănuntul. În urma controalelor efectuate în perioada de referință, inspectorii au constatat abateri de la prevederile legale la doi dintre operatorii economici din județ.
„Vânzările de lichidare sunt supuse notificării în baza unui inventar detaliat al mărfurilor de lichidat, întocmit de comerciant, care este obligat să justifice cu documente legale provenienţa produselor respective. Notificarea se face la primăria localităţii în a cărei rază teritorială este amplasată structura de vânzare, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea vânzărilor de lichidare. S-au constatat abateri privind vânzările de lichidare la doi operatori economici din județul Covasna, care desfășurau vânzări de lichidare fără să informeze consumatorii cu privire la durata acestora.”, se arată în comunicatul de presă.
Abateri de la regulile de fixare şi publicitate a preţurilor
În cadrul controalelor efectuate, inspectorii ANPC au constatat și abateri privind regulile de fixare şi publicitate a preţurilor, în cazul a 105 operatori economici din 21 de județe, printre care și județul Covasna.
„Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice; preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.”, transmit reprezentanții ANPC.
Ce trebuie să știm când achiziţionăm produse cu preţ redus?
Potrivit inspectorilor ANPC, orice vânzare cu preț redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoțională), trebuie să fie însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei („soldare/soldări/solduri”, „lichidare”, „promoții”), împreună cu data de debut și de durata acesteia. De asemenea, în cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informați cu privire la valabilitatea reducerii, sau că oferta este valabilă numai „în limita stocului disponibil”; să verifice dacă oferta mai este valabilă în momentul respectiv; dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine, sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat). Totodată, la achiziţionarea pachetelor promoţionale de tipul „3 la preţ de 2”, consumatorii trebuie să verifice preţul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional; să solicite informaţii suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afişe sau pliante, prin anunţuri pe site etc); și să ştie că orice anunţ de reducere de preţ, în valoare absolută sau în procent, trebuie să fie vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: – fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat; prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare; sau prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus.
Ioana Ardeleanu