Așa spune o vorbă din popor. Noi am răstălmăci-o și am zice că, atunci „când picioarele nu știu ce face capul”, lucrurile nu ies bine, căci în ambele situații se pierde legătura, dispare armonia, precum s-a întâmplat și cu Cazul Bîstroe, despre care în ultimul timp în mass-media din România discuțiile „s-au inflamat”, după cum se exprima președintele Klaus Iohannis.
În articolul său „Ucrainenii nu au mințit. Au avut aprobarea Comisiei Europene și a României în Cazul Bîstroe”, publicat în 22/02/2023 (Stiripesurse.ro), redactorul Florin Pușcaș ne lămurește mai bine: „Discuții puternice și pasionale au izbucnit în spațiu public românesc odată ce s-a făcut public faptul că dragoare ucrainene adâncesc șenalul navigabil al Canalului Bîstroe dincolo de ceea ce este scris și convenit în convențiile internaționale referitoare la Delta Dunării. Partea ucraineană nu s-a ferit și a lucrat la lumina zilei și a și postat un comunicat al Ministerului Transporturilor pe paginile de socializare în care anunța clar progresul operațiunii și dragare și la cât ar trebui să se ajungă. Partea română a dat din colț în colț sporind discuțiile și disputele din spațiul public”, astfel că noi ne întrebăm de ce partea română trebuia să dea „din colț în colț” și să nu fie sinceră față de popor, când deciziile importante care se iau la nivel național ar trebui să fie „transparente”, pentru că ne privesc pe toți, mai ales că Adevărul nu poate fi ascuns mult timp. Dacă poporul nu știe ce fac ce-i care-l conduc este ca și cum un colos ar avea picioare de lut, după un timp se prăbușește.
Desigur, lucrurile sunt destul de complicate, influențate și de războiul ruso-ucrainean și de situația porturilor ucrainene de la Marea Neagră, de intervenția Bruxelles-ului și Washington-ului care pun presiune pe România, respectiv pe președintele Klaus Iohannis, pentru a calma spiritele încinse de mass-media.
Mai lămuritoare pare poziția Comisarului European pentru Transporturi, Adina Vălean: „Este adevărat că este o nevoie extraordinară de utilizare a Dunării pentru coridoarele solidarității, pentru exporturi și importuri în Ucraina, este adevărat că acum sunt să zicem aproximativ 15 milioane de tone de cereale care ar trebui scoase, este adevărat că pe Brațul Sulina în momentul de față numai opt vapoare pe zi și că ar fi o nevoie de 30, dar asta se rezolvă prin alte tipuri de mecanisme, nu trebuie acum să schimbăm geografia. Comisia Europeană are în vedere, de exemplu, mai multe programe pentru îmbunătățirea navigației pe Brațul Sulina și pentru creșterea eficienței porturilor riverane.”
Deci se poate rezolva problema și pe alte căi, netrebuind neapărat să schimbăm geografia. Dacă astăzi permitem acest lucru, mâine vor veni alții să ceară altceva, cum s-a întâmplat în cazul privatizărilor. Noroc cu mass-media, altfel am fi fost puși din nou în fața faptului împlinit și ne-am fi uitat buimaci în soare.
De ce sunt supărați oamenii pe politicienii noștri?! Pentru că ei i-au votat și i-au pus acolo să-i reprezinte, să conducă Țara „în interes național” și spre binele poporului, și tocmai de aceea deciziile „de interes național” ar trebui luate prin consultare cu poporul, nu camuflat. Bineînțeles că acordăm țării vecine, aflate în pericol, tot ajutorul, însă lucrurile nu trebuie să meargă mai departe decât se cuvine, în toate trebuie să existe o limită. Dacă acum nu-ți ajunge nici Bâstroe, ceri și „includerea Brațului Chilia în rețeaua principală de transport europeană”, mâine vei vrea toată Delta! E bine că România n-a fost de acord în unele privințe, însă politicienii și guvernanții noștri să vegheze, să nu cedeze la toate cererile care vin „de sus”, altfel ne vom pomeni că ce-i al nostru a zburat de mult la alții și nu credem că e necesar să dăm exemple, căci le știm cu toții.
Mihai Trifoi