Prioritățile Inspectoratului Școlar Județean Covasna pentru anul școlar 2013-2014 vizează îmbunătățirea rezultatelor la evaluările naționale, dar și reducerea absențelor nemotivate ale elevilor covăsneni.
Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Covasna a prezentat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, o parte dintre intențiile și prioritățile pentru anul școlar 2013-2014. Acestea vizează, pe de-o parte, reducerea numărului de absențe nemotivate ale elevilor, dar și îmbunătățirea rezultatelor la evaluările naționale. Inspectorul școlar general al IȘJ Covasna, doamna Keresztely Irma a prezentat câteva dintre măsurile prevăzute pentru atingerea acestor obiective. „Am elaborat și am prezentat directorilor planul managerial, intențiile pe anul școlar 2013-2014, ținând cont de intențiile Ministerului și de prioritățile la nivel național, și evident, de propriile noastre priorități. Dintre acestea amintesc doar două: una vizează evaluarea elevilor, să avem rezultate mai bune la evaluări, iar a doua prioritate este reducerea absențelor nemotivate. Dorim diminuarea absențelor nemotivate la nivelul județului cu cel puțin 10 procente față de anul școlar precedent și dorim să avem rezultate mai bune la evaluările naționale ”, a spus doamna inspector Keresztely Irma.
Simulare județeană
Aceasta a precizat că în ceea ce privește îmbunătățirea rezultatelor la evaluările naționale, a fost elaborat un plan de măsuri foarte detaliat. Din acest plan fac parte și simulările județene.
Astfel, în luna noiembrie (a.c.) este programată simularea examenelor de Evaluare naţională a elevilor din clasa a VIII-a. Pe 14 noiembrie va avea loc simularea probei la limba și literatura română, pe 27 noiembrie, la limba și literatura maghiară și pe 28 noiembrie, la matematică. Așadar, sfârșitul lunii noiembrie este dedicat elevilor de clasa a VIII-a. În luna decembrie va veni rândul elevilor de clasa a XII-a să susțină simularea examenului de bacalaureat. Potrivit calendarului simulării pentru examenul de bacalaureat, din primul semestru, pe data de 10 decembrie se va desfășura proba de limba română, proba E(a), pe 11 decembrie – la limba maghiară, proba E(b), iar pe 12 decembrie – proba obligatorie a profilului – matematică sau istorie.
Subiectele vor fi elaborate la nivelul Inspectoratului Școlar Județean, de inspectorii de specialitate și Consiliul Consultativ, pe specialitate, și vor fi transmise electronic unităților de învățământ, conform procedurilor specifice examenelor naționale. „Anul acesta dorim ca în primul semestru să avem o primă simulare județeană. Se va face evaluarea lucrărilor, se va face o interpretare individualizată a fiecărui rezultat la nivelul clasei, după care părinții vor fi invitați la școală și li se va pune rezultatul în față. (…) Ei vor putea afla care este stadiul pregătirii elevului pentru evaluarea națională sau pentru bacalaureat. Identificând problemele, profesorii de la clasă știu ce au de făcut”, a spus șefa IȘJ Covasna, care a precizat că se intenționează ca și în semestrul II să se organizeze o simulare județeană. „Intenționăm să organizăm o simulare județeană și în semestrul doi. Încă nu s-au stabilit datele, deoarece și Ministerul va organiza simularea națională în semestrul doi. Așteptăm calendarul stabilit de Minister în acest sens și, după aceea, ne organizăm și la nivelul județului, astfel încât cele două simulări, cea județeană și cea națională să nu cumva să se suprapună”, a precizat doamna inspector general.
Măsuri pentru reducerea absențelor nemotivate
În ceea ce privește reducerea numărului de absențe nemotivate ale elevilor, aceasta a spus că o măsură luată în acest sens se referă la monitorizarea mai strictă a elevilor. „Am început o monitorizare mai strictă a elevilor, prin directorii unităților de învățământ, săptămânal și zilnic”, a precizat inspectorul general IȘJ Covasna. De asemenea, diriginții ar putea să ia anumite măsuri: „La o întâlnire cu directorii am discutat despre .introducerea în regulamentul de funcționare a unității de învățământ, în regulamentul de organizare internă niște articole, obligații ale diriginților, în sensul că fiecare diriginte trebuie să aibă numărul de telefon al părinților. În primele două ore ale zilei să treacă prin clasă și să vadă care sunt absenții, să îi identifice nominal, să dea telefon părinților și să vadă care sunt motivele absenței de la școală (…) Părinții vor fi invitați la școală, să se analizeze situația privind prezența elevilor și practic aceste discuții să conducă la convingerea elevului să nu lipsească de la școală”, a explicat doamna Keresztely Irma. Potrivit acesteia, o altă măsură pentru reducerea numărului de absențe ar fi întărirea disciplinei și a pazei de la intrarea în unitățile de învățământ. „Nu știu în ce măsură va avea rezultat, dar o altă măsură este aceea de a întări disciplina și paza la intrarea în unitățile de învățământ (…) Eu cred că a întări paza la școli este un lucru foarte important, iar acest lucru trebuie să se regăsească și în regulamentul școlar. Un alt aspect este prezența cadrelor didactice, profesori de serviciu în școală. În pauze, locul profesorului de serviciu este în rândul copiilor, să urmărească ce se întâmplă (…) Eu sper că relația și contactul direct cu părinții elevilor este o soluție mai bună decât orice altceva”, a încheiat inspectorul șef al IȘJ.
Ana Alina Costache