„A evita orice rău, a căuta numai realizarea binelui, a vă păstra corpul și mintea pure; aceasta este esența învățăturii”- Budhha

12 septembrie 2016, o zi frumoasă cu miros de toamnă și belșug, cu prichindei emoționați în prima zi de școală, cu elevi întâmpinați cu bucurie de profesori, diriginți, directori, oficialități sau oameni politici, cam asta ne-a arătat televizorul și facebook-ul. Nu toți au avut însă norocul de a fi primiți măcar așa cum se cuvine, respectând o normă a bunului simț, ca să nu mai vorbesc de cea legală care este încălcată frecvent în această zonă, devenind din păcate o obișnuință.

 

??????????????????????

Astfel, 16 elevi reprezentând clasa a-XI-a B, secția română la Liceul Tehnologic „Gabor Aron” din Târgu Secuiesc, județul Covasna, au fost întâmpinați cu un mare ignor din partea directorului Gábor Rezső care timp de mai multe minute a ținut un discurs în limba maghiară, fără a adresa în limba română un simplu „bună ziua”, fapt ce a generat un sentiment de frustrare în rândul elevilor. Cei mai mulți dintre ei nu au simțit bucuria începerii noului an școlar și au plecat dezamăgiți întrebându-se cu ce au greșit de au „beneficiat” de un astfel de comportament din partea directorului. Același director care în urmă cu trei ani când cei 16 (pe atunci elevi ai Școlii Turoczi Mozes), au fost convocați într-o ședință alături de părinți, ba chiar invitați la liceu pentru a li se prezenta condițiile de învățământ în vederea obținerii de semnături, eliminând astfel pericolul pierderii secţiei române din liceu, cauzată de scăderea efectivelor de elevi, și cărora,  culmea, le-a vorbit în limba română! „O bună educație cere ca educatorul să inspire elevului stimă și respect, și nu se poate ajunge la aceasta prin nimicirea individualității elevilor și prin asuprirea stimei de sine” spunea  Samuel Smiles.

Să fi uitat atât de repede domnul director că rata de promovabilitate s-a datorat de-a lungul anilor secției române? Să fi uitat cum se spune „bine ați venit!” în limba română? Poate că ar trebui ca acești elevi să facă o chetă pentru cumpărarea unui dicționar explicativ maghiar-român din care domnul director să învețe ce înseamnă bunul simț. Este păcat ca într-o instituție de învățământ tocmai cel care ar trebui să dea un exemplu bun de urmat, să promoveze în rândul elevilor discriminarea într-o zonă cu sensibilități etnice. Și mai păcat este că niciun politician nu-și propune să introducă în agenda de lucru unul dintre multele licee cu astfel de probleme din județe Covasna și Harghita.

Nu sper să schimb ceva cu aceste rânduri, nici nu aștept vreo scuză din partea cuiva, nimic nu ar șterge gustul de amar și sare, sper doar ca forumurile competente să găsească o modalitate prin care să protejeze acești copii care au o singură vină: că sunt  numeric minoritari în țara lor !

                                                           . .                                       Un observator       

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail