Unitățile de învățământ și formațiunlie de studiu pentru membrii minorităților naționale nu vor fi supuse comasărilor, potrivit modificărilor aduse Legii învățământului preuniversitar. Școlile de acest fel trebuie să școlarizeze cel puțin 60% din numărul de elevi stabilit prin lege, valabil pentru școlile în care învață copiii români. Pentru formațiunile de studiu, este necesar să aibă minimum 80% din numărul de elevi prevăzut.

Legea 141/2025, numită și Legea Bolojan, publicată în Monitorul Oficial pe 25 iulie 2025, aduce modificări Legii 198/2023. Astfel, la articolul 23, alineatul 1, se adaugă un punct care reglementează modul în care sunt organizate unitățile de învățământ și formațiunile de studiu pentru membrii minorităților naționale. Acestora le este permis să funcționeze independent cu un număr mai mic de elevi școlarizați decât cel prevăzut pentru școlile cu predare în limba română.

a) unități de învățământ cu personalitate juridică, cu un număr minim de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 60% din numărul prevăzut la art. 16 alin (1);

b) formațiuni de studiu, grupe sau clase, care cuprind un număr de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 80% din numărul stabilit la alin. (1)”.

Posibilitatea ca formațiunile de studiu pentru forma de învățământ în limba maternă să funcționeze cu un număr mai mic decât cel enunțat în lege a fost stabilită încă de la adoptarea acesteia în anul 2023.

Pentru ca acest lucru să se întâmple, Consiliul de Administrație al fiecărei școli de acest fel sau partidul care reprezintă minoritatea respectivă – în acest caz UDMR – trebuie să solicite acest lucru, după cum se arată la articolul 23, alineatul 4, literele a și b.

„(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în unitățile administrativ-teritoriale în care există cerere pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale/studiul limbii minorității naționale, istoria, religiile și tradițiile minorității, respectiv educația muzicală a unei minorități naționale, efectivele formațiunilor de studiu se înființează, se organizează și funcționează astfel:

a) organizarea de noi formațiuni de studiu pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale/studiul limbii minorității naționale, istoria, religiile și tradițiile minorității, respectiv educația muzicală a unei minorități naționale, cu efective mai mici decât minimul prevăzut de prezenta lege, se poate realiza la cerere;

b) în situații excepționale, formațiunile de studiu pentru antepreșcolari, preșcolari sau elevi, pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale/studiul limbii minorității naționale, istoria, religiile și tradițiile minorității, respectiv educația muzicală a unei minorități naționale, pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea ministrului educației, pe baza unei propuneri justificate din partea consiliului de administrație al unității de învățământ sau al organizației minorității naționale reprezentate în Parlamentul României care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1). Efectivul maxim nu poate fi depășit cu mai mult de 2 beneficiari primari”.

Aceste prevederi sunt valabile și pentru formațiunile de studiu cu predare în limba română care funcționează în zone în care populația minorității etnice este preponderentă, se arată la alineatul următor. Pentru a funcționa cu un număr mai mic de elevi decât minimul stabilit, școlile respective trebuie să primească aprobare din partea Ministerul Educației și Cercetării, la propunerea direcției de învățământ preuniversitar din acel județ (DJIP/DMBIP).

„(5) Prevederile alin. (4) se aplică și formațiunilor de studiu în limba română, atunci când acestea funcționează în zone unde ponderea unei minorități etnice este majoritară. În aceste situații, aprobarea prevăzută la alin. (4) lit. b) se realizează de Ministerul Educației la propunerea DJIP/DMBIP sau a consiliului de administrație al unității de învățământ”.

Amintim, conform articolului 16, alineatul 1, din Legea 198/2023, modificat prin Legea 141/2025, școlile trebuie să se organizeze și să funcționeze respectând cel puțin una dintre următoarele condiții pentru a-și păstra personalitatea juridică:

a) cu minimum 500 de elevi;

b) cu minimum 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari;

c) cu minimum 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari;

d) cu minimum 200 de antepreșcolari;

e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal;

f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special”.

În ceea ce privește formațiunile de studiu, acestea se organizează după cum se arată la articolul 23, alineatul 1.

„În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:

a) educația timpurie, nivel antepreșcolar:

(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puțin de 7 și nu mai mult de 11;

(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 17;

(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;

b) educația timpurie, nivel preșcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preșcolari, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 22;

c) învățământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 24;

d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 28;

e) învățământul sportiv și de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 24, și poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;

f) învățământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puțin de 16 și nu mai mult de 30;

g) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 8 elevi și maximum 15 elevi;

h) clasele din învățământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;

i) învățământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puțin de 20 și nu mai mult de 32;

j) învățământul special:

(i) pentru antepreșcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 7;

(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puțin de 6 și nu mai mult de 8;

(iii) pentru antepreșcolari cu deficiențe grave de dezvoltare și preșcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puțin de 3 și nu mai mult de 5;

(iv) învățământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6;

k) prin excepție de la lit. j), în învățământul tehnologic special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12”.

Prin Procedura de comasare, excepția apare explicit la Articolul 8 din OMEC 5.197/2025, adică nici clasele cu predare în limba minorităților nu sunt obligate să crească numărul de elevi, conform prevederilor legale pentru restul școlilor: „Articolul 8(1) În învățământul preuniversitar, altul decât cel militar/învățământul cu predare în limbile minorităților naționale/învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației, formațiunile de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depășească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”.

https://www.edupedu.ro/

Foto: Dreamstime.com

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail