„Faust” este  unul  dintre  spectacolele de mare succes ale Operei Braşov, aşteptat mereu cu interes de către publicul din zonă. Muzica nemuritoare a lui Charles  Gounod  şi  subiectul încărcat de dramatism, inspirat  de  capodopera  marelui poet German  Johann Wolfgang von Goethe, sau reunit în chip fericit întro montare  izbutită.

 

Mâineseară are loc un spectacol de excepţie

    

Ei bine, sâmbătă, 9 mai 2015, de la ora 18.30 va fi reluată  reuşita  reprezentaţie,  în fruntea distribuţiei aflându-se un  invitat special din Bucureşti –  tenorul de reputaţie internaţională, Robert Nagy.

Având în vedere acest eveniment artistic, ziarul nostru  ţine să  readucă în atenţia spectatorilor covăsneni  iubitori  de operă  anumite  date şi informaţii poate mai puţin mediatizate.

 

Un Mit celebru

 

Această  lucrare  captivantă, prezentă  în repertoriul tuturor marilor teatre lirice din lume, se bazează pe Mitul faustic: anume Pactul făcut cu diavolul de personajul principal  în schimbul tinereţii veşnice. Se pare că la originea fantasticei povestiri care l-a inspirat pe  Goethe  a stat chiar  figura  unui personaj real, un  anume doctor Faust ce a trăit  între  anii 1480 şi 1540.

Tema vinderii  sufletului  tenebrosului Mefisto  de către  vârstnicul şi însinguratul savant , care constată la finele vieţii că a renunţat  inutil la toate plăcerile omenești, a fost abordată  şi de alţi mari scriitori. Îi amintim de pildă pe Thomas Mann,  Christopher Marlowe sau pe Mihail Afanasievici Bulgakov.

În momentul în care e gata să-şi pună capăt zilelor bând  o  cupă  cu otravă,  nefericitul  şi împovăratul de ani Faust  aude cum pătrunde în austerul lui laborator  un cântec vesel, ce slăvește natura şi dragostea.  Deznădăjduit el îl invocă  pe maleficul Satan.  Brusc  acesta îşi face  apariţia sub înfățișarea unui personaj agreabil, distins, ce se pune imediat  în slujba sa, promiţându-i că în urma pactului semnat cu…sânge, îi va împlini orice dorință.

Şi, într-adevăr, în schimb sufletului,  Mefisto îi oferă bătrânului Faust tinereţe şi frumusețe, transformându-l pe neaşteptate  într-un chipeş  cavaler, gata să cucerească orice femeie.

Faust va rămâne însă tot nefericit, iar iubirea pentru tinerele Margareta şi Elena  se va dovedi iluzorie.  La un moment  dat,  vrăjit de dragoste,  tânărul Faust de data aceasta  rostește  cuvintele magice: „O, clipă, rămâi, fiindcă eşti atât de frumoasă…”

 

Dramă lirică

 

Opera „ Faust”  este o dramă lirică în cinci acte, pe un libret  scris de Jules Barbier şi Michel Carre  după  capodopera genialului Johann Wolfgang von Goethe, muzica fiind compusă de Charles Gounod . Premiera a avut loc  la  . . 19 martie 1859  la „Théâtre Lyrique” din Paris. Lucrarea  reuneşte  elemente specifice ale modei pariziene a timpului, când aveau mare căutare spectacolele cu montări grandioase, în care pe lângă acţiunea propriu-zisă figurau şi momente de balet, secvenţe corale şi arii  strălucitoare.

Aşa după cum ne-a precizat  PR-ul Operei din municipiul de sub Tâmpa,  jurnalista  Cici Toma, spectacolul respectiv  a înregistrat un succes deosebit în cadrul Turneului european  întreprins de un colectiv al instituţiei menţionate în 2011, primind în același an Premiul pentru regie la Gala Internațională  a Celebrităților de la Las Vegas, în Statele Unite.

 

„Grandopera”

Structura  lucrării corespundea perfect  preferinţelor  publicului francez pentru  genul „Grand-opera”, ce include obligatoriu o scenă importantă  de  balet, în acest caz  „Noaptea Valpurgiei”. De-a lungul timpului, multe teatre au renunțat la acest tablou, concentrând  atenția pe drama personajului Margareta, cu atât mai mult cu cât libretul fusese  inspirat din partea I a poemului lui Goethe.

Muzica lui  Ch. Gounod  este deosebit de inspirată, existând câteva piese de maximă atracţie. Ne gândim la balada regelui din Thulle, serenada lui Mefisto, aria lui Valentin, corul soldaților, ca şi intervenţia lui Faust din actul al-II lea, devenind pagini de referință pentru genul liric francez.

Opera amintită  a avut succes la public încă de la prima reprezentație, fiind preluată de toate teatrele lirice importante din Europa şi mai apoi  din întreaga lume. Rolurile principale,  cele ale lui  Faust, Mefisto, Margareta și Valentin sunt deosebit de complexe, reprezentând adevărate pietre de încercare  pentru soliști.

Montat într-o manieră complexă de maestrul Cristian Mihăilescu, grandiosul spectacol „Faust” s-a înscris încă de la premieră ( 27 noimbrie 2010) ca un triumf  al colectivului Operei braşovene.

 

Oaspete de seamă

   Invitatul special al spectacolului de mâine-seara este apreciatul tenor din Bucureşti, Robert Nagy, cel care a mai fost prezent şi cu alte ocazii pe scena lirică brașoveană. Cea mai recentă apariţie a sa, primită cu aplauze şi ovaţii la scenă deschisă, a  avut loc  anul trecut  în cadrul Galei  Festivalului Internațional de Operă, Operetă și Balet, ediția a XII-a.

După cum ne-a precizat vechiul nostru colaborator, pianistul Ovidiu Mezei – directorul artistic al Operei Braşov – redutabilul  tenor  Robert Nagy a mai interpretat  cu succes rolul Faust  pe scene celebre din Eropa. De exemplu, la Frankfurt Opera,  la Strasbourg  „L’Opéra National du Rhin” (împreună cu nu mai puţin celebra Leontina Văduva), la „Bayerische Staatsoper” din München, la „Teatro dell’Opera di Roma”.

Absolvent al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, promoţia 1991, Robet Nagy a fost pe rând solist al Operelor din Cluj, Timişoara şi Bucureşti. A cântat, de asemenea, pe scene internaţionale în spectacole de mare valoare, cum ar fi „Lucia di Lammermoor” , „Bărbierul din Sevilla”, „Rigoletto”  etc. A efectuat turnee în Japonia, Anglia, Franţa, Olanda, Belgia, Danemarca, Israel, Austria, Italia, Elveţia, Ungaria, Bulgaria, Slovacia, Croaţia, Irlanda, Spania.

Face parte dintr-o distinsă familie de artişti, fiind fratele  nu mai puţin celebrei directoare de scenă Alice Barb, şi  tatăl  tânărului şi talentatului regizor Alexandru Nagy, creatori  care au colaborat şi ei cu Opera din Braşov în stagiunile precedente. Tenorul Robert  Nagy   este laureat cu Marele Premiu la prima ediţie a Concursului Internaţional de Canto „Traian Grozăvescu”, fiind  decorat pentru merite deosebite de Preşedenţia României cu Ordinul „Meritul Cultural”, în grad de Cavaler.

Secretul succesului în carieră?  „În momentul în care interpretez un personaj încerc să mă  identific cu el, intru în pielea lui”, se confesa celebrul tenor într-un interviu.

 

O distribuţie de zile mari

  Alături de domnia sa  în distribuție apar  şi câţiva dintre soliștii valoroşi ai Operei braşovene, cum ar fi soprana Cristina Radu, doctor în muzică, ( în rolul Margaretei), bas-baritonul Marian Rește (Mefisto), baritonul Alexandru Aghenie (Valentin),mezzosporanele Asineta Răducan (Siebel) şi Cristina Roşu (Martha), precum și balerinele Alexandra Scriminț și Nicoleta Sasu.

Conducerea muzicală va fi asigurată de maestrul Cristian Oroșanu, de la Filarmonica braşoveană  (despre care am scris elogios de curând în paginile ziarului „Mesagerul de Covasna”). Scenografia este semnată de Șerban Iuca, iar coregrafia îi aparţine Nerminei Damian. Își dau concursul ca de fiecare dată valorosul  Cor, dirijat de prof. Ciprian Ţuţu, precum  și Orchestra Operei Brașov.

 

Informaţii despre bilete

În încheiere vă informăm  că preţul  biletelor este  cuprins între  30 şi 20 lei. Se pot procura de la sediul instituţiei din Braşov, strada Bisericii Române nr. 51, tel. 0268/419.380 de luni  până vineri între orele 10.00 – 17.00 şi cu o oră înainte de începerea spectacolului.

Vizionare plăcută!

…Dacă vreţi să vă bucuraţi inima şi să vă încântaţi sufletul, stimaţi melomani, nu ezitaţi să urmăriţi pe 9 mai 2015, de la ora 18.30  opera “Faust”, o reprezenaţie cu total deosebită.

Vă dorim ca de fiecare dată, vizionare plăcută!

Horia C. Deliu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail