Într-un comunicat de presă, sindicatul Sanitas Covasna aduce la cunoștința opiniei publice cele două mari nemulțumiri actuale ale personalului sanitar, și anume neacordarea voucherelor de vacanță și impozitarea cu 42,5% a indemnizației de hrană.
„Una din nemulțumirile salariaților din cele patru spitale este legat de faptul că, în ciuda cadrului legal, ei astăzi nu au primit vouchere de vacanță, deoarece după mai multe runde de discuții ale reprezentanților sindicatului cu conducerea celor 4 spitale, a rezultat în mod cert imposibilitatea acestor unități sanitare să găsească resurse financiare din venituri proprii pentru acordarea voucherelor. Acest lucru se datorează faptului că cele 4 spitale nu au primit bani cu această destinație și ar fi nevoite să suporte aceste costuri din sumele încasate din decontarea serviciilor medicale de către Casa de Asigurări de Sănătate Covasna, sume care în anul 2018 au fost diminuate în medie cu 1% mai puțin decât în cursul anului 2017. Acordarea acestor vouchere în perzent din bugetele proprii ale spitalelor ar duce inevitabil la deficiențe majore în actul medical, situație cu care nici noi nu putem fi de acord. Conducerea Sindicatului Sanitas Covasna a înaintat Ministerului Sănătății un material, prin care a solicitat și pentru spitalele publice cu paturi acordarea de sume de la bugetul de stat cu această destinație pentru eliminarea inechităților și discriminărilor care au apărut în sistemul sanitar datorită faptului că instituțiile finanțate de la bugetul de stat au acordat aceste vouchere, iar aici menționăm Serviciul de Ambulanță Județean Covasna, Direcția de Sănătate Publică a județului Covasna, Centrul de Transfuzii Sanguine, etc., în situația în care Ministerul Sănătății nu va găsi o soluție celor cerute de noi vom întreprinde și alte demersuri legale inclusiv solicitări de revendicare a acestora la instanța de judecată.”, se arată în comunicatul de presă emis de către sindicatul Sanitas Covasna.
Într-adevăr, cel puțin la Spitalul Județean de Urgență „Fogolyan Kristoff”, Covasna, situația se prezintă așa cum au transmis reprezentanții sindicatului: în acest an, nici un angajat al spitalului nu a primit vouchere de vacanță. Cu privire la acest aspect, managerul spitalului, Andras-Nagy Robert, a adus o serie de lămuriri:
„Nu există finanțare pentru a acorda aceste tichete, nu există bani în bugetul Spitalului, nu există fonduri pentru acordarea acestor tichete. Bugetul spitalului, în primul rând este constituit din serviciile realizate de către Spital, adică de la Casa de Asigurări de Sănătate, însă există o finanțare în sistem dual, având în vedere că o parte din salarii se acordă printr-un contract separat, de către Casa de Asigurări de Sănătate și la fel ar trebui să fie și aceste tichete acordate. Eu am discutat cu mai mulți directori de spitale și situația este aceeași și în alte părți: nu există fonduri. Din veniturile proprii trebuie să se acorde acest voucher, însă veniturile efectiv realizate de spitale se duc pe asigurarea cheltuielilor acestora, adică pe cheltuieli cu salariile, materiale sanitare, medicamente, utilități. Termenul de valabilitate al acestor tichete este de un an, adică într-un an de zile trebuie consumat, dar din moment ce se acordă, trebuie și plătite efectiv când se emit.”
Astfel, achiziționarea acestor vouchere au trebui să se facă într-o singură etapă, pentru tot personalul spitalului, iar plata acestora către emitent să se efectueze în momentul achiziționării tichetelor. Acest lucru ar însemna un efort extrem de mare pentru instituție, de peste un milion de lei, efort pe care aceasta u este în nici un caz pregătită în acest moment să îl susțină.
„În cadrul ședințelor pe care le-am avut și în care s-a ridicat această problemă a tichetelor de vacanță, punctul meu de vedere a fost întotdeauna același: în sensul că dacă o să existe finanțare din partea Ministerului, din partea CAS, suplimentar față de ce avem noi astăzi ca și finanțare prevăzută în bugetul nostru, vom acorda voucherele, dar acest lucru nu depinde de noi. Până nu există această finanțare suplimentară noi nu putem să le acordăm. Ca și posibilitate financiară, din moment ce noi ca și spital suntem obligați prin definiție să asigurăm pentru pacienți în primul rând cele necesare vindecării lor, deci cele necesare pentru efectuarea serviciilor medicale, noi nu putem să luăm și să reconfigurăm bugetul în vederea asigurării tichetelor de vacanță. Este o cheltuială substanțială, peste un milion de lei ar însemna pentru bugetul nostru, pentru tot personalul spitalului.”, a mai adăugat managerul Spitalului Județean de Urgență Covasna.
Indemnizația de hrană se impozitează cu 42,5%
După cum s-au obișnuit mulți bugetari, statul dă cu o mână, iar cu cealaltă ia. Astfel, începând cu luna ianuarie a acestui an,angajații din sistemul sanitar, care primeau tichete de masă, s-au trezit cu mai puțini bani, din momentul în care tichetele au fost înlocuite cu indemnizația de hrană, care este substanțial mai puternic impozitată decât erau bonurile de masă.
„O a doua nemulțumire majoră a membrilor de sindicat din cele patru spitale ale județului dar și din rândul salariaților Servciului Județean de Ambulanță Covasna este legată de faptul că Ministerul Sănătății în ultimele 3 luni de zile a stăruit la adresa conducerii instituțiilor sanitare publice să impoziteze indemnizația de hrană cu un procent 42,5% ceea ce a dus, sau va duce la diminuarea veniturilor salariaților din sănătate cu suma de 100 lei. Conducerea Sindicatului Sanitas Covasna este total nemulțumită de această interpretare greșită a legii, în opinia noastră și în acest sens a contestat aceste măsuri și chiar a început demersuri de strângere de semnături pentru contestarea în instanță a acestor decizii. Ceea ce este mai grav este faptul că această indemnizație impozitată greșită va diminua veniturile și a acelor salariați care nu au beneficiat de nici o creștere salarială cum ar fi biologi, chimiști, infirmiere, îngrijitoare, personal T.E.S.A., etc. față de nivelul anului 2017. În opinia noastră această indemnizație de hrană ar trebui să aibă o scutire de la orice impozitare și în acest sens a solicitat ministerelor responsabile lămurirea acestor situații pentru evitarea unor posibile acțiuni de protest față de cele două nemulțumiri ale membrilor noștri de sindicat.”, mai transmit reprezentanțiii sindicatului Sanitas.
Cu privire la impozitarea acestor sporuri, Andras-Nagy Robert a explicat:
„Într-adevăr este o nemulțumire, această problemă este la nivel național, din ceea ce am discutat cu alți colegi, directori de spitale. Singura diferențe între cele trei forme de plată este denumirea. Până la 1 ianuarie noi am avut posibilitatea de a acorda tichete de masă. Acestea s-au impozitat potrivit regimului acestuia, când s-a redenumit ca indemnizație de hrană, deja a dobândit un alt regim fiscal.
Este o chestiune legislativă. În momentul de față, din punct de vedere fiscal, scopul este același. Există tichetele de masă, indemnizații de hrană și există în MApN și MAI, norma de hrană. Practic, toate trei au același scop, dar practic există pentru ele trei regimuri fiscale: cel al tichetelor, cel al normei de hrană și cel al indemnizației de hrană. În speță, indemnizația de hrană, nefiind o normă legală când s-a adoptat această formă de a asigura un venit suplimentar salariaților din domeniul sanitar, administrativ – mă refer acum la bugetari când folosesc cuvântul administrativ- se impozitează pe baza unor adrese, niște puncte de vedere, nefiind nici în prezent o normă legală emisă în acest sens. Noi, în speță, la Sfântu Gheorghe, la spital, am făcut o adresă către Ministerul Finanțelor, de unde am primit un punct de vedere. Acest punct de vedere a fost întărit și de o adresă a Ministerului Sănătății, cum că se impozitează integral, adică nu numai impozitul pe venit, ci și CAS, CASS – toate dările care revin după un venit pe baza unui contract de muncă. În această speță, impozitarea reprezintă 42,5% și se aplică. Calea de mijloc în această situație anume, ar trebui să fie o normă fiscală adoptată de către Guvern. Această problemă nu este numai la Sfântu Gheorghe, ci în toată țara. Există puncte de vedere diferite ale unor direcții de finanțe regionale, deci nu este un punct de vedere unitar, dar noi când am primit răspunsul, acela devine obligatoriu pentru noi. Există o prevedere în Codul de Procedură Fiscală, care dă posibilitatea contribuabililor să se adreseze, în caz că au nelămuriri legate de aplicarea normelor fiscale, direcțiilor de finanțe și Ministerului de Finanțe cu întrebări. Când vin aceste răspunsuri, practic acestea se consideră obligatorii.”
Astfel, situația actuală din sistemul medical ne dovedește faptul că Guvernul României a emis o Ordonanță de Urgență și a impus punerea acesteia în aplicare, fără să se asigure că instituțiile vizate au fondurile necesare pentru a susține această nouă cheltuială.
Oana-Mihaela Costache