Serviciul de asistenţă juridică pentru minorităţi „Miko Imre” din cadrul UDMR va continua monitorizarea respectării drepturilor comunităţii maghiare şi va întocmi un raport anual pe această temă, a declarat ieri, Marko Attila, deputat UDMR Covasna.

Parlamentarul covăsnean a menţionat, în cadrul unei conferinţe de presă, că un raport preliminar a fost realizat anul trecut în judeţul Covasna, iar parte dintre aspectele legate de nerespectarea drepturilor comunităţii maghiare se regăsesc şi în Raportul despre România al Departamentului de Stat al SUA.

„Ceea ce apreciez în mod deosebit este că e prima confirmare a faptului că ceea ce facem noi este în folosul drepturilor omului şi că aceste probleme pe care le semnalăm sunt reale şi sunt văzute la fel şi de diplomaţia americană. De asemenea, ne îndeamnă să continuăm acest tip de monitorizare şi să găsim soluţii pentru a arăta, ori de câte ori este cazul, problemele în ceea ce priveşte respectarea drepturilor minorităţii maghiare”, a declarat Marko Attila.

El a menţionat că Serviciul de asistenţă juridică al UDMR va continua să „preseze” instituţiile publice să aplice legislaţia în ce priveşte dreptul minorităţilor naţionale de a-şi folosi limba maternă, iar, în paralel, va demara şi un program prin intermediul căruia îşi propune să determine membrii comunităţii maghiare să uzeze de acest drept.

„Vom porni un program de sensibilizare a populaţiei, ca oamenii să se folosească de dreptul lor, să nu se teamă să se adreseze instituţiilor publice în limba lor maternă, în limitele date de lege. Acest program va avea mai multe aspecte, prin diferite campanii, cursuri de pregătire pentru profesori, diriginţi, în relaţia cu copii din şcoli, inclusiv prin mass-media dorim să sensibilizăm populaţia că aceste drepturi există şi ele pot fi folosite (…) Am constatat că mulţi oameni nu-şi cunosc drepturile sau nu le utilizează de teamă’, a spus parlamentarul covăsnean.

„Raportul preliminar despre discriminarea şi încălcarea drepturilor comunităţii maghiare din judeţul Covasna”, realizat anul trecut, conţine aproximativ 15 pagini şi face referire la folosirea limbii maghiare în instituţiile statului, în Justiţie, în prescrierea reţetelor şi prospectelor medicale, în instituţiile de învăţământ, etc. Realizatorii studiului concluzionează că situaţia este „alarmantă” în multe cazuri, drepturile comunităţii maghiare, consfinţite prin lege, nefiind respectate în realitate. Raportul cuprinde şi un capitol intitulat „Atacuri politice împotriva comunităţii maghiare, agresiune simbolică şi instigare la violenţă”, în care se afirmă, printre altele, că secuii sunt persecutaţi pentru folosirea propriilor simboluri şi că sunt victimele unor campanii denigratoare.

 

 

UDMR cere Inspectoratului Şcolar să posteze informaţii şi în limba maghiară  

 

Totodată, serviciul de asistenţă juridică pentru minorităţi din cadrul UDMR solicită conducerii Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna să posteze informaţii şi în limba maghiară pe site-ul instituţiei, pentru ca elevii aparţinând minorităţii maghiare să aibă acces la acesta în limba lor maternă.

Deputatul UDMR Covasna, Marko Attila, a declarat că solicitarea vine în urma sesizărilor primite din partea unor elevi de liceu care au reclamat că informaţiile legate de simularea bacalaureatului se regăsesc doar în limba română. Marko Attila a menţionat că, potrivit legii, minorităţile naţionale au dreptul să-şi folosească limba maternă în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice. „Astăzi (joi -n.r) ne vom adresa Inspectoratului Şcolar, solicitând să aplice legea. Ministerul Educaţiei a afirmat că intră în atribuţiile Inspectoratelor şcolare să traducă informaţiile în orice limbă pentru o mai bună informare (…) Aşa că solicităm să se aplice legea”, a declarat parlamentarul covăsnean.

Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna a declarat, pentru AGERPRES, că toate informaţiile de interes public, inclusiv cele legate de simularea bacalaureatului, se regăsesc pe site-ul instituţiei şi nu se poate pune sub nicio formă problema „obstrucţionării” elevilor, indiferent de etnie. „Toate informaţiile sunt publice pentru toată lumea şi nu cred că elevii de liceu au dificultăţi în a înţelege în limba română precizările legate de simulare. Nu ne-am gândit nicio clipă să obstrucţionăm accesul la informaţii, dimpotrivă, acestea au fost mereu clare şi dublate de conducerile şcolilor (…) Suntem deschişi oricăror sesizări”, a declarat inspectorul şcolar adjunct, Rădiţa Palela.

Oana Mălina Negrea/AGERPRES 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail