O delegație comună a Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita și  Mureș (FCRCHM)  și a Asociației Calea Neamului din Brașov va fi prezentă duminică, 23 februarie a.c., la ora 16.30,  în fața Palatului Cotroceni, pentru a cere Instituției Prezidențiale să NU promulge legea Codului Administrativ prin care limba maghiară devine a doua limbă oficială în statul român.

Vorbindu-ne despre acest nou protest organizat la București, inițiatorul acțiunii, doctorul Mihai Tîrnoveanu, președintele Asociației Calea Neamului și, totodată, vicepreședinte al FCRCHM a spus: „De ce îi vom cere Instituției Prezidențiale să NU promulge legea Codului Administrativ adoptată prin Ordonanță de Urgență anul trecut? Pentru că prin această lege se pulverizează caracterul Limbii Române de unică limbă oficială, maghiara devenind practic a doua limbă oficială în statul român.
1. Acolo unde minoritatea maghiară este într-un procent mai mare de 20% sunt obligate nu numai autoritățile locale, CI ȘI serviciile deconcentrate ale ministerelor din județe, precum si instituțiile publice aflate în subordinea lor, să utilizeze limba maghiară. Așadar se extinde folosirea limbii maghiare de la nivel local, la nivel central, guvernamental.
2. Desființarea pragului de 20%.
Acolo unde procentul minoritații maghiare este MAI MIC de 20% se dă posibilitatea folosirii limbii maghiare în administrația locală, acest lucru urmând să fie dobândit prin negocierile politice de la nivelul consiliilor locale. Se extinde astfel folosirea limbii maghiare în administrația a mii de localități, unde până acum nu ar fi fost posibil acest lucru, intrându-se în dezacord cu Constituția României. Prin desființarea pragului de 20% pondere minorități naționale pentru folosirea limbii acestora în administrația locală, se permite teoretic utilizarea limbii tuturor minorităților naționale în administrație, acolo unde una sau mai multe minorități au cel puțin un consilier local. Imaginați-vă ce ghiveci lingvistic se poate crea în administațiile locale.
Unde mai este caracterul de stat național stipulat în Constituția României? Unde mai este limba română singura limbă oficială în stat? Imaginati-vă câti functinari cunoscători ai acestor limbi ale minorităților vor trebui să fie angajați.
3. Se emit de către autoritățile locale documente oficiale și în limba maghiară. Până acum documentele oficiale se emiteau exclusiv în limba română, iar acestea, dacă era cazul erau traduse și în limba maghiară. Actul tradus în limba maghiară nu era document oficial din punct de vedere juridic. Deci conform Constituției înscrisul în limba maghiară trebuie să aibă caracter de traducere, NU de act oficial.

Avocatul Poporului a sesizat la Curtea Constituțională Codul Administrativ, dar FĂRĂ să includă în sesizare aceste puncte cheie, clar anticonstituționale. Din acest motiv, CCR a declarat Codul Administrativ ca fiind constituțional, respingând sesizarea Avocatului Poporului care a inclus cu totul și cu totul alte chestiuni, mai ales din punct de vedere tehnic, nu și de fond.”


Scurt istoric al Codului Administrativ

 

Pe pagina sa de socializare, medicul Mihai Tîrnoveanu a postat un mic istoric privind parcursul legislativ al Codului Administrativ,  în care se arată următoarele:
„1. În 2018 legea Codului Administativ a fost trecută prin parlament, fiind inițiată de PSD-UDMR. Organizațiile românești au făcut mitingul și marșul din vara lui 2018 împotriva acestei legi. Grupul parlamentar PMP, la inițiativa lui Marius Pașcan din Târgu-Mureș, împreună cu alți parlamentari, dar și Instituția Prezidențială, au sesizat Curtea Constituțională a României pe acest subiect, incluzând în sesizarea lor și punctele referitoarea la problematica anticonstituțională a folosirii limbilor minorităților naționale în administrația locală (eliminarea pargului de 20%) și centrală (extinderea utilizării limbii maghiare în deconcentrate și instituții de nivel guvernamental). Ca urmare a acestor demersuri, CCR a declarat atunci Codul Administrativ ca fiind NECONSTITUȚIONAL.
2. În vara anului 2019, guvernul PSD a adoptat însă prin Ordonanță de Urgență același Cod Administriv, cu foarte mici modificări, problematica referitoare la limbile minorităților rămânând aceeasi.
Am făcut din nou miting în Piața Victoriei pe același subiect.
În cazul unei Ordonanțe de Urgență, Avocatul Poporului aste în măsură să conteste la CCR acea lege. Acest lucru s-a întâmplat, însă Avocatul Poporului a contestat Codul Administrativ FĂRĂ să includă în acea petiție punctele referitoare la aspectele clare DE NECONSTITUȚIONALITATE privitoare la obligativitatea folosirii limbilor minorităților naționale, deși domnul deputat Marius Pașcan, în numele grupului său parlamentar, a inclus în sesizarea sa către Instituția Avocatului Poporului aceste chestiuni.
3. În februarie 2020, CCR, ca urmare, declară Codul Administrativ ca fiind constituțional, bazându-se exclusiv pe unele aspecte de ordin tehnic (cele de fond lipsind așa cum am spus mai sus).
Legea Codului Adminstrativ va trece în cele din urmă ca decizie finală, spre promulgare , către Instituția Președenției României.”

Covăsnenii interesați să ia parte la această acțiune au asigurat transportul, plecarea către capitală făcându-se din fața Centrului Ecleziatic de Documentare Mitropolit „Nicolae Colan” (blocul ADAS), la ora 11.30.

Președintele Asociației Calea Neamului, Mihai Târnoveanu, a făcut un apel  către  românii din toată țara pentru a să alătura demersului Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita și  Mureș (FCRCHM)  și a Asociației Calea Neamului: „Dați VESTE fraților, nu-i lăsați singuri pe românii din Covasna, Harghita, pe frații și surorile voastre din Ardeal! DUMINICĂ 23 FEBRUARIE șora 16.30, în fața Palatului Cotroceni (zona Statuii ,,Leul”), delegația comună a Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita, Mureș și Asociației Calea Neamului va fi prezentă pentru a cere Instituției Prezidențiale să NU promulge legea Codului Administrativ prin care limba maghiară devine a doua limbă oficială în statul român. Îi vom solicita Președintelui și printr-o petiție depusă la administrația prezidențială, să rămână consecvent poziției sale din 2018, când a contestat la CCR aceleași puncte din Codul Administrativ pe care le-am evidențiat și noi ca fiind neconstituționale, care se referă la extinderea obligativității folosirii limbii maghiare de la nivel local, la nivel central, precum si la eliminarea condiției îndeplinirii pragului de 20% pondere minorități naționale pentru utilizarea limbii materne a acestora în administrație.
Vă chemăm din nou să faceți încă odată efortul de a apăra LIMBA ROMÂNĂ, caracterul acesteia de singură limbă oficială în statul român. Vă chemăm din nou să spunem un NU hotărât pretențiilor absurde ale UDMR. Vă chemăm ca prin atitudinea noastră să răsturnăm negocierile politicianiste ale UDMR.
Fraților, Carpații nu ne-au despărțit niciodată, ci ne-au unit, fiți umăr lângă umăr cu cei de acelasi sânge de peste munți.
Împreună mergem cu Dumnezeu înainte pentru Biruința Neamului Românesc!”

Maria Crețu-Graur

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail