Sute de persoane din mediul rural din județul Covasna au fost implicate într-un proiect cofinanţat din fonduri europene, derulat  de societatea „Brahms International” Braşov și de Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) Covasna, fiindu-le facilitat accesul pe piaţa muncii, prin prevenirea deficitului de competenţe pentru îmbunătăţirea capacităţii de angajare în activităţi non – agricole.

Proiectul, intitulat „DORU – Dezvoltarea şi ocuparea resurselor umane din zona rurală aparţinând judeţului Covasna” s-a derulat în perioada 14 martie 2014 – 13 septembrie 2015, obiectivul general al acestuia urmărind îmbunătăţirea calităţii resurselor umane din zonele rurale, în scopul ocupării în activităţi non – agricole şi creării de oportunităţi de dezvoltare a afacerilor non- agricole în mediul rural.

„(…) Dacă în municipiile reşedinţă de judeţ sau în zona limitrofă a acestora nu există o problemă foarte, foarte acută a locurilor de muncă, în mediul rural aceasta reprezintă o problemă, ca şi pregătirea şcolară (…). Deci, din acest punct de vedere, am susţinut colaborarea şi am intrat în parteneriat cu societatea Brahms International din  Braşov, partenerul nostru din mai multe proiecte, pentru a îmbunătăţi modul de ocupare, gradul de ocupare  şi pentru a îmbunătăţi chiar şi formarea profesională a resurselor umane din mediul rural (…)”, a declarat directorul executiv al AJOFM Covasna, Kelemen Tibor.

Pentru realizarea obiectivelor proiectului a fost implementat un program integrat de măsuri active de ocupare în judeţul Covasna, pe o perioadă de 18 luni, vizând: informarea, conștientizarea și motivarea privind oportunitățile de ocupare în domeniile non – agricole  a minimum 504 persoane; consilierea și medierea pentru participarea la activități de formare profesională în ocupații non – agricole a minimum 450 de persoane, formarea profesională pentru îmbunătățirea și dezvoltarea de competențe cerute pe piața muncii, în cadrul a 17 locaţii de instruire a 308 persoane, din care 272 certificate; mediere, cu încurajarea mobilității geografice, pentru 272 persoane și servicii de consultanță juridică, financiară, modalități de accesare și utilizare a microcreditelor și management pentru începerea unei activități independente pentru 98 de persoane; ocuparea a 44 de persoane.

 Referindu-se la istoricul elaborării proiectului, reprezentanta Brahms International, Monica Păltineanu, a declarat:

„Pornind de la istoricul elaborării proiectului, trebuie să spun că am pornit de la ideea că, specific tuturor satelor din judeţul Covasna este faptul că locuitorii ies afară şi îşi vând mărfurile diverse – ceapă, cartofi, kurtos, pâine și de la acest fapt,  (…) ne-am gândit (…), să scriem un proiect prin care să le oficializăm afacerile şi, în acelaşi timp, să le dăm posibilitatea să demareze o afacere, dar ca şi calificaţi (…).”, a explicat reprezentanta  societăţii Brahms International.

Astfel, în cadrul proiectului s-au derulat cursuri de specializare (pe competenţe antreprenoriale – 7 serii) şi cursuri de calificare (de lucrător în comerţ – 12 serii, o serie pentru cameriste şi două serii de ospătar (chelner) vânzător în unităţi de alimentaţie. Acestea s-au desfăşurat în diverse localităţi din judeţ (printre care: Ghelinţa, Dobârlău, Vârghiş, Pachia, Arcuş, Hăghig; Târgu Secuiesc, Ozun, Zăbala; Ojdula; Comandău, Sita Buzăului, Malnaş), fiind înscrişi, în total, 327 de participanţi (prognozat fiind un număr de 308).

Pentru evaluarea abilităților specifice fiecărei ocupații, s-a procedat la evaluarea potențialității, a caracteristicilor psiho – aptitudinale, a intereselor profesionale, de carieră și a experienței anterioare, folosindu-se tehnici și instrumente specifice agreate și unanim recunoscute de specialiști din domeniul resurselor umane (baterii de teste de performanță, de aptitudini generale și speciale, de personalitate, de interese profesionale.

Zeci de persoane şi-au găsit un loc de muncă; şase persoane şi-au demarat afacere

Dintre cei 318 absolvenţi ai programelor de formare profesională, un număr de 50 persoane și-au găsit, momentan, un loc de muncă, datorită abilităților, aptitudinilor și competențelor profesionale dobândite prin participarea la activitățile proiectului, iar şase persoane au demarat afaceri proprii, în diverse domenii (două la Dobârlău, patru la Pachia), rezultând un indice de ocupare de 17, 61%, fiind depăşită, astfel, valoarea indicelui prognozat.

Persoanele care şi-au demarat propria afacere au primit un stimulent financiar de 1.500 de lei

„La proiect au participat peste 500 de oameni, din care 327 au participat la formare profesională. Din aceşti 327 care s-au înscris la diverse programe de formare profesională, au absolvit  318 şi avem, deci, 318 locuitori din zona rurală, care sunt certificaţi în diverse meserii, care deţin certificate care sunt valabile în toată Uniunea Europeană (…). Dintre cei care au absolvit cursul de competenţe antreprenoriale, avem şase persoane care au demarat afaceri (…). Aceste persoane au primit, după ce şi-au deschis afacerea, un premiu de 1.500 de lei, în aşa fel încât este un prim ajutor ca să le meargă afacerea demarată. Dintre persoanele care au absolvit, sunt angajate momentan, 50 de persoane (…)”, a spus reprezentanta societăţii Brahms International, Monica Păltineanu.

„Realizările şi rezultatele pot fi apreciate şi prin alţi indicatori, care demonstrează, pe termen mediu sau lung, că situaţia grupurilor ţintă se va îmbunătăţi considerabil prin: dobândirea unor profesii/ competenţe cerute pe piaţa muncii; adaptabilitatea forţei de muncă, prin dobândirea unui nivel de profesionalism ridicat la nivelul cerinţelor şi provocărilor viitoare pe piaţa muncii; mobilitatea forţei de muncă prin consolidarea nivelului cunoştinţelor; dobândirea unei atitudini (orientarea pe piaţa muncii), corespunzătoare obţinerii performanţei; inducerea unui nivel de încredere personală în propriile forţe prin oferirea fiecărui absolvent al cursurilor de formare profesională a posibilităţii de a-şi îmbunătăţi continuu perspectivele carierei; creşterea veniturilor personale, ca urmare a ocupării unui post conform noilor competenţe dobândite; stimularea dorinţei de performanţă profesională; satisfacţia morală şi profesională a participanţilor la activităţile proiectului; diminuarea discrepanţei dintre cerere şi ofertă pe piaţa muncii prin dobândirea de noi abilităţi şi competenţe, prin adaptarea educaţiei iniţiale la tendinţele pe termen mediu şi lung în domeniul profesional, folosind noile tehnologii ale informaţiei; creşterea şanselor de promovare a unei afaceri proprii”, se arată într-o prezentare a reprezentanţilor proiectului.

„Din atâtea proiecte derulate în acest an (…), acesta este proiectul care ne-a adus cele mai mari satisfacţii. Încă o dată s-a confirmat că omul  de la ţară este cu bun simţ, disciplinat şi respectuos. Nu s-a întâmplat să nu avem frecvenţă, să nu avem participare la ore (…). Acest proiect, mie, personal, mi-a adus o satisfacţie deosebită (…). Ca şi concluzie generală, este un proiect cu satisfacţii şi pentru noi, şi cred că şi pentru partenerul nostru. Am avut o colaborare foarte bună cu AJOF, în identificarea grupului ţintă, în mobilizarea participării la activităţi (…).. Am avut un foarte mare ajutor, în realizarea acestui proiect, în afara celor care au făcut parte din echipa de implementare, şi de la AJOF Covasna, şi de la Brahms International, am avut un ajutor de la Primăriile din comune şi de la biserici (…)”, a declarat reprezentanta Brahms International, Monica Păltineanu.

Directorul executiv al AJOFM Covasna, Kelemen Tibor, a declarat că în spatele rezultatelor acestui proiect, a fost o un volum de muncă foarte mare.

„Este totuşi un moment de concluzii. Sunt mai multe laturi ale acestei colaborări, privind indicatori, realizări, modul de colaborare cu aceşti oameni. În schimb, în spate este o muncă imensă, o muncă imensă birocratică (…)., sunt controale, monitorizare, aspecte care nu se văd în aceste rezultate (…)”, a declarat directorul Kelemen Tibor. Acesta a precizat că:

„Rezultatele sunt frumoase. Marile greutăţi ale acestor proiecte, este că ele se scriu la un moment dat, se aprobă la un alt moment dat (…). Noi credem că şi la nivelul proiectelor trebuie să se facă poate o reevaluare  şi pe baza reevaluării, să pornească altfel aceste proiecte. Deci, dacă se lansează un  proiect, o idee de proiect, se lansează un apel pentru un proiect, sistemul ar trebui să fie foarte rapid (…)”.

***

În cadrul proiectului, la Sfântu Gheorghe, a fost organizată, vineri, o bursă a locurilor de muncă, la care 17 agenți economici au oferit peste 110 locuri de muncă.

. . Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail