• Festivalul Internaţional de Operă, Operetă şi Balet se încheie cu două spectacole ale cunoscutei opere a lui Puccini

După cinci săptămâni de spectacole jucate cu casa închisă, Festivalul  Internaţional de Operă, Operetă şi Balet de la Braşov – 2012  a ajuns la momentul final. Care şi el se anunţă  a fi unul special, graţie premierei mult-aşteptate cu opera lui Puccini, “Madama Butterfly”, ce se va prezenta în două distribuţii diferite în zilele de sâmbătă, 24 noiembrie şi duminică, 25 noiembrie 2012 de la ora 18,30.

“A fost o ediţie (a X-a)  reuşită, cu spectacole diverse, de bună calitate, apreciate de numerosul public care de fiecare dată a umplut sala până la refuz, a precizat directoarea instituţiei, d-na Cecilia Doiciu. Iar în încheiere am pregătit încă un eveniment memorabil: o premieră foarte interesantă (“Madama Butterfly”) ce se va derula  în două episoade în acest sfârşit de săptămână şi care va încununa întregul festival”.

Celebră operă a lui Puccini 

Într-adevăr, a fost o desfăşurare remarcabilă de forţe. Gongul inaugural a prilejuit declanşarea unui regal artistic, prima intrând în competiţie cunoscuta operă a lui Rossini, „Bărbierul din Sevilla”, cântată pe data de 20 octombrie a.c. A urmat capodopera lui Fr. Lehar, opereta „Văduva Veselă”. A venit apoi rândul tradiţionalei  Gale a Festivalului, momentul central al maratonului artistic, în cadrul căruia au evoluat voci consacrate peste hotare, precum sopranele Mihaela Ungureanu, din Austria, Carmen Oprişanu, din Elveţia, baritonul Dorin Mara, din Germania, care au performat alături de soliştii, corul, balerinii şi orchestra Operei din municipiul de sub Tâmpa.

Nu putea lipsi, cum nu s-a întâmplat  la nici o ediţie, Show-ul  muzical maghiar, în cadrul căruia au excelat solişti ai Operei din Cluj.

Sâmbăta trecută, iubitorii baletului s-au bucurat de o seară specială destinată dansului clasic şi celui modern.

Urmează în acest weekend un spectacol cu totul aparte 

Dar înainte de a coborî pentru ultima dată cortina peste această manifestare de  înaltă ţinută, colectivul Operei braşovene  a pregătit o premieră de excepţie: “Madama Butterfly”, prestigioasa operă a lui Puccini. Pentru a stimula competiţia artistică şi a oferi o cuprinzătoare desfăşurare de energie şi talent, s-a optat din nou pe prezentarea  spectacolului cu două  distribuţii diferite. Un adevărat „challenge” pentru toată lumea; o provocare a regizorului, scenografului, orchestrei, soliştilor, baletului, compartimentului tehnic.

În rolul principal, extrem de dificil – cel al gheişei Cio Cio San – vor da măsura harului, măiestriei interpretative şi… condiţiei lor fizice prim-solistele Valentina Mărgăraş şi Anda Pop. Două vedete incontestabile, cele mai bune voci feminine, după părerea mea, ale Operei braşovene.

„O piatră de încercare” 

„Este o partitură mult mai dificilă decât cele cu care m-am confruntat până acum, chiar dacă a fost vorba de „Traviata” sau „Lucia di Lammermoor”, ne-a declarat în exclusivitate pentru ziarul “Mesagerul”  soprana Valentina Mărgăraş. Reprezintă cel mai dificil rol din cariera mea, o adevărată piatră de încercare. Parcă mă mişc pe un teren minat… Totul e ofertant; de la  dificultatea ariilor la trăirea stărilor emoţionale, de la  disconfortul de a cânta având un copil în braţe, la parcimonia gesturilor. Solicitarea fizică şi psihică e nemaiântâlnită. Sper ca împreună cu colega şi prietena Anda (Pop) să izbutim o prestaţie de referinţă!”

În rolul oarecum ingrat al superficialului ofiţer american Pinkerton apare, în prima seară, experimentatul solist al Operei Naţionale din Iaşi, Cosmin Marcovici – un colaborator permanent al scenei braşovene, pe care publicul de aici îl preţuieşte mult. Pentru ca duminică să cânte tânărul tenor Liviu Iftene, care de la o apariţie la alta demonstrează o evoluţie încântătoare, o surprinzătoare maturitate a mijloacelor de expresie.

Celebra soprană Maria Calas în rolul gheişei Cio Cio San

În distribuţie figurează, totodată, alte două interprete de valoare ale Operei din Braşov, Gabriela Hazarian şi Asineta Răducan, care la rându-le o întruchipează pe Suzuki.

În cele două spectacole succesive  îi vom putea urmări, de asemenea, şi pe alţi solişti talentaţi. Anume baritonul Ştefan Ignat, de la Opera Naţională din Bucureşti (Sharpless), Nicolaie  Zaharia (Goro), Claudiu Bugnar (Yamadori), iar în rolul lui pe Bonzo pe Valentin Marele, la concurenţă cu Marian Reşte.

Documentare în… Japonia! 

Conceptul artistic al noului spectacol îi aparţine distinsei regizoare ieşene Anda Tăbăcaru-Hogea, care stăpâneşte foarte bine subiectul, gândind o atmosferă cu totul aparte ce trebuie adusă în scenă. Ne-a mărturisit că a fost de mai multe ori în Ţara Soarelui Răsare, documentându-se la faţa locului asupra obiceiurilor, comportamentului japonezilor, dar mai cu seamă încercând să le înţeleagă filosofia de viaţă. Gândirea acestui popor sensibil, modul lor delicat de acţiune, loialitatea, trăsături  de cele mai multe ori diferite faţă de cele ale occidentalilor. De aici îşi trage seva şi originalitatea lucrării.

Scenografia şi costumele sunt creaţia talentatei artiste plastice Rodica Garştea, care a precizat că a colaborat minunat cu regizoarea, s-au înţeles perfect în chestiunile  mari, dar şi în detalii. Cuvintele de ordine: simplitate şi expresivitate.

Mişcarea scenică a fost gândită şi transpusă în paşi de dans de maestra coregrafă Nermina Damian, iar orchestra (având de data aceasta un număr record de instrumentişti, 50, ce abia încap în fosă) va evolua sub bagheta tânărului, dar implicatului dirijor Traian Ichim.

O tragică poveste de dragoste

Pentru cei care nu cunosc prea multe despre exotica lucrare a lui Giacomo Puccini, “Madama Butterfly”, să spunem că este o operă compusă în anul 1903, având premiera în luna februarie a anului următor. Dar, surpriză teribilă: la premiera de la celebra Scala din Milano a fost un fiasco incredibil, care l-a şocat pe compozitor şi pe libretiştii Luigi Illica și Giuseppe Giacosa. Nu s-au dat bătuţi şi au refăcut lucrarea, oferind în timp alte patru versiuni, ultima fiind şi cea mai reuşită.

Compozitorul Giacomo Puccini

Puccini a fost impresionat de o tragică poveste de dragoste petrecută în îndepărtata Japonie la începutul secolului al XX-lea, relatată într-o scriere de John Luther Long, ca și într-o piesă pe aceeaşi temă a lui David Belasco. Actiunea se petrece lângă Portul Nagasaki şi narează aventura unui tânăr şi chipeş ofiţer american cu o candidă niponă, frumoasa Cio-Cio-San, al cărei nume înseamna în limba japoneză “fluture” („butterfly”, în engleză).

Numai că în loc de “happy end”, cum ar scrie scenariştii de la Hollywood, avem parte în versiunea italiană de un “story” cu final tragic (ca să folosim limbajul personajului masculin principal ce vine de peste Ocean). Este un scenariu dramatic, pe care genialul Puccini l-a înveşmântat într-o mantie sonoră remarcabilă, ce rezistă cu brio în confruntarea cu timpul şi…publicul din întreaga lume, de peste o sută de ani.

Rolul gheişei nefericite a fost interpretat de mari nume ale scenei lirice universale, precum Maria Callas ori Angela Gheorghiu.

Felicitări! 

Aşadar,  “Madama Butterfly” – premiera  aşteptată cu interes de public – va încheia o frumoasă întâmplare artistică derulată timp de cinci săptămâni, aproape de noi: Festivalul  Internaţional de Operă, Operetă şi Balet de la Braşov, ediţia 2012.

Felicitări! Deja ne gândim la ediţia următoare…

Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail