Floriile şi Paştele, care vor fi serbate anul acesta de către toate confesiunile creştine la aceleaşi date, se apropie cu paşi repezi. Astfel că atât în ceea ce ne priveşte pe fiecare ca individ, care am încercat în intervalul ce precede Învierea Domnului să ne purificăm spiritual şi fizic prin Post şi rugăciune sau numai ducând o viaţă mai cumpătată, dar şi ca societate per ansamblu, ne pregătim să întâmpinăm aşa cum se cuvine Sărbătorile Pascale.
Spectacole deosebite
Instituţia de artă cea mai repezentativă din zona, anume Opera Braşov, aflată pe strada Bisericii Române nr. 51, pe care şi mulţi spectatori covăsneni o frecventează, a pregătit pentru zilele următoare de două spectacole-eveniment. Primul dintre ele va avea loc astăzi, miercuri, 9 aprilie, de la ora 19,00 în noua Sală „Patria”, considerată de toată lumea (specialişti şi marele public) incinta cu cea mai bună acustică din România.
Diseară, melomanii vor putea audia un Concert vocal – simfonic extraordinar intitulat „Stabat Mater”, fiind prezentată o lucrare cu totul aparte din creaţia celebrului compozitor italian Gioacchino Rossini. Este un pios omagiu adus patimilor Maicii Domnului care a suferit lângă Crucea pe care fusese răstignit Fiul său, Mântuitorul. Dar mai multe date vă vom oferi în partea a doua a articolului.
Regalul artistic continuă în weekend, când sâmbătă 12 aprilie 2014, de la ora 18,30 la sediul insituţiei se va derula o reprezentaţie tradiţională de Paşte. Anume, un spectacol coupé alcătuit din două bijuterii ale genului, opérele „Paiaţe” de Ruggiero Leoncavallo şi „Cavalleria Rusticana” de Pietro Mascagni.
Purificare spirituală prin artă
Dar să revenim cu detaliile promise. Alături de Vincenzo Bellini şi Gaetano Donozetti, Gioacchino Rossini a fost unul dintre reprezentanţii marcanţi ai genului „bel canto”, fiind cunoscut prin capodoperele sale pline de muzicalitate şi culoare, dintre care cele mai cunoscute sunt operele „Bărbierul din Sevilla”, „Otello”, „Cenuşereasa”, „Tancred”.
Lucrarea cu tentă religioasă „Stabat Mater” ( compusă în 1842) este, aşadar, de o cu totul altă factură, reprezentând una dintre rarele compoziţii ale lui Rossini apartinând genului sacru, dedicată în acest caz Maicii Domnului. Primele versuri în limba latină a poemului sună aşa: „Stabat Mater dolorosa/ iuxta Crucem lacrimosa/ dum pendebat Filius”. Tălmăcirea lor explică şi titlului creaţiei rossiniene: „Stă Măicuţa-ndurerată/ lângă Cruce-nlăcrimată/ pe când Fiu-i suferea”(…)
După cum ne-a precizat ieri prof. Cornelia Petre, P.R. al Operei Braşov (care s-a documentat temeinic asupra acestui subiect mai puţin cunoscut de media românească, cercetând inclusiv texte de specialitate în limba engleză) creaţia dramatică „Stabat Mater” invită ascultătorul la o reflexie adâncă privitoare la patimile Maicii Domnului după crucificarea Fiului său. Fiecare dintre noi simţim adesea nevoia unei reculegeri spirituale, care se amplifică, în special, în perioada premergătoare Sărbătorilor de Paşte, iată şi motivul programarii spectacolului în acest spaţiu temporal.
Concertul vocal-simfonic de la Sala „Patria” oferit de Opera Braşov este un spectacol extraordinar nu numai datorită caracterului special al scriiturii, ci şi graţie distribuţiei de excepţie. Vor urca pe scenă patru solişti cunoscuţi, trei din partea gazdelor şi un invitat de la Opera Natională din Cluj-Napoca. Ne referim la soprana dr. Cristina Radu, o artistă de o sensibilitate specială, cu o voce ce se pliază perfect genului sacru, apoi la mezzosoprana Carmen Topciu, o reprezentantă plină de har al „noului val”, alături de tenorul Liviu Iftene, de asemenea, şi el răsfăţat de public ca şi colegele sale menţionate anterior. Cum spuneam, de la Cluj vine ( de data aceasta nu…ploaia!), ci valorosul bas Petre Burcă, pe care l-am urmărit şi cu alte prilejuri pe scenele braşovene.
Un alt element ce va contribui la creşterea spectaculozităţii concertului este participarea Corului Operei, condus de prof. Ciprian Ţutu, el însuşi un interpret vocal valoros, component al cvintelului de renume „Anatoly”. Cei 53 de membri ai Corului, dintre care 16 sunt studenţi ai Facultăţii de Muzică, vor oferi prin interpretarea lor rafinată o notă în plus de muzicalitate şi dramatism spectacolului.
Nu puteam să-l omitem, fireşte, pe talentatul dirijor Traian Ichim, care este „mâna forte”, dar sensibilă, totodată, ce conduce Orchestra Operei braşovene. Un maestru tânăr care ştie să armonizeze perfect valorile individuale, reprezentând o garanţie a succesului!
O reprezentaţie de excepţie dedicată Sfintelor Paşti
Sâmbătă, 12 aprilie 2014, cu o zi înainte de Florii iubitorii de frumos sunt invitaţi la o altă reprezentaţie de excepţie. Este alcătuită din două tiluri reunite, “Paiaţe” şi “Cavalleria Rusticana”, aparţinând compozitorilor de renume, Leoncavallo şi Mascagni, iluştri exponenţi ai „verismului”- ultima epocă romantică italiană.
Regia este semnată de maestrul dr. Cristian Mihăilescu, coregrafia aparţinîndu-i maestrei de balet Nermina Damian, la pupitru Orchestrei aflându–se dirijorul Cristian Oroşanu, de la Filarmonica Braşov.
„Paiaţe”
În opera „Paiaţe” compozitorul Ruggiero Leoncavallo a dorit şi a reuşit să ofere spectatorilor o frântură din viaţa agitată a artiştilor ambulanţi, care dincolo de scenă se confruntă cu dureri şi bucurii, aceleaşi pentru toată lumea, mânaţi de gelozie şi pasiuni vulcanice, de nestăpânit.
Publicul la început se amuză, dar treptat începe să-şi dea seama că va asista la o dramă adevărată. Aparenta comedie are un final tragic, generat de un conflict plauzibil, ce accentuează la paroxism durerea unuia dintre personajele principale, patronul trupei ambulante, Canio, ce îşi ucide soţia infidelă, Nedda, dar şi pe iubitul acesteia, tînărul Silvio. Nefericitul încornorat se adresează spectatorilor zdrobit de durere, cu o replică devenită celebră: „Plecaţi acum,comedia s-a sfârşit!”
Îi vom putea admira pe scenă pe câţiva îndrăgiţi solişti, precum binecunoscuta şi apreciata soprană Anda Pop, charismaticul bariton Adrian Mărcan, tenorul Cristian Mogoşan şi baritonul Lucian Petrean, (invitaţi de la Opera Naţională din Cluj- Napoca), Cristian Dicu (debut).
„Cavalleria Rusticana”
Acţiunea celui de-al doilea capitol al spectacolului, „Cavalleria Rusticana” de Pietro Mascagni, se petrece la sfârşitul anului 1890, chiar în ziua de Paşte. Lucrarea într-un singur act are ca temă o dramă ce poate fi intâlnită ca şi în cazul precedent la tot pasul: trădarea în dragoste.
Oare, ce femeie îndură uşor chinul de a fi părăsită de bărbatul iubit, ademenit de o rivală mai frumoasă, mai şarmantă? Ca atare, nici Santuzza nu vrea să-l abandoneze aşa de uşor pe dragul ei Turiddu, noii rivale, Lola. Îl va pierde însă pentru totdeauna, în braţele morţii!
Distribuţia îi cuprinde pe mezzosoprana Asineta Răducan, apreciatul tenor de renume internaţional Alfredo Pascu ( din Bucureşti), Oleg Ionese (Opera Naţională din Cluj-Napoca), Carmen Topciu (debut), Cristina Roşu, plus Corul şi Baletul Operei.
Desfătare pentru minte şi suflet
V-am prezentat în cele de mai sus, credem, suficiente motive pentru a vă convinge, dragi prieteni, că trebuie să vă faceţi timp în această săptămână spre a viziona măcar unul dintre cele două spectacole-eveniment (dacă un cumva pe ambele) susţinute de colectivul Operei braşovene, spre vă bucura mintea şi sufletul înainte de Sfintele Paşti.
Nu o să vă pară rău, fiţi siguri!
Horia C. Deliu