Subiectele au avut grad de dificultate medie iar evaluatorii spun cei mai mulţi candidaţi s-au împotmolit la subiectul 2, punctul 3, unde elevii trebuiau să numească tipul unei propo­ziţii.

Pentru absolvenţii claselor a VIII-a, ieri a debutat evaluarea naţională cu proba de limba şi literatura română, varianta de subiect extrasă fiind varianta nr. 6.

Primii candidaţii care au susţinut examenul la Colegiul Naţional «Mihai Viteazul» din Sfântu Gheorghe   au ieşit  înainte de ora 11.00, şi ne-au spus că subiectele au fost destul de accesibile.

Copiii susţin că varianta 6, cea pe care au avut-o de rezolvat, a fost mai simplă decât testele pe care le-au făcut în pregătirea examenului. “Mie mi s-a părut  uşor,  per total, şi  sper că voi obţine o notă mare pentru că m-am pregătit   cu mult timp înainte.  Varianta 6 a avut mici capcane, era nevoie de maximă concen­trare” ne-a spus Vlad.

În cadrul evaluării naţionale, cerinţele au avut la bază un text din Cireşarii şi unul din Dilemateca.

La primul subiect elevii au primit un fragment din opera Cireşarii de Constantin Chiriţă, aceştia trebuind să rezolve, la prima cerinţă,  subiecte de fonetică, gramatică şi literatură: sinonimia unor cuvinte, ce înseamnă semnul exclamării, să găsească un epitet şi o enumeraţie în text, două moduri de expunere utilizate în text şi să explice în 30-50 de cuvinte semnificaţia unei secvenţe din text.

La a doua cerinţă , absolvenţii claselor a 8-a au avut de analizat un fragment din volumul I al seriei „Cireşarii”. În prima parte li s-a cerut să noteze câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: “leac”, “înfricoşătoare” şi “crezuse”,  şi să explice rolul semnului exclamării în secvenţa  asta-i!.  A treia cerinţă a constat în  selectarea unui epitet şi a unei  enumeraţii din text, trebuind  să numească două moduri de expunere utilizate în textul dat. Pentru 6 puncte au avut de prezentat, în 30-50 de cuvinte (3-5 rânduri) semni­ficaţia secvenţei: « Cartea îi duse în Evul Mediu, printre dueluri şi cavalcade; era o carte pe care o mai citise de câteva ori, era una dintre marile cărţi ale copilăriei şi recitea cu disperare paginile cele mai frumoase ». Primul subiect a mai avut o cerinţă de 12 puncte unde elevii au avut de redactat o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 rânduri), în care trebuiau să-şi prezinte opinia despre mesajul fragmen­tat, din Cireşarii.

La proba B: Elevii au avut de făcut o compunere de 10-15 rânduri în care să-şi prezinte opinia despre mesajul fragmen­tului din Cireşarii.

La  subiectul al doilea, proba A copii au primit un fragment din articolul Kindle de Ion Vianu, publicat în revista Dilemateca. Elevii au trebuit să precizeze numele autorului, numele articolului, să desprindă mai multe informaţii din text. Au primit  două  fraze în care au trebuit să stabilească subor­donata şi tipul acesteia şi să descopere valoarea morfologică şi sintactică a 3 cuvinte din text.

La ultima probă elevii au avut de făcut o altă compunere de 10-15 rânduri prin care să scoată în evidenţă trăsăturile unui coleg sau prieten pasionat de lectură.

Anna-Maria Chiţu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail