Utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă nu sunt informați suficient asupra taxării suplimentare pentru informațiile solicitate la numerele naționale scurte, se arată într-un comunicat al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații /ANCOM/, transmis, marți, AGERPRES.

Conform datelor centralizate de către Autoritate, în baza reclamațiilor primite, nu toți utilizatorii de servicii de telefonie mobilă știu că apelarea sau transmiterea de SMS-uri către numere scurte prin care le sunt oferite diferite servicii de conținut sunt, de regulă, taxate suplimentar. Este vorba despre numerele naționale scurte interne, care au forma 12vx(y), 13vx(y), 14vx(y), 15vx(y), 17vx(y), 18vx(y), 83vx(y), 84vx(y), 88vx, 96vx(y) — 99vx(y) și sunt disponibile pentru utilizatorii unor servicii de telefonie.

Prin aceste numere clienții beneficiază de diverse servicii cu valoare adăugată, cum ar fi suport tehnic, imagini și sunete speciale pentru telefonul mobil (ringtones), horoscop, concursuri și jocuri sau anumite aplicații ce pot fi descărcate pe telefonul mobil.

„Înainte de a se abona sau de a solicita astfel de servicii, utilizatorii ar trebui să acceseze website-ul operatorului lor de telefonie pentru a se informa atât cu privire la tarifele percepute, cât și cu privire la modalitatea prin care pot afla mai multe detalii despre aceste servicii. Apelurile sau SMS-urile către numerele naționale scurte interne sunt, de cele mai multe ori, taxate cu un tarif mai mare decât cel practicat pentru un apel/SMS în rețea sau local, nefiind scăzute din minutele sau SMS-urile incluse în abonamente/extraopțiuni. Costurile suplimentare apar pe factura de telefonie mobilă în cazul posesorilor de abonamente sau sunt direct scăzute din creditul disponibil, în cazul celor care au cartele preplătite (…)”, se menționează în comunicatul ANCOM.

Arbitrul telecom adaugă faptul că numerele naționale scurte interne sunt utilizate de către operatorii de telefonie în vederea oferirii unor servicii specifice de rețea pentru abonații proprii (precum servicii de relații cu clienții sau cost control) sau a unor servicii cu valoare adăugată. La rândul lor, operatorii pot aloca acest tip de numere, în vederea furnizării de servicii cu valoare adăugată, unor furnizori de servicii de conținut cu valoare adăugată, caz în care operatorul de telefonie oferă doar posibilitatea tehnică de a primi/transmite SMS-uri sau apeluri, precum și facturarea serviciilor de conținut.

„Operatorii de telefonie au obligația de a publica pe paginile proprii de internet numerele de acest tip pe care le utilizează sau pe care le-au alocat furnizorilor de servicii de conținut, tipurile serviciilor cu valoare adăugată care se furnizează prin intermediul acestora, tarifele aplicabile, precum și modalitățile prin care utilizatorii pot obține informații sau pot depune reclamații cu privire la serviciile furnizate prin intermediul acestor numere. ANCOM poate interveni numai în situația în care operatorii de telefonie nu publică pe pagina de internet proprie aceste informații”, notează ANCOM.

Conform sursei citate, de la începutul anului 2014, Autoritatea a primit cinci reclamații pe acest subiect, după ce în anul 2013 au fost înregistrate 13 astfel de reclamații, în creștere față de anii precedenți.

Până la finalul anului 2014 un grup de lucru format din reprezentanți ai ANCOM și ai furnizorilor de rețele publice de comunicații electronice va elabora un Cod de conduită care va detalia și informațiile pe care furnizorii de servicii de telefonie au obligația să le pună la dispoziția utilizatorilor cu privire la tarifele aplicate pentru serviciile oferite prin intermediul numerelor naționale scurte interne, precizează ANCOM.

Agerpres

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail