În perioada 28-29 aprilie a.c, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a efectuat o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice vândute direct.

Potrivit unui comunicat de presă, pe terotoriul ţării au fost verificați 474 de operatori economici (din care 25 de distribuitori şi 449 de vânzători).Valoarea totală a produselor cosmetice controlate a fost de 2.267.067 lei, iar valoarea totală a produselor cosmetice cu abateri a fost de 149.252 lei. La 352 de operatori economici (din care 19 distribuitori şi 333 vânzători) din cei 474 controlaţi, reprezentând 74,26 % s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Pentru abaterile constatate s-au aplicat 405 sancţiuni, din care 232 amenzi contravenţionale în valoare de 773.200 lei şi 173 avertismente.
Totodată, s-au dispus 194 măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 104.713 lei şi 22  de măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depăşită (expirate), în valoare de 1.429 lei.

Principalele abateri constatate de către inspectorii ANPC sunt lipsa informaţiilor obligatorii- produse cosmetice fără a avea inscripţionate denumirea şi adresa producătorului sau importatorului, fără a indica gramajul sau volumul ori modul de utilizare; fără simbolul PAO (perioada/durata de utilizare după deschidere pentru care produsul este sigur şi poate fi folosit fără a avea efecte nocive asupra consumatorului), informaţiile de pe produs erau ilizibile sau produse pe a căror etichetă traducerea în limba romănă era incorectă şi/sau incompletă. Totodată, s-au găsit produse cosmetice expirate,  cu data de expirare depaşită cu până la 270 zile, s-au constatat abateri de la prevederile legale privind promoţiile- lipsa informării consumatorilor asupra perioadei de desfăşurare a promoţiei sau a faptului că oferta specială se referea la stocul de bunuri disponibil, abateri privind afişarea preţurilor sau abateri privind afişarea plachetei Telefonul Consumatorului.
Alte abateri care s-au constatat în judeţul Covasna: privind informarea consumatorilor, privind legalitatea funcţionării, afişarea în mod vizibil a denumirii unităţii, a codului unic de înregistrare la Registrul Comerţului din care să rezlte obiectul activităţii a societăţii pentru care este autorizată să funcţioneze, afişarea şi respectarea orarului de funcţionar, precum afişares preţurilor şi tarifelor în mod vizivil şi într-o formă uşor de citit.

. .

ANPC a lansat şi câteva sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează produse cosmetice direct: „Să achiziţioneze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea neaparat nevoie în caz de reclamaţie. În plus, produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice „cu sacoşa”. Să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranţa din filiere paralele, să verifice dacă integritatea şi calitatea ambalajului corespunde valorii produsului. Sunt şanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere. Să examineze cu atenţie eticheta, deoarece o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere. Să ştie că unii producători şi importatori “de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă sau hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii. (…) Să ştie că sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni şi atunci aceasta nu se mai menţionează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele. Să citească atent conţinutul etichetei şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.”

M.D.

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail