Și în acest an, unități de învățământ covăsnene se implică în campania socială „Săptămâna fructelor și a legumelor donate”, ce s-a derulat în perioada 20-24 noiembrie 2017.

Acțiunea este inițiată și coordonată de către Sistemul Național de Acțiune Comunitară (S.N.A.C.), o asociație națională ce dezvoltă și promovează activitățile de voluntariat realizate de către elevi și cadre didactice în comunitățile locale din România, pentru a facilita integrarea socială a tuturor persoanelor dezavantajate. Conform datelor furnizate de către Ministerul Educțaiei Naționale, campania implică strângerea de legume și fructe de către elevii voluntari S.N.A.C. și donarea lor familiilor aflate în dificultate, sau unor instituții sociale.

Cele trei etape ale campaniei sunt: identificarea, de către inspectoratul școlar județean, a familiilor aflate în dificultate, de pe raza județului; prezentarea acestei campanii, în unitățile școlare, de către voluntarii S.N.A.C.; colectarea tuturor donațiilor, constând în legume și fructe, la nivelul unităților de învățământ implicate în acest proiect. Donațiile colectate urmează să fie donate către persoanele aflate în dificultate.

Conform coordonatorului regional al proiectului, prof. Bokor Attila, numărul școlilor implicate în această acțiune, la nivelul județului Covasna, va fi clarificat la o săptămână după derularea campaniei, moment în care coordonatorii locali vor transmite către Inspectoratul Școlar Județean Covasna raportările privitoare la activitate. „Prin acest demers se intenţionează consolidarea abilităţilor copiilor de a trăi împreună cu ceilalţi într-o societate unită şi solidară, în care contează valenţele umanitare, implicarea, angajamentul, responsabilitatea. La nivelul judeţului nostru această activitate a constituit un succes în anii precedenţi, devenind astfel tradiţie. Strategia Naţională de Acţiune Comunitară (S.N.A.C.) se derulează în județul Covasna încă din 2004, an de an implicându-se mai mulți voluntari în această activitate. În anul școlar precedent, peste 500 de voluntari au desfășurat activități în diferite unități de învățământ din județ, beneficiari fiind elevi/copii cu dizabilități, persoane cu handicap, persoane provenite din comunități dezavantajate, bătrâni.”, a declarat Bokor Attila.

Potrivit aceleiași surse, în anul precedent, în această campanie s-au implicat șapte unități școlare, inclusiv Școala Gimnazială Specială din Sfântu Gheorghe, unde sunt școlarizați majoritatea beneficiarilor. Din mediul rural, s-au implicat în această campanie socială două grădinițe și câte două școli din mediul rural/urban, conform raportărilor trimise la Inspectoratul Școlar Județean.

Voluntariatul în rândul elevilor

 

Acțiunile de voluntariat nu aduc beneficii doar societății, ci  și tinerilor voluntari, care vor conştientiza mult mai ușor nevoile individuale și provocările cu care se confruntă alte persoane din comunitatea lor. Prin aceste activități, tinerilor le este încurajată ingeniozitatea, inteligenţa şi creativitatea, pentru a răspunde nevoilor lor individuale precum şi ale comunităţii din care fac parte, le sunt dezvoltate și îmbunătățite  calităţi precum toleranța, răbdarea şi devotamentul. Nu puține sunt persoanele cu dizabilități, care își dedică timpul activităților de voluntariat, integrându-se, astfel, în comunitatea locală şi bucurându-se de stabilirea unor relații de prietenie cu ceilalți voluntari. Aceștia vor simţi că fac parte din comunitate și nu vor încerca sentimentul de marginalizare sau excludere socială.

 

Cu privire la activitatea de voluntariat, coordonatorul regional al S.N.A.C., prof. Bokor Attila  a ținut să precizeze că „Strategia Naţională de Acţiune Comunitară este derulată de Ministerul Educaţiei Naționale, în parteneriat cu alte autorităţi şi ministere şi presupune introducerea voluntariatului ca activitate în curriculumul de liceu. Astfel, fiecare elev de liceu poate face parte din echipele de voluntari constituite la nivelul unităţii de învăţământ în care este şcolarizat şi poate organiza şi desfăşura activităţi specifice acestei strategii. Activităţile posibile se aleg în funcţie de beneficiarii direcţi şi de resursele existente la nivelul comunităţilor locale. De regulă, aceste activităţi vizează susţinerea persoanelor aflate în dificultate prin includerea lor  activităţi de socializare, de petrecere a timpului liber, de terapie ocupaţională şi de grup. Beneficiarii direcţi ai activităţilor pot fi copii/tineri/adulţi cu dizabilităţi, copii/tineri/adulţi abandonaţi sau fără locuinţă, bătrâni, bolnavi şi, în general, orice persoană aflată în dificultate.
La nivelul judetului Covasna, rezultatele sunt foarte bune deoarece această activitate este agreată, în egală măsură, de voluntari şi de beneficiari.”

 

Acțiune de succes la Școala Gimnazială Specială din Sfântu Gheorghe

 

Doamna profesoară Florina Gheorghiu ne-a spus „o poveste scurtă şi simplă, despre bucuriile unor copii deosebiţi, ce se doreşte spusă şi transmisă, mai ales când ea oglindeşte emoţiile trăite aici în comunitatea noastră, între poveştile sociale importante pentru toţi.”

Sub blânda ei îndrumare, în acest an, elevii Școlii Gimnaziale Speciale, din Sfântu Gheorghe au participat la campania de strângere de fructe și legume: „Beneficiari, de regulă, ai acestei activităţi derulate de 8 ani sub egida Strategiei Naţionale de Acţiune Comunitară, un grup de 4 copii minunaţi, elevi ai Şcolii Gimnaziale Speciale din Sfântu Gheorghe, au hotărât anul acesta ca ei să devină voluntari. Şi astfel cu tenacitate au început pregătirile din timp, au lucrat cu măiestrie tablouri colorate din hârtie, pe care le-au valorificat prin expoziţii în Braşov. Din veniturile modeste realizate în urma hărniciei lor, s-au gândit să dăruiască şi ei, aşa cum deseori au primit şi ei de la alţi voluntari, spunând că <<dar din dar se face Rai>>. Şi astfel culoarea din tablouri au transformat-o într-o parfumată ladă cu mere aromate, pe care s-au gândit s-o ducă <<bunicilor>> de la Căminul <<Zathureczky Berta>> din Sfântu Gheorghe. Astfel curcubeul emoţiilor lor i-a însoţit în vizita la <<casa bunicilor>>, le-a luminat zâmbetul când au împărţit merele şi, cel mai important, a rămas impregnat în îmbrăţişările primte cu mult drag. Acum au povestea lor, au trăit importanta misiune de voluntari, au învăţat să dăruiască din hărnicia lor şi ştiu că o îmbrăţişare caldă vine întotdeauna de un un bunic.

În drumul lor de transformare a emoţiilor în tablouri şi a tablourilor în parfum aromat de mere pentru bunici au fost însoţiţi şi îndrumaţi de profesoarele lor Gheorghiu Florina şi Trofin Elena, dar şi sprijiniţi de mamele lor care i-au însoţit în vizita făcută. Această poveste este scurtă, simplă şi plină de amintiri, pentru că ea a intensificat sentimentul de <<a fi bun>> indiferent cine eşti.”, ne-a transmis doamna profesoară Florina Gheorghiu.

 

Oana-Mihaela Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail