…Şi iatăne ajunşi din nou aproape de Cumpăna dintre ani, dar şi de prima Sărbătoare creştină din ianuarie 2015 – Sf. Vasile. Deoarece se intră de mâine într-o scurtă dar binemeritată vacanţă,  şi acesta este ultimul număr pe 2014 al  cotidianului  Mesagerul de Covasna”, vom comprima în cadrul rubricii noastre de profil mai multe obiceiuri populare specifice perioadei.

 

Zile agitate

   Pentru colindători aceste zile sunt, în continuare, agitate, la fel ca şi acelea care au precedat Crăciunul, existând o sumedenie de datini  expresive. Mai cu seamă în mediul rural s-au păstrat, încă, unele tradiţii frumoase, cu toate că s-a accentuat poluarea folclorului (datorată  mai ales televiziunilor comerciale şi anumitor campanii de marketing venite din Occident), încercându-se impunerea unor modele rituale ce nu ne sunt specifice.

    În perioada dintre Crăciun şi Revelion,  ca şi în prima zi din ianuarie,  cete de copii şi flăcăi  merg pe la uşile gospodarilor cu „Ursul”, „Capra” ori „Ţurca”, dar şi cu „Pluguşorul”,  participanţii costumându-se adecvat şi făcând larmă.

    Prin satele româneşti din judeţul Covasna s-au mai perpetuat asemenea vechi obiceiuri transmise din generaţie în generaţie, putând adăuga la urările anterioare şi altele cum ar fi cele cuprinse  în  ritualurile populare de Anul Nou- „Sorcova”, „Semănatul” şi „Chiraleisa”, menite să aducă  sănătate,  noroc și optimism  în viaţa oamenilor.

                                                             Uratul”

     „Uratul” reprezintă  în tradiţia românească  un sistem complex de obiceiuri, care deşi au fost modificate sau îngrădite în regimul comunist,  iată că nu au dispărut, iar în ultimii 25 de ani au căpătat o nouă tinereţe.

     Urătorii sau hăitorii (cum li se mai spune prin unele părţi)  vin echipaţi cât mai pitoresc şi interpretează   felurite cântece specifice Sărbătorilor de Iarnă. Unii dintre ei recită texte adecvate şi adresează în final ziceri de… bine  gazdelor. Acestea  îi omenesc cu colaci, cozonac, nuci, mere, chiar şi un pahar de băutură (în funcţie de vârsta vizitatorilor), dându-le şi  anumite sume de bani.

       

                                                       Pluguşorul”

      Fireşte, cel mai cunoscut  obicei, atât la oraş, cât mai ales la ţară,  a rămas „Pluguşorul”, o colindă  agrară declamată. La origini a fost  o manifestare  legată de  practici  magice privitoare la alungarea  duhurilor rele, dar şi de invocare a norocului, a  bunăstării.  Chiar dacă costumaţia şi interpretarea diferă de la o zonă la alta, obiceiul este în esenţă cam acelaşi.

    I  se mai zice „Pluguleț” ori „Pluguț”, fiind astfel  alintat de copii. În mediul rural  plugul cu care umblă flăcăii în ajunul Anului Nou este  împodobit cu covoraşe având motive populare, cu hârtie colorată, chiar cu flori. Un urător mai experimentat din  alai  recită apăsat versurile care se rostesc cu această ocazie; tovarăşi de-ai săi  agită clopoței, trag din  buhai  şi pocnesc din bici. Uneori sunt prezente şi instrumente muzicale, ca fluier, cimpoi, cobză, clarinet, tobe.

    Incantaţia magică  de odinioară s-a estompat mult în zilele noastre, dar e bine că a rămas datina de a  primi colindători şi a întîmpina astfel cu încredere Noul An.

Alte ritualuri pitoreşti

   Referindu-ne  la vastul tezaur de datini de Anul Nou şi de  ziua  Sfântului Vasile, să amintim şi de alte obiceiuri, precum „Sorcova”,  „Căiuţii”, „Mascaţii”, „Malanca” etc. Sunt concretizări ancestrale ale unor mituri dacice, legate de simbolistica animalelor şi asociaţii rituale  ale Cultului solar, ne-a precizat  distinsul etnograf  Nicolae Moldovan, din Sf. Gheorghe, ajuns la o etate vereabilă –  un reputat specialist  care cunoaşte cel mai bine tradiţiile populare româneşti  din judeţul Covasna.

     Am  aflat că  în unele aşezări s-a păstrat până azi o altă expresie generică pentru  obiceiurile de Anul Nou: măştile.  Întreaga recuzită, costumele, feţele acoperite cu  o bucată de stofă,  mătase, dantelă  ori de carton vopsit, celelalte obiecte de acompaniament vorbesc de la sine despre temerile, aspiraţiile, speranţele oamenilor de-a lungul istoriei. Erau meşteri  specializaţi în confecţionarea acestor măşti, ele devenind  în zilele noastre  podoabe de artă populară, ce pot fi găsite prin târguri, pieţe, la intrarea în muzee săteşti  ori în magazinele de artizanat.

    Faptul că aceste obiceiuri se practică la Cumpăna dintre ani este justificat de simbolistica ultimei zile a anului, care în gândirea populară constituia sfârşitul unei perioade, pentru ca din 1 ianuarie să ne bucurăm de renaştarea ordinii cosmice, dar şi de celebrarea Sfântului Vasile.

   Există un întreg set de ceremonialuri  pline de  farmec, mister şi vitalitate, în care măştile fioroase, costumele ţipătoare, dansul şi cântecul reprezintă  un spectacol unic.

 

Ascunsul cocoşului

      „Îmi amintesc că pe când eram copil, ne povesteşte bădia Gh. Bularca, ce se apropie  de 80 de ani, de fel din  Barcani,  în seara Anului Nou  prin vecini se practică  ascunsul…cocoşului, acolo unde era vreo fată de măritat. La noi în casă nu aveam aşa ceva, dar ne veseleam privind ce făceau alţii.

      Fata cu pricina lua pintenatul şi-l punea să stea câteva minute sub o albie sau vreun cazan în curte,  după care îi dădea drumul. În  direcţia unde  pleca apoi pasărea, de acolo avea să vină cândva şi   alesul inimii!

       Fireşte, lumea râdea pe seama naivităţii bietei fete, deoarece  niciodată nu se petreceau în realitate lucrurile cum visau viitoarele mirese”…

. .

Deochi şi  farmece

       O superstiţie  întâlnită la Băcel spune că de Revelion putem să ne  protejăm de deochi şi de farmece aşezând simbolic în  colţurile mesei  un căţel de… usturoi.

      Fetele de măritat  nu vor duce gunoiul din casă  pînă la Bobotează, lăsând pe altcineva din familie să o facă, în acest fel având şansa de a-şi găsi mai repede un soţ.

        Odinioară, la ţară, fetele făceau vrăji ca să-şi afle ursitul. Fata trebuia să postească toată ziua. Seara, prima îmbucătură luată în gură trebuie să o pună în brâu, iar când se ducea la culcare,  întindea brâul pe jos şi facea trei mătănii peste el.  Era posibil ca noaptea să-şi viseze alesul.

Urări  de Sărbători

           Când se apropie miezul nopţii de Revelion, membrii familiei, prietenii se ridică de la masa festivă, îşi urează sănătate şi noroc,  se îmbrăţişează, beau o cupă de şampanie. Iar mai nou – cel puţin în marile oraşe – mulţi oameni  ies pe stradă ori în balcoane şi privesc focurile de artificii, într-o jubilaţie colectivă.

     În prima zi din Noul An se sărbătoreşte Sf. Vasile, prilej pentru cei care poartă acest prenume de a fi serbaţi şi felicitaţi.  Se atribuie obiceiul de a merge cu „Sorcova” Sfântului Vasile. Fiind fericit deoarece Dumnezeu  i-a oferit ca Zi onomastică data de 1 ianaurie, Sf. Vasile ar fi  luat un clopoţel, i-a legat un fir de busuioc şi s-a urcat la Domnul ca să-i ureze de bine.

   În prima zi a Noului An, copiii merg pe la cunoştinţe, vecini, rude cu „Sorcova”, urându-le multă sănătate şi belşug în toate.

                                                               000

    Ne bucurăm dragi cititori, că avem prilejul să vă prezentăm periodic obiceiuri populare româneşti, atâtea câte au mai rămas. Tânăra  generaţie trebuie să le cunoască şi să le ducă mai departe…

       La Mulţi Ani, tuturor!

                                                                                                                Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail