„Semne bune anul (2014) are” pentru colectivul Operei din Braşov, dar şi pentru numeroşii ei fani din trei judeţe, pentru că acest weekend aduce în prim-plan o premieră deosebită. Ne referim la un spectacol de balet de factură modernă, intitulat provocator „L’Heure d’Or de Paris“ („Ora de Aur a Parisului”) gândit şi realizat de maestrul coregraf, regizorul Horaţiu Cherecheş, el însuşi un balerin extrem de talentat, de la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa.
Expresia cea mai elevată a dansului
Aşa după cum ne-a tălmăcit intenţiile sale zilele trecute cu prilejul conferinţei de presă ce a avut loc la sediul Operei din Braşov, realizatorul şi-a dorit o creaţie inedită, un poem neo-clasic structurat pe două paliere. În prima parte se va dansa pe muzică clasică, aparţinând celebrilor compozitori francezi Claude Debussy, Jean Massenet, François Gounod, Camille Saint-Saëns (celebra partitură a „Morţii lebedei”), urmând ca în partea a doua să fie prezent dansul modern. Care se va interfera cu interpretarea vocală a unor şansonete nemuritoare făcute celebre tot de muzicieni din Hexagon, precum Edith Piaf, Charles Aznavour, Yves Montand, Joe Dassin ori de actriţa belgiană Lara Fabian.
Premiera „L’Heure d’Or de Paris” reuneşte, aşadar, într-un tot armonic numere de balet clasic şi modern – expresia cea mai elevată a dansului – plus un colaj de melodii fără vârstă interpretate de voci cunoscute şi îndrăgite: sopranele Cristina Radu şi Anda Pop, tenorul Liviu Iftene, baritonii Cristian Fieraru şi Alexandru Aghenie Există şi un moment special oferit în calitate de „special guest” de către distinsa soprană Daniela Vlădescu, manager–general al Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, foarte îndrăgită de melomanii braşoveni.
Un concept nou, occidental
„Conceptul acestei premiere reprezintă ceva nou pentru genul de spectacole coregrafice ce sunt puse în scenă în România, fiind similar cu reprezentaţiile de mare succes din Occident, a declarat printre altele coregraful Horaţiu Cherecheş. Este genul de spectacol care necesită artişti foarte bine pregătiţi.
Am găsit la Braşov un corp de balet foarte bun şi am muncit extrem de bine alături de ei. A fost vorba de foarte multă muncă, pentru că în acest spectacol fiecare balerin sau balerină trebuie să fie un solist”.
Evocându-l pe maestrul Oleg Danovski
Fac aici o paranteză pentru a-l evoca cu plăcere şi emoţie pe marele maestru coregraf Oleg Danovski, al cărui nume reprezintă blazonul actualului Teatru Naţional de Operă şi Balet din municipiul de la malul mării. Fusesem invitat la începutul anilor ’90 în calitate de reprezentant al revistei cu cel mai mare tiraj de atunci, „Ecran Magazin”, la un Festival pretigios de balet ce se derula la Constanţa, iniţiat şi patront de domnia sa.
Atunci l-am cunoscut şi am stat îndelung de vorbă cu „meşterul Danovski”. Printre altele spunea că „Solistul, oricât ar fi de talentat, trebuie să se bazeze şi pe colegii balerini din ansamblu, fiindcă doar aşa spectacolul va străluci”.
Molipsit de verva maestrului, ţin minte că am intitulat inspirat interviul „Un patriarh al dansului”, primind ulterior felicitări de la remarcabilul artist.
Profesionalism sută la sută
„Într-adevăr, nu pot exista solişti şi corp de balet luaţi separat, de aceea este nevoie ca fiecare dintre cei care urca pe scenă să-şi îmbunătăţească tehnica şi performanţa, afirmă şi coregraful Horaţiu Cherecheş. Pentru acest gen de spectacol este nevoie de multă pregătire şi profesionalism.
Tocmai din acest motiv trebuie să le mulţumesc tuturor celor cu care am colaborat – de fapt, întregului compartiment de balet al Operei de aici – pentru profesionalismul de care au dat dovadă în pregătiri. Sunt sigur că iubitorii dansului vor primi cu entuziasm acest tip revoluţionar de spectacol”.
„S-a muncit mult”…
„Încercăm şi noi să fim în pas cu tot ce este novator, modern, a adăugat d-na Cecilia Doiciu, director–general al Operei Braşov. S-a muncit mult, cu repetiţii de dimineaţa până seara, pregătirile începând încă de a finele anului trecut. Dar cred că experienţa dobândită alături de maestrul Horaţiu Cherecheş a reprezentat un pas înainte pentru toată lumea, iar publicul va aprecia acest sectacol cu total remarcabil”.
Pe afiş figurează numele balerinelor Ramona Mezei, Iulia Coşeriu, Anca Branea, Cristina Rotundu, Mihaela Fărcăşanu, Diana Drăgan, Meda Enăcache, Alexandra Scriminţ, Melania Condoiu, Nicoleta Sasu, Liliana Ţărâncă, Genoveva Breaz, Miruna Moldoveanu, Nicoleta Rionesei, Adriana Simion, ca şi a balerinilor Dorin Mirea, Adrian Scriminţ, de la gazde. Adăugăm şi trei invitaţi de la Teatrul de specialitate din Constanţa: Adrian Mihaiu, Sergiu Dan şi Mihai Pâslaru.
Semnele bune să se adune…
Trebuie să mai adăugăm că anul trecut doi dintre realizatorii premierei de sâmbătă, anume regizorul Horaţiu Cherecheş şi prim-solistul Adrian Mihaiu au obţinut două importante distincţii la prima Gală a Premiilor Operelor ce a avut loc la Iaşi. Cu acel prilej maestrului Horaţiu Chereches i s-a decernat Premiul Special de Excelenţă, iar Adrian Mihaiu a fost recompensat cu Premiul pentru Cel mai bun solist de balet.
Le adresăm şi noi felicitările cuvenite, bucurându-ne că şi spectatorii din această parte de ţară au privilegiul de a-i urmări într-un spectacol de mare ţinută artistică.
Va fi o premieră mult-aşteptată, ce se va înscrie în suita succeselor colectivului Operei din oraşul de sub Tâmpa, care se poate mândri cu faptul că anul trecut a avut cele mai mari încasări comparativ cu celelalte instituţii de spectacol din Braşov.
Cu alte cuvinte, semnele bune să se adune…
Horia C. Deliu