Primăria Sfântu Gheorghe a lansat, joi, un program multianual pentru reabilitarea şi igienizarea subsolurilor tehnice şi adăposturilor de protecţie civilă aflate în blocurile de locuinţe din municipiu, alocând pentru acest an un milion de lei din bugetul local.
Programul se adresează asociaţiilor de proprietari înfiinţate conform legii, iar termenul de depunere a dosarelor este 31 octombrie, la Registratura Primăriei.
„Valoarea totală a programului alocată din bugetul local pe anul 2024 este 1.000.000 lei. Fiecare beneficiar va primi 75% din valoarea totală a lucrărilor de intervenţii, dar nu mai mult de 15.000 lei pentru fiecare scară de bloc, restul cheltuielilor fiind suportate din fonduri proprii”, se arată într-un anunţ postat pe site-ul Primăriei, unde pot fi găsite cererea de finanţare, regulamentul, precum şi alte date utile.
Rezultatele sesiunii de evaluare a dosarelor vor fi anunţate până pe 15 noiembrie.
Autorităţile locale au luat decizia de a institui acest program după ce au constatat că majoritatea asociaţiilor de proprietari se confruntă cu probleme în ce priveşte întreţinerea şi repararea conductelor şi instalaţiilor subsolurilor tehnice din blocurile de locuinţe.
„Aceste subsoluri tehnice sunt inundate de la instalaţiile proprii de apă şi canalizare. Subsolurile tehnice sunt pline de apă şi dejecţii, fiind periculoase pentru locuitorii din condominiul respectiv. De fapt, multe scări au reţeaua de canalizare distrusă, iar deversarea grupurilor sanitare se face direct în subsol, acestea devenind puternice focare de infecţii, degajând mirosuri neplăcute, mai ales în sezonul cu temperaturi ridicate, dezvoltându-se astfel populaţii de ţânţari şi alte vieţuitoare. Durata medie de viaţă a acestor instalaţii este de 40-50 de ani şi ar trebui înlocuite prin grija asociaţiilor de proprietari din condominiul respectiv, ceea ce, datorită costurilor ridicate de igienizare şi reparaţie a subsolurilor, precum şi a posibilităţii financiare reduse a locuitorilor din aceste imobile, s-a realizat în mult prea puţine cazuri. (…) În acest context, intervenţia rapidă şi eficientă prin procedura de urgenţă este esenţială pentru a proteja viaţa şi sănătatea comunităţii, prevenind astfel agravarea situaţiei şi apariţia unor crize sanitare”, se arată în hotărârea adoptată de Consiliul Local.
Viceprimarul municipiului Sfântu Gheorghe, Toth Birtan Csaba a menţionat, totodată, că starea degradată a subsolurilor tehnice reprezintă un obstacol şi pentru implementarea proiectele de reabilitare termică a blocurilor de locuinţe finanţate prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
Oana Mălina Negrea/ AGERPRES
Sursa foto: Primaria Sfântu Gheorghe/Facebook