Botezul Domnului, cunoscut în popor sub numele de Boboteaza, reprezintă a doua Sărbătoare religioasă importantă a începutului de an. Ea este prăznuită atât  de creştinii ortodocşi, greco-catolici, cât şi de romano-catolici  la  aceeaşi dată fixă: anume  pe 6 ianuarie, având anumite particularităţi în funcţie de rit. Pe lângă semnificaţia legată de  Botezul Mântuitorului, în această zi au loc felurite datini şi obiceiuri populare, păstrate  din generaţie în generaţie. Punctul culminant îl reprezintă oficierea Slujbei Agheasmei Mari.

În grecește, cuvântul Bobotează este numit Teofanie sau Epifanie și se traduce prin „Arătarea Domnului”.

Sărbătoarea de astăzi le reaminteşte  creştinilor ortodocşi evenimentul încărcat de profunde semnificaţii biblice  legat de Botezul Domnului în Apa Iordanului, la vârsta de 30 de ani, înainte de a intra  în viaţa publică. Potrivit rânduielilor bisericeşti, în cursul dimineţii  se săvârşeşte Slujba de sfinţire a apelor, numită şi Agheasma Mare, care are semnificaţia simbolică a unui act de regenerare cosmică, pământul primind germenii noii creaţii, transfigurată prin sfinţirea apelor.

Alegerea locului  de desfăşurare a ceremoniei este foarte important. Conform canoanelor  trebuie găsit un spaţiu generos  în aer liber, unde să existe în apropiere o apă curgătoare sau cel puţin o fântână. De la caz la caz se poate organiza  slujba atât în curtea lăcaşului de cult, dacă există amenajată acolo o fântână sau în gospodaria unui localnic lângă o sursă de apă potabilă.

După cum se ştie, apa se pune în vase mari,fiind apoi sfinţită, obţinându-se Agheasma  Mare, după care  se împarte creştinilor veniţi de regulă  în număr foarte mare. Aceştia vin cu felurite recipiente şi o duc acasă, fiind păstrată pentru a fi băută în împrejurări speciale ce ţin de ritual, dar abând şi efecte de protecţie privind sănătatea familiei.

În localităţile aflate lângă cursuri mari de apă sau în aşezările de  la ţărmul mării poate  avea loc şi un spectacol aparte,  ce dovedeşte  curajul şi rezistenţa la ger al unor bărbaţi. După oficierea Slujbei, preotul   însoţit de numeroşi enoriaşi  merge pe mal şi  aruncă cât mai departe  în valuri o cruce de dimensiuni ceva mai mari.  Dintre cei prezenţi câţiva temerari  sar în apă şi înoată rapid ca să prindă crucea şi să o aducă la mal, în aplauzele şi uralele asistenţei. Invingătorul   este felicitat şi se va bucura de  respectul comunităţii locale. În plus, va căpăta  convingerea că  tot anul  o să fie ferit de  boli.

În Ajunul  acestei zile sfinte  preoţii  vizitează casele credincioşilor din parohia lor („Mergând cu botezul”), spre a binecuvânta locuinţele credincioşilor prin stropire cu apă sfinţită.

Am înâtlnit pe alocuri şi denumirea de Sărbătoare a luminilor, pentru că prin contactul cu Agheasma oamenii au credinţa că devin mai buni, că vor fi ocoliţi de necazuri şi boli. În fond,  Botezul Domnului  reprezintă  rânduiala iniţierii întru Creştinism şi primirii în Biserică.

Dupa Slujba de Sfinţire a apei, credincioşii îşi iau acasă  în sticle şi bidonaşe preţioasa Agheasmă. Pe drumul de întoarcere îşi dau unii altora bineţe, adresându-şi urări de  sănătatea lor şi a familiilor, pentru belsug şi prosperitatea gospodăriei. Tradiția spune că nu trebuie astăzi să se bea vin roșu, pentru că acesta amintește de martiriul Sfântului Ioan. De asemenea, credincioșii vor fi optimiști, bine-dispuși, altminteri întregul an vor fi posomorâți.

Așadar, să aveți zile frumoase, dragi cititori!

Horia C.Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail