Luni, 16 decembrie 2024, cantina Colegiului Național „Mihai Viteazul”din Sfântu Gheorghe a devenit, pentru aproape trei ore, un mare atelier de creație în care, în atmosferă de sărbătoare, un număr impresionant de preșcolari de grupa mare, însoțiți de părinți, de frați mai mari sau mai mici, de bunici și de doamne educatoare au acceptat invitația noastră de a se tansforma în Spiridușii lui Moș Crăciun .
Acțiunea este prima dintr-un șir de activități cuprinse în cadrul proiectului de parteneriat al Colegiului Național „Mihai Viteazul”- „Preşcolarul de azi, şcolarul de mâine- de la grădiniță la școală” , încheiat cu grădinițe din municipiu: Grădinița cu program prelungit „Csipike”, Grădinița cu Program Prelungit „Pinocchio”, Grădiniţa cu Program Prelungit „Rază de soare” , Grădiniţa „Albă ca Zăpada”, Grădiniţa cu program prelungit „Benedek Elek”, Grădiniţa cu program prelungit „Gulliver”. Echipa de proiect alcătuită din învățătoarele claselor a IV-a în anul școlar 2024-2025, Ilyés Ibolya, Ballo Adina – Lavinia ( clase cu predare tradițională), respectiv Banciu Melania și Ola- Prundar Gabriela (Alternativa Educațională Step by Step), care vom prelua în anul școlar viitor clasele pregătitoare, ne-am pregătit și am așteptat cu mare emoție această primă întâlnire cu viitorii noștri elevi, bobocii de clasă pregătitoare în septembrie anul viitor. Argumentul nostru, al inițiatoarelor proiectului de parteneriat educațional, este faptul că într-o lume tot mai izolată, acaparată de tehnologie, mai puțin disponibilă pentru socializare (din motive de timp sau de preocupări), cooperarea între factorii educaționali: grădiniță-școală-familie-comunitate locală devine necesară și se impune și ca obligație morală din partea acestora, pentru a favoriza dezvoltarea armonioasă a copiilor, pentru a-i familiariza prin exemple și modele cu adevăratele valori ale spiritualității umane.
Trecerea de la grădiniță la școala primară este un eveniment important, iar modul în care copilul se adaptează la mediul școlar este asociat cu felul în care face față provocărilor noii situații. Copiii își creează o imagine sau „reputație” în primul lor an de școală, care tinde să devină caracteristica nivelului performanțelor școlare în anii următori.
Intrarea copilului într-un mediu cu totul nou produce anumite tensiuni interioare, chiar și la copilul dornic de a începe școala, datorită lipsei de familiaritate a locului, a învățătorului, a celorlalți copii. Uneori, frica de școală este alimentată chiar de părinți care ei înșiși consideră școala ca neprimitoare, plină de restricții. Apare cerința unui efort susținut, a muncii constante, nevoia de a intra în competiție și de a obține performanțe. În același timp se modifică și relația copil-părinte, acesta din urmă devenind relativ brusc mai atent la trăsături ca neatenția sau hiperactivitatea, probleme din ce în ce mai frecvente la copii.
Dezvoltarea abilităților de comunicare și relaționare interpersonală poate preveni problemele emoționale și de comportament, dar și dificultățile de adaptare socială și școlară ale preșcolarilor și școlarilor mici.
Un rol major în educarea și instruirea generațiilor prezente și viitoare de copii le revine educatoarelor și învățătorilor, formatori de caractere și de suflete, cu nobila misiune de a le pregăti pentru un prezent și pentru un viitor cu o dinamică accelerată, îndrumându-i pe copiii preșcolari și pe școlarii mici pe drumul atât de frumos, dar deseori anevoios, al cunoașterii . Activitatea de luni, la care au participat în număr atât de mare copiii preșcolari, viitori boboci de clasa pregătitoare (în condițiile în care sărbătoarea Crăciunului bate la ușă și febra pregătirilor este în toi, în fiecare familie, în școală și în grădinițe) a fost o primă oportunitate de a ne cunoaște, de a interacționa cei trei parteneri : copiii (viitori școlari)- părinții- grădinița și școala (educatoarele, învățătoarele), într-o atmosferă de sărbătoare, de veselie, voie-bună.
În timp ce copiii preșcolari -Spiridușii moșului- au lucrat de zor la împodobirea brăduților cu formă și culoare, cu seriozitate, creativitate, talent și imaginație debordante, noi, gazdele, am prezentat părinților un scurt istoric al școlii și oferta educațională pentru anul școlar viitor. Am încercat să răspundem la cât mai multe întrebărim firești, ale părinților, legat de intrarea copiilor în clasa pregătitoare, de specificul predării-învățării în sistem tradițional, respectiv în Alternativa Step by Step, de activitatea de afterschool.
Dragi Copii și Părinți, deși timpul a zburat repede, ne bucurăm că am reușit să avem o primă întâlnire frumoasă și utilă (credem noi) cu viitorii membri ai marii familii a Colegiului Național „Mihai Viteazul” sfântu Gheorghe, într-o atmosferă de sărbătoare și de voie-bună. Vă mulțumim din inimă că ne-ați onorat cu prezența, în număr atât de mare, și vă așteptăm, cu drag, și la următoarele activități din proiect!
Mulțumim pe această cale doamnelor director prof. Costea Luminița-Ana și director adjunct prof.Băilă Maria, precum și tuturor doamnelor colege în catedra de învățători, pentru sprijinul și susținerea în realizarea acestei activități frumoase.
Vă dorim Sărbători de Crăciun binecuvântate și un An Nou 2025 cu sănătate, prosperitate, realizări și bucurii!
Cu mulțumiri,
Echipa de proiect din CNMV,
Ilyés Ibolya (IV.A), Banciu Melania și Ola- Prundar Gabriela (IV.B Step by Step), Ballo Adina – Lavinia (IV.C)