Aproximativ 20 de lucrări ce au tratat jocul ca modalitate de exprimare a eu-ului, ca modalitate de socializare, educare, învățare, dezvoltare –  realizate de cadre didactice din județ, au fost prezentate la simpozionul de creativitate pedagogică ce a avut loc ieri, la Sfântu Gheorghe.

Evenimentul, unul cu tradiție în județul Covasna, a ajuns în acest an la a XI-a ediție și s-a desfășurat la restaurantul „Orchidea Events” din Sfântu Gheorghe, având o prezență numeroasă.

Simpozionul a avut ca temă „Jocul, modalitate de exprimare a eu-ului, de socializare, educare, învățare, dezvoltare” s-a derulat în organizarea Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, sub coordonarea inspectorului școlar pentru educaţie timpurie și alternative educaţionale din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, Florica Nica și a inspectorului școlar general adjunct, prof. Marcela Ștefu, a Atelierului Metodic 1 – Sfântu Gheorghe, cu susținerea Asociației „Pro Pinocchio”, dar  și cu sprijinul și implicarea prof. univ. dr. Mariana Norel, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea „Transilvania” din Brașov și în parteneriat cu Institutul de Științe Psihologice și ale Educației (ISPEF), din Roma, Italia.

„Este un eveniment cu tradiție în județul Covasna. Eu particip la acesta pentru a șasea oară, prima oară, în 2014. Este o manifestare de înaltă ținută științifică, unde se face un schimb de experiență și de bune practici între tot ceea ce fac doamnele educatoare, profesorii pentru învățământul preșcolar, la grupele dumnealor. Temele pe care le abordăm în fiecare an diferă în funcție de tematica pe care și-o propune Ministerul Educației Naționale, pentru acel an. Tema de anul acesta, despre joc, este o provocare, zic eu.  (…) Mă gândeam astăzi, că, practic, toată viața ne jucăm, de când ne naștem, până când murim. În concepția mea, toată viața este un joc, pe care cei mai mulți dintre noi îl jucăm, mai bine sau mai puțin bine. Important este cum ne <<jucăm>> cu copiii și cum îi învățăm să se <<joace>> mai departe, în viață, pentru că, dascălii, prin natura meseriei dumnealor, pun fundamentul carierei, pun fundamentul dezvoltării ulterioare a copiilor și este foarte importantă această activitate. Cu cât o fac mai bine, cu atât va fi mai bine pentru viitorul acestor copilași, copilași de la 3 la 6 ani, când merg în clasa pregătitoare. Este foarte important ce jocuri ne alegem, cum ne jucăm cu copiii, ce dorim să îi învățăm prin jocurile alese, astfel încât să le dezvoltăm imaginația, creativitatea.” – ne-a declarat inspectorul școlar general adjunct al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, prof. Marcela Ștefu.

„Jocul este cel mai elevat tip de cercetare.”- Motto al simpozionului

Evenimentul a urmărit creșterea calității educației în învățământul preșcolar și oferirea unui cadru pentru ca dascălii de la acest ciclu de învățământ să realizeze un schimb de experiență și să își manifeste creativitatea.

„Prin acest simpozion, noi dorim să creștem calitatea educației în învățământul preșcolar și educatoarele să aibă posibilitatea să-și manifeste creativitatea și inovațiile pe care ele le desfășoară zi de zi în munca la catedră. Am ales, în acest an, ca tematică, jocul – ca modalitate de exprimare a eu-lui,  modalitate de dezvoltare, socializare, învățare, pentru că vrem să punem accentul și să conștientizăm faptul că în grădinițe, jocul este activitatea principală. Am avut ca motto ceea ce spunea Albert Einstein, și anume că <<jocul este cel mai elevat tip de cercetare>> și noi, toate cele care lucrăm în învățământul preșcolar, știm că un copil poate să atingă performanțe mult mai mari în situațiile de joc, decât în afara jocului. Jocul este cel care îl face pe copil să se dezvolte atât din punct de vedere cognitiv, cât și socio-emoțional. Dorim să conștientizăm educatoarele că această activitate este benefică preșcolarului, copilului și că este important ca el să nu fie tot timpul sub dominația adultului (…).” – a declarat inspectorul școlar pentru educaţie timpurie și alternative educaţionale din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, Florica Nica. Aceasta a luat cuvântul în deschiderea oficială, prezentând tema și scopul evenimentului.

Schimb de bune practici

Inspectorul școlar general adjunct, prof. Marcela Ștefu, s-a adresat, apoi, celor prezenți, transmițându-le gândurile sale legate de eveniment, dar și prezentându-le impresii de la o recentă vizită pe care a efectuat-o la Școala Americană din București, la invitația Asociației „OvidiuRo”, vizită de care a rămas plăcut impresionată și de unde s-a întors cu exemple de bune practici:

„Eu mi-am propus să le prezint, astăzi, doamnelor educatoare prezente la simpozion, câteva fotografii pe care am reușit să le fac în cadrul vizitei pe care am efectuat-o la Școala Americană de la București, la partea de învățământ preșcolar, pentru că am fost foarte încântată de ceea ce am văzut acolo. Sper să fie la fel de încântate și doamnele educatoare (…). Este o abordare deosebită față de abordarea pe care o avem noi în învățământul preșcolar, în sensul în care, la Școala Americană, la învățământul preșcolar se merge pe sistemul Reggio Emilia din Italia, adaptat la cerințele și la învățământul românesc, deși acolo (…) totul se studiază în limba engleză și sunt copii din foarte, foarte multe state, dar sunt și copii români. Este o școală particulară americană, cu clase până la bacalaureat, se dă și bacalaureat internațional, acolo, prin urmare, au o altă abordare a întregului sistem de învățământ. A fost o experiență, zic eu, utilă pentru mine, și sper să pot să le transmit doamnelor câte ceva și împreună cu Asociația <<OvidiuRo>>, cu care colaborăm foarte bine de mulți ani, să încercăm să implementăm ceea ce putem și să adaptăm la învățământul preșcolar din județul nostru. Sunt idei inovatoare, care, cu puțină bunăvoință, imaginație și ingeniozitate, se pot implementa și adapta la specificul învățământului preșcolar covăsnean.” – ne-a declarat inspectorul școlar general adjunct, prof. Marcela Ștefu.

După deschiderea oficială, a debutat sesiunea de comunicări științifice, aceasta fiind moderată de inspectorul școlar Florica Nica și prof. pentru învățământ preșcolar, Loredana Muntean.

Prezentă la eveniment, consilierul școlar din cadrul Centrului Județean de Resurse și de Asistență Educațională (CJRAE )/ Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică- CJAP Covasna, Mirela Rotundu Cojocaru a vorbit despre joc, despre terapia prin joc, oferind explicații și exemple.

Rând pe rând,  și-au prezentat, apoi, lucrările,  cadre didactice de la Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu”, Structura  Grădinița cu Program Prelungit ,,Prichindel”, din Întorsura Buzăului, de la  Grădinița cu Program Prelungit „Csipike”, Sfântu Gheorghe, de la Grădinița cu Program Prelungit  „Manocska”, din Târgu  Secuiesc, Grădinița cu Program Prelungit „Benedek Elek”, din Sfântu Gheorghe,  Grădinița cu Program Normal Crasna, Grădinița cu Program Normal Vâlcele, Școala Gimnazială „Gödri Ferenc”, Structura Grădinița cu Program Prelungit „Árvácska”, din Sfântu Gheorghe, Grădiniţa cu Program Normal Mărtănuș, Grădinița cu Program Normal Brețcu,  Grădinița cu Program Normal Zăbala,  de la Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu”, Structura Grădiniţa cu Program Prelungit ,,Prichindel”, din Întorsura Buzăului, Școala Gimnazială „Nicolae Colan”, Structura Grădinița cu Program Prelungit „Pinocchio”, Sfântu Gheorghe, de la Școala Gimnazială „Ady Endre”, Structura Grădinița cu Program Prelungit „Napsugar”, Sfântu Gheorghe, Școala Gimnazială „Avram Iancu”, Structura Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2 Covasna, Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu”, Structura Grădinița cu Program Prelungit  „Prichindel”, Întorsura Buzăului, Grădinița cu Program Prelungit „Hofeherke”, Sfântu Gheorghe, Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 1, Covasna, Grădinița cu Program Normal Dobârlău, Grădinița cu Program Normal „Ion Creangă”, Zagon, Grădinița cu Program Normal Nr. 2 Zăbala, Grădinița cu Program Normal Nr. 3, Sita Buzăului, Grădinița cu Program Normal Nr. 2, Sita Buzăului, Grădinița cu Program Normal Mărcuș, Grădinița cu Program Normal Lunca Mărcuș, Grădinița cu Program Normal Valea Dobârlăului, Grădinița cu Program Normal Dobârlău.

Lucrări, care mai de care mai interesante, cu exemple concrete de activități de învățare prin joc, pe care cadrele didactice le folosesc sau le-au folosit recent, la grupele lor, au fost prezentate pe parcursul simpozionului, realizându-se astfel, un schimb de bune practici.

„Exemple de bune practici reprezintă, în concepția noastră, un motor multiplicator de procese inovative și comportamente și după ceea ce o să vadă aici, de mâine, educatoarele vor avea alte idei, deci evenimentul va da tonul imaginației și creativității, pentru a oferi copiilor alte tipuri de jocuri prin care ei să treacă pe o treaptă superioară de dezvoltare. Căutăm în fiecare an să ne promovăm activitatea din grădiniță și să facem schimb de experiențe, pentru a ne îmbogăți și pentru a da dovadă de profesionalism în tot ceea ce facem. Lucrările de astăzi (…) vor fi o bază pentru crearea  resurselor educaționale deschise ce vor fi postate pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) – pentru că din noiembrie (anul trecut – n.r.) s-a deschis un site al ISJ pe care sunt postate resurse educaționale deschise, site pe care educatoarele de la secția română au deja zece materiale postate. Vom selecta, în cadrul Consiliului consultativ pe discipline, cele mai bune lucrări care vor fi postate pentru a fi un model pentru celelalte colege.”- ne-a spus inspectorul școlar pentru educaţie timpurie și alternative educaţionale din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, Florica Nica.

Întrebată cum s-a conturat acest simpozion de creativitate pedagogică, inspectorul școlar ne-a răspuns:

„Simpozionul a început pe ateliere metodice, (…) în al șaptelea an, simpozionul de creativitate pedagogică a fost finanțat printr-un proiect de finanțare al Consiliului Județean și atunci am avut și prima carte a noastră (în care au fost cuprinse lucrările prezentate la simpozion – n.r.) – <<Șapte ani de creativitate pedagogică>>, (…) și în 2017, la zece ani, am făcut conferința internațională. Acum am revenit la un eveniment județean, dar îl vom continua, an de an, și vom vedea, în funcție de posibilități, dacă va fi național sau internațional (…). Din conferința de anul trecut, am avut foarte mult de învățat și învățământul românesc a fost promovat la nivel înalt și s-au păstrat legături cu oaspeții de atunci. (…)” – a declarat insp. Florica Nica.

Lansare de carte

Inspectorul școlar pentru educaţie timpurie și alternative educaţionale din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna a amintit că în urma simpozionului derulat anul trecut (eveniment care a avut loc sub forma unei ample conferințe internaționale cu titlul „Fii voluntar în comunitatea ta”), lucrările prezentate au fost cuprinse într-un volum al cărui coordonator științific este profesorul universitar doctor Mariana Norel, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității „Transilvania” din Brașov. Volumul, cuprins în colecția „Educație” și cu ISBN (International Standard Book Number – Număr de carte standard internațional) din partea Institutului de Științe Psihologice și ale Educației (ISPEF) Italia, a fost lansat, ieri, în cadrul simpozionului. Prezentarea cărții a fost realizată chiar de către coordonator științific al acesteia, prof. univ. dr. Mariana Norel.

Despre simpozionul de creativitate pedagogică derulat anual în județul Covasna, pentru care și-a oferit mereu sprijinul, prof. univ. dr. Mariana Norel ne-a spus:

„De regulă, fiecare simpozion are un titlu bine stabilit și o tematică foarte bine stabilită, pentru că nu se dorește a se repeta la nesfârșit o anume temă. Județul Covasna și Inspectoratul Școlar Județean Covasna, de ani de zile, deja, organizează fie variante naționale, fie variante locale ale acestui simpozion, fie cum a fost anul trecut, conferința internațională, toate având în centrul lor, copilul, copilul privit nu doar ca subiect și obiect al educației, cum se tot vorbește despre el, ci copilul din noi și copilul de care trebuie să avem grijă. Conferințele, de fiecare dată, incită și provoacă, educatoarele vin bine pregătite. Ceea ce este punctul forte al fiecărei întâlniri este nevoia de a împărtăși, nevoia de a crea rețea, indiferent că această rețea este la nivel național sau internațional. Doamnele educatoare din județul Covasna au participat (…) și la cursuri de formare, inclusiv cu valoare internațională, prin ISPEF, și rod al acestei activități și a colaborării cu ISPEF, va fi inclusiv lansarea de carte de astăzi, rod al muncii lor, de fapt, dar, doar prin coordonare ne-am implicat, poate, mai mult și noi, împreună cu doamna Marcela Ștefu, inspectorul școlar general adjunct al ISJ Covasna și cu doamna inspector Nica Florica.”

În ceea ce privește volumul lansat ieri, realizat în urma simpozionului de anul trecut, prof. univ. dr. Mariana Norel a declarat:

„Cartea este rezultatul muncii cadrelor didactice, în primul rând… rolul nostru este mai mult de a coordona ca partea științifică din carte să fie bine realizată și bine documentată. Experiența didactică a fiecărei educatoare, este, însă, cea care hotărăște valoarea unei cărți, pentru că, astăzi nimeni nu vrea să citească doar cărți de pură teorie, ci caută varianta a ceea ce pot valorifica la grădiniță. De aceea, este foarte greu să selectezi ce pui sau ce nu pui într-o astfel de culegere. Este, mai mult, o culegere a muncii a 110 persoane (…), din județul Covasna și nu numai, pentru că la acea conferință internațională au participat persoane din Turcia, din Ungaria, din Italia… . Munca de tehnoredactor a făcut-o tot o persoană din județul Covasna, noi am privit mai mult, așa cum am spus, partea științifică și cea de logică a construcției textului. Nu a fost ușor, dar nu a fost nici foarte greu, pentru că, dacă ai cu cine lucra și lucrează bine, atunci, munca ta este pe jumătate rezolvată!”

Ana Ciorici Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail