Mai este foarte puţin timp până ne vom bucura de  Învierea Domnului  Nostru  Iisus Hristos. Este marea Sărbătoare creştină   ce a fost precedată de un Post lung şi greu.  Perioada pe care o traversăm în aceste zile se numeşte Săptămâna Patimilor sau Săptămâna Mare şi  a  început în duminica Floriilor.  Acum se comemorează prinderea lui Iisus, crucificarea şi moartea Sa. Astăzi este  Vinerea Mare  şi se ţine Post negru. Urmează apoi Învierea, când ne vom bucura cu toţii de Lumina sfântă.

 

Deniile

 

În fiecare seară din această săptămână au avut loc în biserici Slujbe speciale numite Denii, care ilustrează momentele dramatice legate de patimile si jertfa Mântuitorului. Două dintre slujbe au o semnificaţie aparte şi o structură deosebită.
Ne referim la Denia din Joia Patimilor, cunoscută şi ca Denia celor 12 Evanghelii, care a avut loc aseară. Ea  recapitulează istoria Mântuirii, începând cu Cina cea de Taină şi continuând cu prinderea Mântuitorului în Grădina Gheţimani, apoi aducerea Lui la arhiereii Ana şi Caiafa, condamnarea de către Sinedriu, judecarea de către Pilat din Pont, batjocorirea, răstignirea şi moartea, încheind cu punerea în mormânt.

În Vinerea Mare credincioşii merg cu flori la biserică  înainte de Denie şi în cadrul unei alte Slujbe, se scoate în mijloc Sfântul Epitaf – o pânză pe care se află imprimată  Icoana punerii în mormant a lui Iisus. Acest obiect de cult este aşezat pe o masă mai înaltă, care simbolizează  Mormântul Domnului şi pe care se aşează flori. Credincioşii sărută  Evanghelia şi Crucea aşezate pe Epitaf, după  care trec pe sub masă o singură dată  fie de trei ori, în amintirea celor trei zile în care trupul lui Hristos s-a aflat în Mormânt.

Denia de vineri se numeşte şi Prohodul Domnului,  evocând  durerea la vederea Fiului lui Dumnezeu pe Cruce, cât şi nădejdea în biruinţa Învierii. Slujba se încheie cu procesiunea de inconjurare a bisericii, care simbolizează Înmormântarea Domnului.
La final  există  obiceiul ca preotul să împartă  flori celor care au participat la Slujbă, pentru a fi puse acasă la icoane.

 

Obiceiuri populare . .

Această perioadă plină de semnificaţii este încărcată de  interesante obiceiuri populare, multe având  la origini un  caracter  profan: terminarea  curăţeniei în casă, prepararea bunătăţilor  culinare specifice (ouă roşii, drob, ciorbiţă şi friptură de miel, cozonac, pască),  înnoirea garderobei  cu un  mic articol vestimentar, fie o pereche de încălţări, precum şi  oferirea de cadouri celor dragi, pe care le va aduce…„Iepuraşul”!

Deşi gospodinele cu experienţă ştiu acest lucru şi-l respectă cu  sfinţenie, să precizăm pentru doamnele şi domnişoarele tinere, că înroşirea ouălor este permisă   numai în Joia Mare. Se consideră  un mare păcat şi o lipsă de respect de a se face treburi casnice în Vinerea Mare, când la Biserică are loc Prohodul.

Am asistat cu ani în urmă  la Zăbrătău într-o  primăvară  călduroasă – nu ca acum – fiind invitat  în gospodăria familiei Găitan, cum se aleg ouăle  de găină şi raţă înainte de a fi vopsite: se scufundă în apă, astfel că acelea care sunt proaspete se lasă la fund, cele vechi  ridicându-se la suprafaţă.

Pe lângă tradiţionalele ouă roşii, au apărut în ultimii ani  şi ouă încondeiate cu ceară,  pictate în culori pastel, având  diverse modele, cum ar fi cele cu frunze ori decorate în relief sau împodobite cu mărgele.

 

Reguli nescrise, dar respectate

Mai ales în lumea satului există  anumite reguli pentru ciocnitul ouălor roşii, legate de persoana care avea cinstea de a lovi primul (de obicei, bărbatul mai în vârstă), rostindu-se formula rituală, „Hristos a Înviat!” Se răspunde „Adevărat a Înviat!”  Primii care ciocnesc sunt soţul cu soţia, urmează  copiii cu mama şi tatăl,  părinţii cu celelalte rude şi invitaţii prezenţi la ospăţ în familie.

În unele aşezări româneşti din judeţul Covasna  femeile strâng după masa festivă şi aruncă mai târziu pe câmp  cojile ouălor vopsite,  pentru ca recolta să fie bogată, ferită de dăunători. Uneori aceste coji pisate sunt adăugate şi în hrana animalelor, în ideea păstrării sănătăţi şi ferilităţii lor.

 

Vine…„Iepuraşul Coconaşul”

 

Mai cu seamă pentru cei mici, Sărbătoarea Pascală  nu poate fi concepută fără venirea unui personaj de basm, mult mediatizatul „Iepuraş-Coconaş”. El le aduce  copiilor  jucării, daruri mult-visate, dulciuri, hăinuţe şi pantofiori etc.

De fapt, tradiţia „Iepuraşului de Paşte” constituie  un ritual foarte vechi, de sorginte păgână, care trebuie să o spunem deschis, nu are nici o încărcătură religioasă. Mica vietate atât de gingaşă şi sperioasă, cu urechile sale lungi şi clăpăuge,  reprezintă chintesenţa fertilităţii, a naturii care a revenit în mod miraculos  la viaţă odată sosirea primăverii, aducându-ne noroc şi voie bună.

Legenda legată de „Iepuraşul” ce aduce ouă roşii apare menţionantă  prima  oară într-un basm german. Ulterior a fost preluată de meşterii cofetari, care au început să pregătească  dulciuri în formă de iepuraşi, ce au avut mare trecere, iar obiceiul s-a răspândit în lumea întreagă.

 

Sărbători Fericite!

… Nu putem  încheia acest articol făcă a vă ura,  stimaţi cititori, zile liniştite, cu multă Lumină şi Bucurie, pe care să le serbaţi împreună cu familia, prietenii, cu toţi cei dragi.

Doamne ajută şi Sărbători Fericite!

Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail