„Semne  bune anul (2014) are” pentru colectivul Operei din Braşov, dar şi pentru numeroşii ei fani din trei judeţe,  pentru că acest weekend aduce în prim-plan o premieră deosebită. Ne referim la un  spectacol de balet de factură modernă,  intitulat provocator „L’Heure d’Or de Paris“ („Ora de Aur a Parisului”) gândit şi realizat de maestrul coregraf, regizorul Horaţiu Cherecheş, el însuşi un balerin extrem de talentat, de la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa.

 

Expresia cea mai elevată a dansului

Aşa după cum ne-a tălmăcit  intenţiile sale zilele trecute cu prilejul conferinţei de presă ce a avut loc la sediul Operei din Braşov, realizatorul şi-a dorit  o creaţie inedită,  un poem  neo-clasic structurat pe două paliere. În  prima parte  se va dansa pe muzică clasică, aparţinând celebrilor compozitori francezi Claude Debussy, Jean Massenet, François Gounod,  Camille Saint-Saëns (celebra partitură  a „Morţii lebedei”), urmând ca în partea a doua să fie prezent  dansul modern. Care se va interfera cu interpretarea vocală a unor şansonete nemuritoare făcute celebre tot de muzicieni din Hexagon, precum Edith Piaf, Charles Aznavour, Yves Montand, Joe Dassin ori de actriţa belgiană Lara Fabian.

  Premiera „L’Heure d’Or de Paris” reuneşte, aşadar, într-un tot armonic  numere de balet clasic şi modern – expresia cea mai elevată a dansului – plus  un colaj de  melodii fără vârstă interpretate de  voci cunoscute şi îndrăgite:  sopranele Cristina Radu şi Anda Pop, tenorul Liviu Iftene, baritonii Cristian Fieraru şi Alexandru Aghenie Există şi un moment special  oferit în calitate de „special guest” de către  distinsa soprană Daniela Vlădescu, managergeneral al Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, foarte îndrăgită de melomanii braşoveni.

Un concept nou, occidental

 „Conceptul acestei premiere reprezintă ceva  nou pentru genul de spectacole coregrafice  ce  sunt  puse în scenă în România, fiind similar cu reprezentaţiile de mare succes din Occident, a declarat printre altele coregraful Horaţiu Cherecheş.  Este genul de spectacol care necesită artişti foarte bine pregătiţi.

   Am găsit la Braşov un corp de balet foarte bun şi am muncit extrem de bine alături de ei. A fost vorba de foarte multă muncă, pentru că în acest spectacol fiecare balerin sau balerină trebuie să fie un  solist”.

Evocându-l pe maestrul Oleg Danovski

 

 Fac  aici o paranteză pentru a-l evoca cu plăcere şi emoţie pe marele maestru coregraf  Oleg Danovski, al  cărui nume reprezintă blazonul actualului  Teatru Naţional de Operă şi Balet din municipiul  de la malul mării.  Fusesem  invitat la începutul anilor ’90 în calitate de reprezentant al revistei cu cel mai  mare tiraj de atunci, „Ecran Magazin”,   la un Festival pretigios de balet ce se derula la Constanţa, iniţiat şi patront de domnia sa.

Atunci l-am cunoscut şi am stat îndelung de vorbă cu „meşterul Danovski”.  Printre altele  spunea  că  „Solistul, oricât ar fi de talentat, trebuie să  se bazeze şi pe  colegii balerini din ansamblu, fiindcă doar aşa  spectacolul va străluci”.

Molipsit  de verva maestrului,  ţin minte că am intitulat inspirat interviul „Un patriarh al dansului”, primind  ulterior felicitări de la  remarcabilul artist.

Profesionalism sută la sută

  „Într-adevăr, nu pot exista  solişti şi corp de balet luaţi separat, de aceea este nevoie ca fiecare dintre cei care  urca pe scenă să-şi îmbunătăţească tehnica şi performanţa, afirmă şi coregraful Horaţiu Cherecheş. Pentru acest gen de spectacol este nevoie de multă pregătire şi  profesionalism.

  Tocmai din acest motiv trebuie să le mulţumesc tuturor celor  cu care am colaborat – de fapt, întregului compartiment de balet al Operei de aici –  pentru profesionalismul de care au dat dovadă în pregătiri. Sunt sigur că iubitorii dansului vor primi cu entuziasm acest tip revoluţionar de spectacol”.

S-a muncit mult”…

 „Încercăm şi noi să fim în pas cu tot ce este novator, modern, a adăugat d-na Cecilia Doiciu, directorgeneral al Operei Braşov. S-a muncit mult, cu repetiţii de dimineaţa până  seara, pregătirile începând încă  de a finele  anului  trecut. Dar cred că experienţa dobândită  alături de  maestrul  Horaţiu Cherecheş a reprezentat un pas înainte pentru toată lumea, iar publicul va aprecia acest sectacol cu total remarcabil”.

 Pe afiş figurează numele balerinelor Ramona Mezei, Iulia Coşeriu, Anca Branea, Cristina Rotundu, Mihaela Fărcăşanu, Diana Drăgan, Meda Enăcache, Alexandra Scriminţ, Melania Condoiu, Nicoleta Sasu, Liliana Ţărâncă, Genoveva Breaz, Miruna Moldoveanu, Nicoleta Rionesei, Adriana Simion, ca şi a balerinilor Dorin Mirea, Adrian Scriminţ, de la gazde. Adăugăm  şi trei invitaţi de la Teatrul  de specialitate din Constanţa: Adrian Mihaiu,  Sergiu Dan şi Mihai Pâslaru.

Semnele  bune să se adune…

 

 Trebuie să mai adăugăm că anul trecut doi dintre realizatorii premierei de sâmbătă, anume regizorul Horaţiu Cherecheş şi prim-solistul Adrian Mihaiu au obţinut două importante distincţii la prima Gală a Premiilor Operelor ce a avut loc la Iaşi. Cu acel prilej maestrului Horaţiu Chereches i s-a decernat Premiul Special de Excelenţă, iar Adrian Mihaiu a fost recompensat cu Premiul pentru Cel mai bun solist de balet.

Le adresăm şi noi felicitările cuvenite, bucurându-ne că şi spectatorii din această parte de ţară au privilegiul de a-i urmări într-un spectacol de  mare  ţinută artistică.

  Va fi o premieră mult-aşteptată, ce se va înscrie  în suita succeselor  colectivului  Operei din oraşul  de sub Tâmpa,  care se poate mândri cu faptul că  anul trecut a  avut cele mai mari încasări  comparativ cu celelalte instituţii de spectacol din Braşov.

 Cu alte cuvinte, semnele  bune să se adune…

                                                                                                    Horia C. Deliu

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail