[nggallery id=65]

 

La aproximativ o lună de la începerea anului școlar, am vizitat Școala Gimnazială „Gödri Ferenc”, școala cu peste 300 de elevi și tot atâtea flori, o școală primitoare, cu cadre didactice foarte bine pregătite. Despre noutăți, despre planuri și priorități, despre greutăți și despre realizări, directorul instituției, domnul Kiss István, a avut amabilitatea de a ne spune mai multe.

 

Stimate domnule director, nu am apucat să vorbim cu dumneavoastră de la începutul acestui an școlar. De aceea, vă rog să ne spuneți care sunt noutăţile de la Școala Gimnazială „Gödri Ferenc”.

 

Noutăţi…aş aminti un lucru negativ şi anume că nu am reuşit să realizăm planul de şcolarizare 100%. Noi, la secţia maghiară, aveam două grupe pregătitoare şi am reuşit să realizăm doar o singură clasă, şi o clasă la secţia română. Faţă de anii precedenţi, la secţia română s-au înscris mai mulţi copii. Anul acesta avem 14 elevi şi ne bucurăm. La secţia maghiară, pentru că grădiniţa „Árvácska” dar şi cea de pe strada „Kőrösi Csoma Sándor” ne aparţin – noi, pe bună dreptate am solicitat două clase fiindcă am ţinut cont că aproximativ 40 de copii termină grupa mare, dar, în loc să vină 40 de copii, ne-au venit doar vreo 23 din grădiniţă, iar restul au venit din altă parte. Deci, aveam 30 de copii înscrişi la secţia maghiară… dacă am fi avut încă doi puteam forma două clase (…).

Revenind la noutăţi, doresc să amintesc că în timpul verii am reuşit să schimbăm toată instalaţia electrică la parter.  Am reuşit, de asemenea, să punem în fiecare clasă acces la internet. Mai trebuie doar să cumpărăm încă un router. Am schimbat ferestrele termopane, numai în exteriorul clădirii, iar  interiorul ei au rămas cele vechi, şi pardoseala am schimbat-o la jumătate dintre clase. De asemenea, am reușit să punem și niște corpuri de iluminat speciale, care reflectă lumina spre tablă – sunt conform normelor europene și am reușit să le montăm deocamdată doar la parter.

 

Spuneați că au fost mici probleme în ceea ce privește numărul de elevi la clasa pregătitoare. La celelalte clase, care este situația?

 

La secția română suntem deficitari la clasa a IV-a, la clasa a VI-a și a VII-a, iar a V-a și a VIII-a sunt simultane. Deși sunt clase simultane, la clasa a V-a cu a VIII-a anumite ore se țin separat, deoarece copiii mai mari se pregătesc de examen. Astfel, matematica şi  româna se țin separat și pentru cei de clasa a V-a și pentru cei de clasa a VIII-a. La restul materiilor, orele sunt aproape separate, însă colegii s-au angajat să nu fie deranjați copiii și voluntar țin câte două ore fără plată, incluse în orar. Părinții aproape că nici nu-și dau seama că e clasă simultană, deoarece în afară de muzică și educație fizică, toate orele se țin separat și colegii, peste norma didactică, țin voluntar ore, ca să nu fie deranjați copiii (…).

Avem copii foarte buni la ambele secții, română și maghiară, avem tradiție, avem rezultate foarte bune. Avem copii cu care te poți prezenta la olimpiadele școlare, care sunt sprijiniți și de părinți, sunt verificați, au o viziune clară, au planuri, știu ce vor în viață, unde vor să ajungă. Pe de altă parte, sunt și mulți copii care nu sunt supravegheați și care aproape că nu au condiții de învățare (…) Când l-am întrebat la un moment dat pe un copil: ”de ce nu ți-ai făcut tema?”, a răspuns: ” nu avem o masă pe care să pun caietul”(…) Sunt foarte mulți care nu au condiții (…).

Revenind la numărul copiilor, în istoria școlii se poate verifica, am avut și câte cinci-șase clase paralele. În acest an, e pentru prima oară când nu am reușit să realizăm planul de școlarizare, la clasa pregătitoare, deși am făcut fel și fel de activități-facem gimnastică de două ori pe săptămână, avem teatru de păpuși. I-am chemat aici pe copii, să le prezentăm toate acestea, să se obișnuiască cu școala.

Eu aș fi insistat și la nivelul Primăriei și la nivelul Inspectoratului Școlar Județean să fie obligatorie circumscripția școlară, în clasele I-IV. Selecția pentru școala vocațională să se facă după clasa a IV-a. Nu trebuie să se întâmple ca părinții să-și ducă copiii la școală dintr-un  capăt în altul al orașului. Dacă nu se iau măsuri, încep să se închidă școlile la periferie, toți elevii se vor îngrămădi în centrul orașului și nicio direcțiune nu va putea face față la unui asemenea efectiv. E bine ca directorul, conducerea școlii să cunoască toți elevii, pentru că altfel nu este nici disciplină. Pe de altă parte, nu e bine ca un copil de 7 ani să fie în aceeași clădire cu cel de 18 ani. Eu aș propune și voi propune să se pună la nivelul Consiliului Local această idee: obligativitatea respectării circumscripției școlare, în clasele primare (…) Să nu plimbăm 2 kilometri, cu ghiozdanul în spate, un copil de 5-6 ani, pentru a ajunge la școală în partea cealaltă a orașului.

 

În momentul de față, câți elevi învață Școala Gimnazială „Gödri Ferenc”?

 

În total avem 397 de elevi, dintre care 240 la ciclul primar – clasa pregătitoare până la clasa a IV-a și restul sunt în ciclul II.

 

În ceea ce privește cadrele didactice, care este situația?

 

În ceea ce privește cadrele didactice, față de anii precedenți avem stabilitate destul de mare acum. Deci, avem stabilitate față de anii precedenți în care veneau câte 8-9 colegi noi. Anul acesta a venit o colegă la desen cu jumătate de normă, un domn profesor de educație fizică, tot cu jumătate de normă și o domnișoară profesoară, tot cu jumătate de normă, la limba germană. În rest, avem stabilitate. (…)

 

Întorcându-ne la momentele frumoase: ne spuneați că elevii școlii au avut rezultate foarte bune la concursuri și olimpiade școlare. Spuneți-ne, vă rog, mai multe despre realizările recente ale copiilor!

 

La olimpiade am avut rezultate bune; spre exemplu la limba română, până la faza interjudețeană; la maghiară am avut rezultate foarte frumoase. De asemenea, am avut rezultate foarte bune și suntem și campioni județeni la gimnastică, la Baraolt, la clasa pregătitoare. Am avut acolo și locul II sau locul III. În anii precedenți au fost rezultate și mai bune, însă domnul profesor de atunci s-a pensionat. Acum am preluat eu. Eu am lucrat 23 de ani în gimnastica de performanță. Acum țin ore suplimentare pentru pregătiri pentru concurs. Am ajuns la elemente acrobatice, avem rezultate, însă singura problemă este că nu avem condiții. Suntem singura școală din oraş care nu dispune de sală de sport. O fostă sală de clasă este transformată în sală de sport… Avem cele mai multe ore la educație fizică – 44 de ore.  E foarte greu. Dacă e timp frumos, avem o bază sportivă foarte bine pusă la punct de fostul nostru coleg, domnul Fejér Ákos, care a fost profesor aici peste 18 ani și a reușit să pună la punct baza sportivă, prin forțe proprii. Noi avem sarcina doar să o întreținem, dar când e timp frumos, e bine, când nu, este o problemă. Copiii sunt destul de săraci și nu au posibilitatea să aducă un echipament separat. Șomajul este foarte mare în cartier.

Știm că în această vară ați avut un eveniment sportiv la care au participat aproximativ 400 de persoane. Spuneți-ne, vă rugăm, mai multe!

 

Această școală avea o tradiție în ceea ce privește serbarea sportivă. Atunci, am zis să demonstrăm că putem organiza o serbare sportivă la sfârșitul anului școlar. A fost un volum de muncă foarte mare. E foarte greu să lucrezi cu atâtea clase simultan, să îi stăpânești pe teren. Ne-au ajutat și învățătoarele, și a fost frumos.  Au sosit aproximativ 500 de persoane, părinți, bunici etc. și abia ne-au lăsat spațiu să lucrăm. Spectacolul a ținut aproximativ o oră și trei sferturi. Noi spuneam că vor veni aproximativ 150 de părinți, ca la începutul anului școlar… și am avut o surpriză. A fost o serbare la care au participat și cei scutiți…desigur, a fost vorba de exerciții simple; totul s-a desfășurat pe muzică. Credem că în mare parte a fost o reușită. Și vom organiza serbarea și anul acesta.

 

Ați amintit despre o altă activitate interesantă: teatrul de păpuși.

 

La noi în şcoală teatrul de păpuși a fost inițiat de o fostă profesoară, iar în prezent  de această activitate se ocupă doamna profesoară de limba maghiară. Dorim să atragem copiii și prin activitatea aceasta, care este opțională.

 

În luna noiembrie este planificată simularea evaluării naționale pentru clasa a VIII-a. Ce părere aveți despre această simulare?

 

Aceste simulări sunt benefice. Este important însă, ca la ședințele cu părinții să participe și elevii. Atunci, profesorii de specialitate, părinții și elevii să stea față în față, iar părintele să se informeze la ce nivel este copilul său, la începutul anului școlar. Să nu cumva să aibă surprize prin luna aprilie, mai. Evaluarea inițială este mai amplă, iar profesorul are datoria să informeze părintele, pentru ca elevii să se pregătească.

 

Conduceți această instituție de aproximativ 15 ani. Cum este să purtați o asemenea responsabilitate pe umeri? Cu ce greutăți vă confruntați ?

 

A fost o provocare pentru mine atunci când am preluat această funcție, acum aproximativ 15 ani. Greutățile sunt în general de ordin material (…) Avem cu o vechime de 21 de ani, un parteneriat școlar cu școala din Kecskemét. În multe cazuri am avea nevoie de fonduri pentru a primi musafiri, pentru a plăti anumite taxe pentru copii, însă, sărăcia își pune amprenta…

 

Ați amintit despre parteneriatul cu școala din Kecskemét … Aveți parteneriate și cu alte școli?

Așa cum am spus, avem un parteneriat cu o vechime de peste 20 de ani cu școala „Vásárhelyi Pál”  din Kecskemét.  Anul acesta am fost noi gazde. Am primit 15 elevi și doi profesori. Toamna aceasta ar fi trebuit să mergem noi în schimb de experiență acolo,  dar vom merge în primăvară, noi, profesorii, împreună cu educatoarele.Este singurul nostru parteneriat.

 

Ce ne puteți spune despre planurile de viitor ale echipei manageriale?

În legătură cu prioritățile… Ne dorim să putem realiza planul de școlarizare, acest lucru ne-ar interesa, ca să ne asigure continuitatea în predare și o stabilitate în ceea ce privește cadrele didactice (…)  De asemenea, ne dorim să avem rezultate și mai bune la concursuri și olimpiade școlare. În ceea ce privește planurile de viitor…după cum am spus, la primăvară vom merge la Kecskemét. Mai pot spune că foarte mulți colegi sunt înscriși la curs de perfecționare prin BACOV-IA, care se organizează la Inspectorat.

 

În final, dacă aveți un mesaj pentru elevi, pentru părinți…

 

Cei care încă nu s-au decis la ce școală să-și dea copii, deci pe cei care au copii la grădiniță, să vină aici la școală, să vadă condițiile, să discute cu învățătoarele care vor prelua clasa pregătitoare. Eu zic că nu merită ca un copil de 5-6 ani să facă 2-3 km până la școală, pe timp de iarnă. Avem învățătoare, toate cu gradul I, toate sunt foarte bine pregătite…avem rezultate! Din clasa a IV-a să se facă selecția, dar până atunci să se mențină circumscripția școlară.

 

A consemnat Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail