Din judeţul Covasna 16 elevi şi-au urmat părinţii în străinătate. Doi s-au întors şi s-au reînscris la şcolile din judeţ.
Lipsa banilor, grijile şi problemele zilnice cauzate de aceasta, determină tot mai mulţi părinţi să plece în străinătate în speranţa unui trai mai bun. Din păcate, nu toţi reuşesc să îşi ia şi copiii alături. La nivelul judeţului Covasna, de la începutul anului şcolar 2010 – 2011 şi până în prezent, doar 16 elevi s-au transferat la şcoli din străinătate.
Plecarea părinţilor poate avea consecinţe psihologice asupra copiilor. Poate apărea sentimentul că sunt abandonaţi şi, totodată, pot apărea o mulţime de complexe. Pe de altă parte, se remarcă totuşi şi fenomenul invers: cum criza economică nu a afectat numai România, mulţi români plecaţi în străinătate au rămas şi acolo fără slujbă şi s-au văzut nevoiţi să-şi aducă înapoi familiile şi copiii.
Cei care sunt în această situaţie, trebuie să ştie că modalitatea de înscriere a elevilor în şcolile româneşti după reîntoarcerea din străinătate nu este chiar atât de greoaie pe cât poate ar părea.
Actele necesare pentru reînscrierea copiilor în învăţământul românesc:
1. cerere către Inspectoratul Şcolar General, prin care se solicită echivalarea studiilor. Documentul tipizat poate fi descărcat de la adresa: http://cnred.edu.ro/doc/formular-cerere-echivalare-preuniversitar.doc. Se va menţiona ţara în care au fost efectuate studiile şi clasa în care se solicită înscrierea pentru anul şcolar în curs.
2. situaţia şcolară anterioară plecării în străinătate: foile matricole pentru toţi anii de studii, în copie legalizată; Certificat al Examenului de Capacitate sau al Testului Naţional de cunoştinţe, în copie simplă – dacă este cazul.
3. situaţia şcolară din străinătate, pe ani şcolari şi clase promovate, din care să rezulte disciplinele studiate şi calificativele obţinute: copie simplă după original, traducere legalizată în limba română, cu excepţia documentelor redactate în limba engleză, franceză, italiană sau spaniolă.
4. documente personale de identificare, în copie simplă: certificat de naştere şi paşaport (în cazul paşaportului se realizează copie după paginile 1, 2, 3, 4), actul de identitate – buletin de identitate sau carte de identitate, pentru elevii care au împlinit 14 ani
5. redactarea unei cereri adresate directorului unităţii şcolare unde se solicită înscrierea (aprobată deja de directorul şcolii la care se solicită înscrierea/acordul şcolii primitoare).
Depunerea actelor: dosarul plic astfel întocmit se depune la Inspectoratul Şcolar al judeţului Covasna (str. Victor Babeş, nr 15/C, 520004). Dosarele care au fost verificate de IŞJ Covasna, în acest sens, vor fi trimise săptămânal, pe cale oficială, la Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor (CNRED).
Evaluarea dosarelor: durata procedurii de recunoaştere pentru perioadele de studii preuniversitare va fi de 30 de zile, de la data depunerii dosarului complet. Dosarele se verifică numai de către Inspectorii CNRED la momentul procesării.
Răspunsurile privind echivalarea perioadelor de studii preuniversitare absolvite în străinătate se vor comunica în scris de către CNRED, Inspectoratului Şcolar Judeţean.
Elevii care au studiat în străinătate şi se întorc la şcoală în România, pot audia cursurile, în clasa solicitată, fără să fie înscrişi în catalog, până la eliberarea de către Ministerul Educaţiei a adresei de echivalare.
În judeţul Covasna, doar doi elevi s-au reîntors din străinătate şi s-au reînscris în unităţile de învăţământ din judeţ în anul şcolar 2010-2011, potrivit informaţiilor furnizate de către Alis Pop, inspector de imagine al Inspectoratului Şcolar Covasna.
Ana Alina Costache