Răzvan Todoran, din Sfântu Gheorghe, a făcut parte din grupul de elevi olimpici naționali și internaționali la fizică, implicați în proiectul „Cutting Edge Research in Romania”, cu care președintele României, Klaus Iohannis, a avut, la finele lunii iulie, o întâlnire, la Palatul Cotroceni. Tânărul covăsnean a obținut rezultate frumoase la concursuri și olimpiade naționale de profil și își dorește să lucreze în inginerie – electronică, mecanică sau de mediu, să își creeze o echipă de ingineri, care să ajungă de renume mondial.

Răzvan Todoran urmează să înceapă cursurile clasei a XII-a, la Colegiul Național „Mihai Viteazul”, din municipiu. Spune că i-a plăcut matematica, încă din clasele primare. În gimnaziu, când a început să studieze fizica, aceasta i s-a părut mai atractivă și și-a dorit să descopere cât mai multe dintre tainele sale, iar doamna profesoară Mariana Ștefan l-a sprijinit și i-a îndrumat pașii în acest sens.

„De când am început școala, am fost foarte bun la matematică și îmi era ușor să înțeleg ceea ce alți colegi nu reușeau nicicum să înțeleagă. Tranziția de la matematică la fizică a apărut din două mari cauze. În primul rând, fizica în sine este tot matematică, singura diferență fiind faptul că aceasta prezintă niște aspecte din viața reală pe care ți le poti imagina, în timp ce matematica prezintă niște aspecte mult mai abstracte, făcând chiar să ți se pară că nu vei putea folosi acel tip de probleme la nimic în viața reală. Astfel, fizica în sine mi s-a părut mult mai atractivă. În al doilea rând, profesoara mea de fizică, doamna Ștefan Mariana, a lucrat cu mine extraordinar de mult în clasa a VII-a. Plecam de la școală și mergeam direct la pregătire și ajungeam acasă la 9-10 seara și apoi repetam asta de patru ori pe săptămână.  Experiența dumneaei în olimpiade a fost de asemenea un avantaj foarte important, iar toată această muncă a fost încununată, în anul 2012, cu o medalie de argint la olimpiada națională de fizică.Îi mulțumesc, pe această cale, doamnei profesoare Mariana Ștefan pentru toate orele în care m-a ajutat să mă pregătesc. Acum îmi dau seama că pregătirea aceea nu a contat atât de mult pentru olimpiadă, cât pentru dezvoltarea mea personală și profesională.

Am muncit în fiecare an foarte mult și apoi am mers la olimpiadă, unde am întâlnit alți elevi care făceau exact acelasi lucru. Ceea ce s-a schimbat în ultimul timp este că m-am interesat de lucruri legate de fizică și de științe, care nu apar în programa școlară și am încercat să învăț cât mai mult despre diverse părți ale fizicii și ingineriei, două domenii extrem de vaste.”–a spus Răzvan.

Fizica oferă răspunsuri, răspunsuri despre Univers, consideră tânărul.

„Ai mei mereu m-au plimbat prin muzee pline de opere de artă, iar ceea ce mă atrăgea pe mine nu era cât de frumoasă era pictura sau sculptura în sine, ci povestea din spatele ei și ce l-a făcut pe artist să creeze așa ceva. În opinia mea, fizica face exact acest lucru – îți explică de ce fenomene extraordinare se întâmplă, de la faptul că un măr cade, până la cum o particulă poate fi în două locuri diferite, în același timp; fizica este cea care încearcă să explice cum a fost creat Universul pe care îl cunoaștem astăzi.”- a declarat Răzvan

De-a lungul timpului, tânărul a participat la cinci olimpiade naționale de fizică și la cinciconcursuri naționale de fizică.

„Cel mai mare premiu pe care l-am obținut a fost locul 4 și prima mențiune din partea Ministerului Educației Naționale (MEN) la Concursul Național de Fizică <<Evrika>>. Pe lângă asta, la olimpiadă am obținut de-a lungul timpului o medalie de argint, una de bronz și două mențiuni de onoare din partea Societății Române de Fizică (SRF).” – a spus tânărul.

 

Printre olimpicii felicitați de președintele României

Recent, a participat la o școală de vară – în cadrul proiectului „Cutting Edge Research in Romania 2” – proiect derulat de un ONG din Cluj – „Apex-Edu”, vizând, printre altele, creșterea atractivității unei cariere în cercetare în domeniul fizicii.

„Tabăra m-a făcut să înțeleg mai bine părțile fizicii și să îmi fac o idee asupra a ceea ce vreau să studiez, asupra facultății pe care să o urmez și asupra oportunităților de cercetare și nu numai, din România. Sper ca tabăra să continue și în anii viitor să ajute alte generații în a-i informa cât mai bine asupra viitorului lor.”- a declarat Răzvan. Olimpicii implicați în acest proiect, au fost participat, în data de 28 iulie (a.c.), la o întâlnire, la Palatul Cotroceni, cu președintele României, Klaus Iohannis, care i-a felicitat pe elevi pentru performanțele lor.

„Studiez fizica doar pentru mine, dar într-adevăr, e un sentiment plăcut să îți fie recunoscută munca.”- a spus Răzvan, cu privire la această întâlnire.

 

Planuri de viitor

În ceea ce privește planurile sale de viitor,  tânărul a afirmat că, după absolvirea liceului, dorește să studieze în străinătate, pe partea de inginerie, iar ulterior dorește să se întoarcă în România și să își creeze o echipă de ingineri care să ajungă de renume mondial.

„Am început să mă pregătesc pentru procesul de admitere la Cambridge, dar nu exclud alte facultăți din Anglia, Germania sau Olanda (…). După facultate, visul meu este să îmi creez o echipă de ingineri în Sfântu Gheorghe sau Brașov și să ajungem să avem un renume mondial. Vreau să lucrez în inginerie – electronică, mecanică sau de mediu.”- a precizat Răzvan.

 

Proiect actual: Hobby-uri, călătorie și aventură, laolaltă pe o platformă online

În prezent, împreună cu câțiva tineri din oraș, lucrează la dezvoltarea unei platforme online, legată de hobby-uri, călătorie și aventură. Site-ul urmează să fie lansat, zilele următoare, putând fi accesat pewww.hobbyacademy1.com, a spus Răzvan.

 

Pasiune pentru arta dezbaterilor

Tânărul este pasionat și de arta dezbaterilor și a participat la diverse competiții de profil, adresate elevilor.

„Apropierea de dezbateri s-a produs întâmplător. La începutul clasei a IX-a am fost invitat, împreună cu alți colegi, la o întâlnire de debate și, la fel ca mulți alții, am fost să văd ce se întâmplă acolo. Apoi am avut de ținut un discurs și am fost chemați să participăm la un concurs de începători, la Brașov. Acolo am văzut niște oameni care puteau să vorbească în fața a o sută de oameni despre subiecte serioase ca exodul creierelor din România, fără să aibă nicio problemă și aparent fără emoții. Asta a fost ce m-a atras cel mai tare spre debate. În vara aceasta am fost la ultimul meu concurs de debate în liceu, pentru că am realizat că pentru a putea performa la un nivel mai înalt, trebuie să mă pregătesc mult mai mult și nu sunt dispus să fac asta în momentul de față.”- a spus Răzvan.

El consideră că dezbaterile l-au ajutat să se dezvolte. Ar recomanda oricui să practice debate –ul.

„Dezbaterile și public speaking-ul (n.r. – arta de a vorbi în public, de a susține un discurs) sunt două lucruri pe care le-aș recomanda oricui, pentru că în orice domeniu ai lucra, faptul că poți să îți expui ideile fie dintr-un punct de vedere logic și obiectiv, fie sentimental, te fac să poți să accesezi mult mai multe oportunități. Pentru mine, dezbaterile au avut un impact foarte mare și la acest nivel, cât și la nivel personal, cunoscând oameni de la care am învățat foarte multe.” – a spus Răzvan.

Ana Alina Costache . .

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail