După o binemeritată vacanţă prilejuită de trecerea în Noul An, colectivul Operei Braşov şi-a reluat cu forţe proaspete nobila-i activitate.
Ca atare, sâmbătă, 18 ianuarie 2014, de la ora 18,30 îşi invită din nou spectatorii în eleganta sală de spectacole din strada Bisericii Române, pentru a asista la prima reprezentaţie din 2014: „Carmen”, de George Bizet. Un titlu celebru, prezent în repertoriul fiecărei stagiuni alături de „Traviata”, două lucrări foarte iubite de marele public, aşa încât nu trebuie să rataţi acest eveniment artistic, stimaţi cititori.
Şi aşa cum ne-a obişnuit prestigioasa instituţie de artă, şi de această dată distribuţia s-a modificat de la ultimul spectacol, apărând alţi solişti în prim-plan. Există, de asemenea, şi un debut. S-au produs aceste modificări pentru ca spectacolul să fie proaspăt, înnoit, să apară într-o alură atractivă.
De această dată în rolul principal o vom vedea şi asculta pe mezzosoprana Asineta Răducan, care o va interpreta pe frumoasa şi temperamentala Carmen.
O distribuţie valoroasă
Alături de Asineta Răducan vor fi prezenţi doi invitaţi talentaţi, tenorul Cosmin Marcovici, de la Opera Naţională din Iasi (Don José) – de fapt, un colaborator constant şi îndrăgit de publicul din zona noastră -, precum şi tânărul bas Filip Panait, de la Opera Naţională din Bucureşti (în rolul lui Zuniga).
Pe afiş se regăsec şi nume de referinţă din partea gazdelor, cum ar fi îndrăgitul bariton Adrian Mărcan (Escamillo), soţia sa, Simona Mărcan (Micaela), Corina Klein (Frasquita), Cristina Roşu (Mercedes), Paul Tomescu, Nicolaie Zaharia, şi Mugurel Oancea (ce debutează în rolul Remendado). Totodată, trebuia amintite la loc de cinste Orchestra Operei, dirijată de maestrul Victor Dumănescu şi, fireşte, minunatul Cor.
Regia este semnată de un alt maestru al scenei, dr. Cristian Mihăilescu. Nu putem să un-i menţionăm şi pe ceilalţi realizatori importanţi, anume scenografa Rodica Garştea şi coregrafa Nermina Damian. Lor li se alătură soliştii baletului, Ramona Mezei, Iulia Coşeriu şi Dorin Coşeriu.
Dragoste, disperare, răzbunare
Georges Bizet a compus opera „Carmen” utilizând un libret scris de Henri Meilhac și Ludovic Halévy, după nuvela omonimă a lui Prosper Mérimée. Premiera a avut loc la Paris în 3 martie 1875. Numai că în mod inexplicabil a fost un eşec ! Ceea ce l-a dezamăgit atât de tare pe creator, încât la numai trei luni s-a stins din viaţă, fără să intuiască succesul uriaş de care lucrarea sa pe nedrept hulită la început se va bucura în timp.
Povestea ce ne-a tălmăcit-o atât de inspirat pe note Georges Bizet este verosimilă, parcă ruptă din viaţă, putând fi sintetizată în câteva cuvinte: Carmen, o ţigancă frumoasă şi focoasă, le ia minţile bărbaţilor jucându-se cu sentimentele lor puternice, cucerindu-i din primul moment pe Don José, brigadier în Corpul de gardă, şi pe falnicul toreador Escamillo. Intrigile, trădările, pasiunile mistuitoare se întretaie într-un melanj periculos, iar în final Carmen va plăti preţul suprem pentru infidfelitatea sa.
O arie celebră
Şi aşa cum ne-a precizat d-na prof. Cornelia Petre, P.R.-ul instituţiei, puţină lume ştie că celebra arie „Habanera” din opera „Carmen” i-a fost inspirată lui George Bizet aproape notă cu notă, de una din melodiile lui Yradier, publicată într-o colecţie de cântece la mijlocul secolului trecut, la Buenos Aires.
Sebastian Yradier s-a stins din viaţă în 1865, fără să bănuiască nici el răspândirea universală a cântecului său. Ritmul de habaneră este, de fapt, ritmul care a dat naştere unuia dintre cele mai populare dansuri ale timpurilor noastre: tangoul.
Urări de succes
Aşadar, în prima seară din acest weekend nu vă faceţi alt program, dragi iubitori ai spectacolului de calitate, şi mergeţi la Opera din Braşov pentru a vă întâlni cu… „Carmen”.
Vizionare şi audiţie plăcute!
Horia C. Deliu