Un asistent medical comunitar și un mediator sanitar, care să întregească echipa de asistență medicală comunitară, din cadrul unui proiect privind crearea și implementarea serviciilor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și a excluziunii sociale, derulat în județ, vor fi selectați în perioada următoare.
Dosarele de înscriere în vederea recrutării și selecției specialiștilor în cadrul proiectului „CREAREA ȘI IMPLEMENTAREA SERVICIILOR COMUNITARE INTEGRATE PENTRU COMBATEREA SĂRĂCIEI ȘI A EXCLUZIUNII SOCIALE, POCU/375/4/22/122607 se depun la coordonatorul județean al activității de asistență medicală comunitară de la sediul Direcției de Sănătate Publică (DSP) Covasna sau la persoana cu atribuții, de coordonare județeană a activității de asistență medicală comunitară – pentru cazurile în care nu este desemnat un coordonator județean conform legislației specifice. Proiectul se va derula în județul Covasna în localitățile: Brețcu, Ghelința, Hăghig, Ojdula și Zagon, a informat DSP Covasna.
Asistentul medical comunitar se va ocupa de acordarea de servicii de asistenţă medicală comunitară ȋn scopul îmbunătăţirii accesului populaţiei aparținând grupurilor vulnerabile, din localitățile selectate pentru derularea proiectului, la servicii medico-sociale de calitate, integrate la nivelul comunităţilor cu servicii ale medicului de familie, al altor furnizori de servicii medicale, cu serviciile sociale și serviciile educaționale.
Concret, printre atribuțiile asistentului medical comunitar se vor număra: realizarea catagrafiei populaţiei din colectivitatea locală din punctul de vedere al determinanţilor stării de sănătate şi identifică gospodăriile cu persoanele vulnerabile şi/sau cu risc medicosocial din cadrul comunităţii, cu prioritate copiii, gravidele, lăuzele şi femeile de vârstă fertilă; identificarea persoanelor neînscrise pe listele medicilor de familie şi sprijină înscrierea acestora pe listele medicilor de familie; semnalarea medicului de familie cu privire la persoanele vulnerabile din punct de vedere medical şi social care necesită acces la servicii de sănătate preventive sau curative şi asigurarea sau facilitarea accesului persoanelor care trăiesc în sărăcie sau excluziune socială la serviciile medicale necesare, conform competenţelor profesionale. Totodată, asistentul medical comunitar va participa în comunităţile în care activează la implementarea programelor naţionale de sănătate, precum şi la implementarea programelor şi acţiunilor de sănătate publică judeţene sau locale pe teritoriul colectivităţii locale, adresate cu precădere persoanelor vulnerabile din punct de vedere medical, social sau economic; și va furniza servicii de sănătate preventive şi de promovare a comportamentelor favorabile sănătăţii copiilor, gravidelor şi lăuzelor, cu precădere celor provenind din familii sau grupuri vulnerabile, în limita competenţelor profesionale. În plus, va furniza servicii medicale de profilaxie primară, secundară şi terţiară membrilor comunităţii, în special persoanelor care trăiesc în sărăcie sau excluziune socială, în limita competentelor profesionale; va informa, educa şi conștientiza membrii colectivităţii locale cu privire la menţinerea unui stil de viaţă sănătos şi implementează sesiuni de educaţie pentru sănătate de grup, pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos împreună cu personalul din cadrul serviciului de promovare a sănătăţii din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, iar pentru aspectele ce ţin de sănătatea mintală, împreună cu personalul din cadrul centrelor de sănătate mintală.
Tot asistentul medical comunitar este cel care, în cadrul proiectului, va identifica persoanele, cu precădere copiii diagnosticaţi cu boli pentru care se ţine o evidenţă specială, respectiv TBC, prematuri, anemici, boli rare etc., şi le va îndruma sau le va însoţi, după caz, la medicul de familie şi/sau serviciile de sănătate de specialitate; el va supraveghea în mod activ bolnavii din evidenţele speciale – TBC, prematuri, anemici, boli rare etc. – şi va participa la administrarea tratamentului strict supravegheat al acestora, în limita competenţelor profesionale. Pe lângă acestea, postul implică și alte atribuții specifice.
Pentru ocuparea postului de asistent medical comunitar, candidații trebuie să fi absolvit liceul sanitar, să aibă studii postliceale sanitare sau învăţământ universitar în specializarea „asistenţă medicală” sau în specializarea „moașă”. De asemenea, trebuie să aibă cunoştinţe de operare pe calculator – nivel minim.
Mediatorul sanitar din cadrul proiectului se va ocupa de realizarea catagrafiei populaţiei din comunitatea deservită, precum comunităţile de etnie romă, cu prioritate copiii, gravidele, lăuzele şi femeile de vârstă fertilă. El va fi cel care facilitează accesul acestora la servicii de sănătate, la măsuri şi acţiuni de asistenţă socială şi alte măsuri de protecţie socială şi servicii integrate adecvate nevoilor identificate. De asemenea, va identifica membrii de etnie romă din comunitate neînscrişi pe listele medicilor de familie şi sprijină înscrierea acestora, inclusiv cu sprijinul serviciului public de asistenţă socială; și va semnala medicului de familie persoanele care necesită acces la servicii de sănătate preventive sau curative şi asigură sau facilitează accesul acestora la serviciile medicale necesare. În plus, în colectivităţile locale în care activează va participa la implementarea programelor naţionale de sănătate pe teritoriul administrativ respectiv, adresate cu precădere persoanelor vulnerabile din punct de vedere medical, social şi economic, împreună cu asistentul medical comunitar şi/sau moaşa şi cu personalul de specialitate din cadrul direcţiilor de sănătate publice judeţene; va sprijini personalul medical care activează în unităţile de învăţământ în procesul de monitorizare a stării de sănătate a elevilor prin facilitarea comunicării dintre cadrele medicale şcolare şi părinţi. Totodată, va explica avantajele igienei personale, a locuinţei, a surselor de apă şi a sanitaţiei, promovează măsurile de igienă dispuse de autorităţile competente; va informa membrii colectivităţii locale cu privire la menţinerea unui stil de viaţă sănătos şi va organiza sesiuni de educaţie pentru sănătate de grup, pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos, împreună cu asistentul medical comunitar şi/sau moaşa şi cu personalul din cadrul serviciului de promovare a sănătăţii din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti. În plus, va însoți cadrele medico-sanitare în activităţile legate de prevenirea sau controlul situaţiilor epidemice, facilitând implementarea măsurilor adecvate, şi explică membrilor colectivităţii locale rolul şi scopul măsurilor de urmărit; va facilita acordarea primului ajutor, prin anunţarea asistentului medical comunitar, moaşei, personalului cabinetului/cabinetelor medicului de familie, cadrelor medicale/serviciului de ambulanţă, şi însoţesc în colectivitatea locală echipele care acordă asistenţă medicală de urgenţă.
Pentru ocuparea poziției de mediator sanitar, candidații trebuie să aibă studii minime obligatorii conform legislației în vigoare; să aibă cunoştinţe de operare pe calculator: nivel minim; să fie absolvent al cursurilor de formare profesională cu certificat de calificare în ocupația de mediator; sanitar, conform legislației în vigoare.
De asemenea, cei interesați vor trebui să împlinească și o serie de condiții generale pentru ocuparea poziţiilor de asistent medical comunitar și mediator sanitar. Astfel, pentru înscriere, persoanele interesate pentru ocuparea poziției de asistent medical comunitar și de mediator sanitar trebuie să aibă cetăţenia română, cetăţenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi domiciliul în România; cunoască limba română, scris şi vorbit; să aibă vârsta minimă reglementată de prevederile legale; să aibă capacitate deplină de exerciţiu; să aibă o stare de sănătate corespunzătoare poziţiei pentru care candidează, atestată pe baza adeverinţei medicale eliberate de medicul de familie sau de unităţile sanitare abilitate; să îndeplinească criteriile legate de studii; să nu fi fost condamnați definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului ori contra autorităţii, a unei infracțiuni de serviciu sau în legătură cu serviciul, a unei infracțiuni care împiedică înfăptuirea justiţiei, de fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie, care i-ar face incompatibili cu exercitarea funcţiei, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea.
Dosarele de înscriere vor conține diverse acte, și vor trebui depuse până în 21 august. Rezultatele procesului de recrutare și selecție se vor anunța în 5 septembrie.
Detalii pot fi aflate accesând http://dspcovasna.ro/ro/content/anun%C8%9B-de-recrutare-%C8%99i-selec%C8%9Bie-speciali%C8%99tilor-asistent-medical-comunitarmediator-sanitar-%E2%80%93.
Proiectul CREAREA ȘI IMPLEMENTAREA SERVICIILOR COMUNITARE INTEGRATE PENTRU COMBATEREA SĂRĂCIEI ȘI A EXCLUZIUNII SOCIALE, POCU/375/4/22/122607 se derulează pe o perioadă de 40 de luni, fiind implementat de Ministerul Muncii și Justiției Sociale, lider de proiect, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale și cu Ministerul Sănătății.
Proiectul își propune să contribuie la creșterea incluziunii sociale și la combaterea sărăciei, prin dezvoltarea și pilotarea serviciilor comunitare integrate în 139 de comunități rurale, cu tip de marginalizare peste medie și severă.
Grupul țintă este format din cel puțin 143 de asistenți medicali comunitari/ mediatori sanitari, membri ai echipelor comunitare integrate, specialiști în domeniul medical. Aceștia vor beneficia de un program de comunicare/informare și formare/instruire.
Proiectul se va derula în 7 regiuni, iar din județul Covasna, sunt cuprinse localitățile Brețcu, Ghelința, Hăghig, Ojdula și Zagon.
Ana Ciorici COSTACHE
Sursa foto: facebook