După cum melomanii ştiu din amplul material publicat în ziarul nostru la începutul acestei luni, pe toată durata lui „Făurar” 2015 se desfăşoară la Braşov, în organizarea Operei din localitate, prima ediţie a Festivalului Internaţional  Mozart.

Deja sau derulat mai multe spectacole deosebite, foarte bine primite de publicul ce a umplut până la refuz sălile unde sau ţinut reprezentaţiile (pentru prima dată sa apelat şi la alte locaţii, nu doar la  sediul instituţiei organizatoare), urmând ca în acest weekend să aibă loc şi o premieră.

 

Baletul „Les petits riens” pe scena  Operei din Braşov

 

       Aşadar, sâmbătă, 21 februarie, de la  ora 18.30, iubitorii dansului clasic şi contemporan  sunt  invitaţi    în eleganta  incintă  de pe strada Bisericii Române  nr. 51, la premiera  baletului „Les petits riens” („Micile nimicuri”). Este un spectacol-colaj realizat în principal pe muzica lui W.A. Mozart, dar şi a lui Yann Tiersen şi Benoit Jutras. Realizatoare sunt  două …surori gemene (!),  maestrele  coregrafe Nermina Damian şi Edina  Papo. Prima  este stabilită de 23 de ani în România, la Braşov, cealaltă locuieşte şi munceşte în patria natală, Bosnia-Herţegovina; mai precis la Sarajevo, dar au avut fericita idee de a monta în tandem  această premieră.

     Povestea lor de viaţă   este interesantă şi o vom relata pe scurt în cele ce urmează.

Maestra Nermina Damian

 

     Nermina  şi   Edina   s-au  născut  la Sarajevo (în Bosnia-Herțegovina) pe 9 aprilie 1958. Nermina a urmat  cursurile „Școlii de Balet” pe care le-a absolvit în anul 1978. Fiind o elevă  excepțională, de timpuriu a devenit  membru activ în trupa de balet a Teatrului Național din Sarajevo. După o scurtă perioadă  a fost promovată  ca  solistă. Până în 1992 a colaborat cu numeroși coregrafi autohtoni și străini, cum ar fi S. Pervan, F. Noebauer, G. Vintila, P. Darel, F. Horvat, M. Kataoka, N. Dixon, D. Boldin, N. Rijabov, V. Gavrilov etc., abordând un bogat repertoriu, atât clasic, cât și contemporan.

     În această perioadă a interpretat numeroase roluri solistice în spectacole ca „Giselle” de A. Adam, „Don Quijote” de Minkus, „Lacul Lebedelor” de Ceaikovski, „Romeo și Julieta” de Prokofiev, „Spartakus” de Haciaturian etc. Împreună cu balerinii  din Sarajevo a participat la numeroase turnee internaționale.

    Din cauza războiului care, la începutul anilor ’90, a dezmembrat  fosta R.S.F. Iugoslavia,  a fost nevoită ca împreună cu sora ei să se refugieze. Şi,  în primăvara lui  1992 au ajuns în ţara noastră. În luna septembrie a aceluiaş an  este  angajată ca solistă a ansamblului de balet al Operei Brașov, unde activează și în prezent. A interpretat roluri  importante în spectacolele de balet precum „Simfonia fantastică” de H. Berlioz,  „Balada” de C. Porumbescu, „Carele de foc” de Vangelis, „Bolero” de Ravel, „Zâna păpușilor” de Baier, „Tablouri dintr-o expoziție” de Mussorgski şi  altele, apărând frecvent şi în spectacolele de operă și operetă din repertoriul Operei brașovene.

     Din 1994 activează  ca șef de compartiment balet, maestru pedagog balet-dans, semnând coregrafia și mișcarea scenică a numeroase  reprezentaţii pentru copii şi adulţi: „Hansel și Geatel”, „Micuța Dorothy”, „Frumoasa din pădurea adormită”, „Vânzătorul de păsări”, „Liliacul”, „Văduva Veselă”, „Silvia”, a  spectacolelor de operă „Nunta lui Figaro”, „Căsătoria secretă”, „Rigoletto”, „Elixirul dragostei”, „Carmen” etc, etc.

     Pe lângă zeci de coregrafii pentru diferite ocazii (concerte, gale, aniversări), a montat în anul 2000 spectacolul de balet „Tango”, pe muzica lui Astor Piazzolla şi în anul 2006, „Degețica” de H. Ch. Andersen, pe muzica lui W.A. Mozart.

Maestra Edina Papo

    Edina  Papo este, de asemenea,  coregraf și maestru de balet, având o carieră asemănătoare cu a surorii  sale, Nermina. Încă de la vârsta de 16 ani s-a alăturat colectivului Teatrului Național din Sarajevo,  devinind solistă de balet. În anul 1987 a absolvit  Academia  de Balet Vaganova, la clasa profesoarei Valentina Rumjanceva, Apoi şi-a definitivat  specializarea  ca  maestru de balet în cadrul Conservatorului de Stat „Rimsky  Korsakov” din St. Petersburg, Rusia. Obține, ca atare, atât titlul de coregraf de balet, cât şi masterul la Academia de Balet Vaganova.

   În perioada 1992 – 1994 s-a refugiat în România, după cum arătam şi mai sus, pentru a scăpa din urgia războiului din fosta Iugoslavie, ajungând în municipiul de sub Tâmpa. Aici a activat ca  maestru de balet şi  coregraf  la Teatrul Liric (actuala Opera Brașov). În 1994 devine pedagog și coregraf la Opereta Israelită. Colaborează ca pedagog la Compania de Balet Contemporan „Kibbutz Ga, Aton“ din Israel.

     După terminarea ostilităţilor militare  se reîntoarce în patria natală  şi predă în școlile de balet din Capitală, în paralel cu munca de pedagog și maestru de balet la Teatrul Național din Sarajevo. În  anul 1999 a fost desemnată șef al Compartimentului  de balet, iar în 2003 director artistic al Teatrului Național de Balet din Sarajevo.

    A realizat mai mult de 30 de producții de balet. A organizat turnee în ţara sa şi peste hotare cu reprezentațiile  „Dubrovnik corners“ – Dj. Jusić, „Apple“ – B. Britten, G. Verdi, S. Rahmaninov, „Pulcinella“ – I. Stravinsky, „Katarina, regina Bosniei“ – Dj. Jusic. În 2003 a semnat coregrafia spectacolului de balet „Giselle” de A. Adam, după Corally, Perrot, Petipa. Artista  este  invitată  în mod regulat  la „Monaco Dance Forum“ , ca şi în Juriul concursului „Prix de Lausanne“.

    Edina  Papo a  primit  numeroase premii în Bosnia-Herțegovina, dar și în străinătate. În 1993, obține Premiul I pentru creație coregrafică, decernat de revista culturală „Azi” și Premiul al III-lea pentru originalitate și valoare artistică pentru „Simfonia fantastică”, pe muzică de H. Berlioz la Festivalul Internațional de Balet de la Iași.

      Opera Brașov îi conferă Diploma de Onoare la cea de-a 50-a aniversare a instituției, pentru dezvoltarea companiei de balet din Brașov.  În 2002 i s-a înmânat titlul de „Cea mai talentată femeie în artă și cultură” din Bosnia-Herțegovina. American Biographical Institute o nominalizează ca fiind una dintre cele 1000 femei de succes din întreaga lume, în anul 2005.

Informaţii despre  spectacol

    Am  aflat şi alte date la fel de interesante despre pemieră  de la pianistul Ovidiu Mezei, director artistic, maestrele  coregrafe Narmina Damian şi Edina Papo, ca şi  de la P.R.-ul Operei braşovene, Cecilia Toma.

. .

   Reţineţi, stimaţi prieteni, că  „Les petits riens” este un balet-pantomimă într-un act  creat în anul 1778 la Academia Regală de Muzică din Paris, de către maestrul coregraf  Jean Noverre, pe o compoziţie  solicitată expres lui  Mozart. Povestea s-a întâmplat  pe când marele compozitor  locuia în Capitala Franţei. Atunci  Noverre l-a rugat să-i compună  muzica  pentru un spectacol al cărui subiect fusese gândit de el,  cu un deceniu în urmă.

     Zis şi făcut. Noul baletul –  fiind scurt ca întindere –  era dansat după prezentarea unei  opere oarecare. Spectacol care nu a avut succes, astfel că  după patru reprezentații nu s-a mai jucat. Muzica baletului însă a prins la marele public.

   Multă vreme s-a crezut că partitura s-a pierdut, dar întâmplător la sfârșitul secolului al XIX-lea a fost descoperită în arhivele Operei pariziene,  intrând  după aceea definitiv în repertoriul ansamblurilor de balet din întreaga lume.

 

Viaţa de zi cu zi, în… paşi de dans

Maestrele Nermina Damian și Edina Papo (cele care semnează coregrafia și regia spectacolului) au imaginat un subiect  puţin mai amplu, ce tratează viaţa noastră de zi cu zi, cu fleacurile care ne înconjoară, cu bucurii dar şi mărunte rivalități, certuri și împăcări, întâlniri și despărțiri. Toate aceste „nimicuri” sunt privite cu bunăvoinţă şi tratate artistic  de cele două realizatoare într-un recital pe…poante, plin de  grație, eleganță și umor.

Liantul ce face legătura între subiecte este  o „colombină” – un  personaj simpatic  din comedia bufă – care poartă, aidoma  „arlechinului” un costum  viu-colorat.  Mereu veselă și plină de idei, ea  veghează la tot ce se întâmplă în jur, ajută celelalte fiinţe cu care interacţionează să uite de necazuri, să se împace dacă sunt supărate.

    „A fost o plăcere să lucrăm pe muzica…dantelată a lui Mozart, ne-a spus d-na Nermina Damian. Am încercat să ne  apropiem de genialul creator  şi prin  coregrafie.  Colajul e  alcătuit din trei tablouri, cu o durată  de o oră jumătate, fără pauză. Titlul  „Les petits riens”   spune totul, căci viaţa    este formată şi din nimicuri, nu doar din chestiuni  esenţiale. Vor fi şi câteva momente de umor, de relaxare, pentru ca spectatorii să se simtă bine”.

    În distribuție se regăsesc cunoscuţii soliștii de balet ai Operei braşovene, anume Iulia Coșeriu, Ramona Mezei, Cristina Rotundu, Genoveva Breaz, Dorin Mirea, Ioan Dorin Coșeriu, Mihai Uță, alături de ansamblul de balet. Scenografia și costumele poartă semnătura  talentatei pictoriţe, Rodică Garștea.

 

 Urmează ultima reprezentaţie din Festival: comediabufă „Cosi fan tutte”!

 

 

      Nu putem încheia fără a reitera informaţia utilă, că  sâmbătă, 28 februarie, la ora 18.30 este programată  în încheierea primei ediţii a Festivalului Internaţional  Mozart de la Braşov  opera bufă de succes în două acte „Cosi fan tutte”.

   În rolurile principale vor apărea   Ioana Mărgărit şi Gabriela Hazarian, secondate de Mihai Irimia, Valentin Marele, Corina Klein, Marian Rește. Regia este semnată de maestrul  Cristian Mihăilescu, la pupitrul Orchestrei  aflându-se un invitat de seamă, venit tocmai din Ţara Soarelui Răsare, – cunoscutul şi preţuitul dirijor, Daisuke Soga.

   Mult succes!

                                                                                                Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail