Astăzi,  26 octombrie,  creştinii îl  cinstesc aşa cum se cuvine  pe Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, numit în popor şi Sâmedru.  . . Există  o mulţime de obiceiuri legate de acest eveniment, datini ce s-au perpetuat nealterate din vechime, cu anumite accente specifice în zonele unde trăiesc crescătorii de ovine, cum sunt mai multe localităţi din judeţul Covasna. 

 

Izvorâtorul de Mir

Icoana Sf Mucenic DimitrieSfântul Dimitrie, pe care îl cinstim azi, a trăit în Cetatea grecească Tesalonic în timpul împăraţilor Diocleţian şi Maximian Galeriu (284-305), cunoscuţi pentru prigoana creştinilor. S-a născut în familia unui mare dregător  şi a crescut întru respectul faţă de cele sfinte, fiind botezat pe ascuns de părinţii săi. Ei l-au învăţat toate tainele sfintei credinţe, luminându-i cunoşţinta  despre  Iisus Hristos, precum şi milostenia faţă de cei nevoiaşi.  A ajuns un tânăr înţelept şi a urcat în ierarhia socială, devenind o importantă căpetenie militară.

Numai că fiind creştin avea să sufere multe necazuri din partea  împăratului Maximian, care l-a supus la multe umilinţe, cazne, torturi spre a renunţa la credinţa creştină.  Însă degeaba, Dimitrie  nu l-a trădat pe Iisus!

În cele din urmă, la porunca împăratului, soldaţii  l-au ucis, străpungându-i trupul cu suliţele, spre groaza celor ce l-au cunoscut. Trupul Sf. Dimitrie a fost  îngropat cu multă cinste de către credincioşi, iar mai târziu din mormânt  au început să apară stropi de mir, săvârşindu-se vindecări miraculoase. De aceea Sfântul Mare Mucenic Dimitrie mai este cunoscut în popor şi ca Izvorâtorul de Mir.

Slujbele de pomenire ce se săvârşesc pe 26 octombrie  se fac în amintirea  celor dragi din familie plecaţi într-o altă lume. De asemenea, credincioşii se roagă  pentru  sănătatea lor şi a celor apropiaţi. Dar şi pentru prosperitatea gospodăriilor,   nădăjduind să aibă parte de recolte bogate, animale multe  şi tefere.

 

„Ziua soroacelor”

 

Există încă legende şi obiceiuri  în judeţul nostru legate de acest Sfânt, mai ales în  localităţile  rurale de sub munte, unde dăinuie felurite ritualuri din străbuni. Este vorba, în principal, de pregătirile ce se fac în fiecare casă pentru întâmpinarea sezonului rece, de asemenea, finalizarea treburilor specifice legate de coborârea turmelor spre gospodăriile proprietarilor, urmând ca oile să rămână peste iarnă în bătătura stapânilor de drept.

Însă azi  fiind mare Praznic nu se lucrează la câmp ori în bătătură, închinătorii  merg la biserică şi dau pomeni pentru cinstirea morţilor.

Dl.  G. Boricean, originar din Ţara Buzaielor, ne relata că în zonă există o legendă ce istoriseşte povestea laică a doi “sfinţi-fraţi”. Deşi se prăznuiesc în luni separate ale anului – în Prier, respectiv Brumărfoto-2el – având semnificaţii diferite,  totuşi se au ca fraţii buni. Primul se numeşte Sf. Gheorghe, şi are puterea de a înverzi natura, readucând păsările călătoare de peste mari şi ţări, confirmând sosirea  primăverii. Celălalt este Sf. Dumitru, patronul recoltelor bogate. El veştejeşte florile, frunzele, usuca iarba, încununând toamna arămie şi “dezlegând iarna”.

Se mai spune  că de Sâmedru, pe 26 octombrie, este şi  „Ziua soroacelor”.  Este momentul  socotelilor pentru învoielile şi afacerile tocmite  în primăvară, la Sângiorz. A venit ceasul  lichidării datoriilor şi pricinilor. Ca atare,  ziua de bilanţ se încheie cu  o masă îmbelşugată, stropită cu ţuică şi vin.

 

                                            “Focul lui Sâmedru”

 

foto-3De  la Sf. Dumitru încolo gospodarii îşi reduc treptat activitatea la câmp, bucurându-se de roadele acumulate. Bucuria recoltei este marcată prin “Focul de Sâmedru”, obicei  de sorginte păgână cu multe variante locale. Se pot aprinde chiar mai multe focuri rituale, depinde de tradiţie: fie într-o poiană de la marginea satului, unde  se adună lumea în jurul unui rug imens, fie  la răscruce de drumuri importante.

Tinerii  strâng lemne uscate şi paie, apoi aprind şi întreţin vâlvătaia, pentru truda lor  primind la sfârşit  colaci, fructe şi vin.

De jur împrejurul flăcărilor cei prezenţi cu mic, cu mare  strigă: „Hai la Focul  lui Sumedru / Că mănâncă lupii iedul”.  Este un ceremonial de înnoire a timpului calendaristic  cu multiple semnificaţii, ce are loc în noaptea de 25 spre 26 octombrie.

După ce focul se stinge, fiecare participant  ia  acasă câte unul sau mai mulţi tăciuni. Se crede că aruncaţi în livadă, cărbunii vor face ca pomii să fie sănătoşi şi să rodească şi în primăvara viitoare.

                                  Superstiţii fel de fel

Fireşte, în lumea satului au existat şi încă mai dăinuie o seamă de obiceiuri şi superstiţii legate de anumite sărbători. Bunăoară, lelea Maria Luca, din Dobârlău, ştie şi ne spune de ce trebuie respectată cu sfinţenie ziua de Sf. Dumitru: “Fiindcă numai astfel nu se produce vreun necaz de boală, mai ales de lovituri. În plus oile, vitele sunt ferite de  lupi şi urşi”…

Tanti Maria mai crede că  după cum este vremea de Sâmedru, aşa  va fi  întregul sezon hibernal. De-i un timp rece şi potrivnic astăzi, urmează o iarnă grea. În schimb, dacă e soare şi-i călduţ afară, toamna va fi lungă şi frumoasă.

Un  alt obicei  străvechi, de data aceasta al ciobanilor, privitor tot la predicţiile meteo se referă la “Călcatul pe cojoc”. Ca atare, se pune  în mijlocul oilor o sarică, un cojoc, vreun ţol gros. Dacă prima pune piciorul ori se aşează pe el o mioară  albă, e semn că iarna va mai uşoară. În cazul în care păşeşte o oaie neagră, următorul sezon o să fie aspru, cu zăpadă multă şi ger.

 

Numeroşi sărbătoriţi

 

Astăzi îşi sărbatoresc Ziua onomastică în România în jur de 340.000 de persoane, cei mai numeroşi fiind bărbaţii. Cam 285.500 dintre ei se numesc Dumitru, 5.400 – Dimitrie,  cam 8.500 – Mitică, peste 1.250 – Dumitrache, cu  variante precum Mituţ, Mitru şi altele

Cele mai multe femei poartă prenumele sfânt Dumitra (circa 34.500), Dumitriţa (6.400), Dumitrica (396), Dumitrana (374) sau Demetra (325).

Le urăm tuturor La Mulţi  Ani cu sănătate !

Horia C. Deliu

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail