Poeta Mihaela Aionesei din Târgu Secuiesc a fost invitata specială a unei mese rotunde ce a avut loc miercuri, la Covasna. Evenimentul a fost organizat de catedra de limba română de la Liceul „Korosi Csoma Sandor” din orașul – stațiune, în cadrul programului național „Școala Altfel” și și-a propus să îi apropie pe elevi de poezie.

 Evenimentul, derulat la Centrul Cultural din Covasna, a fost pregătit temeinic. Muzica, poezia, dezbaterile privind poezia Mihaelei Aionesei, împletindu-se pe parcursul a aproximativ două ore.

„Poezia este un izvor de purificare sufletească” și elevii pot oricând să o acceseze, însă pentru ca aceștia să o acceseze, trebuie să o cunoască și să o îndrăgească – aceasta pare a fi ideea de la care au pornit dascălii catedrei de limba română,  din cadrul liceului, în organizarea mesei rotunde.

„Mi-am propus cultivarea limbii române, în rândul elevilor, aprofundarea tuturor registrelor stilistice ale limbii române, prin intermediul textului poetic, văzut sub toate aspectele. Totodată, mi-am propus cultivarea simțului estetic al elevilor de liceu, care cu greu pot să stea într-o sală de spectacol și să respecte o anumită conduită, deci, aprofundarea lecțiilor inițiale absolut normale de a trăi în societate și de a viziona în mod civilizat un spectacol sau a participa la o acțiune cum a fost a noastră, o acțiune semi-liberă (…). Este o tradiție să o invităm pe doamna Mihaela Aionesei, în orașul nostru. Dumneaei ne reprezintă cu cinste județul și pentru mine, ca profesor de română, dânsa este o permanentă uimire (…).” – ne-a declarat prof. Doina Ungurean, inițiatoarea evenimentului.

În cadrul manifestării, elevii au recitat poezii, pe un fond muzical deosebit și au participat la discuții privind temele și motivele întâlnite în poemele Mihaelei Aionesei și, în special în cele din volumul „Anotimp sihastru”. Ei i-au prezentat poetei caligrame pe care le-au realizat pornind de la poemele sale și au primit în dar de la aceasta, versuri  – tipărite și legate cu fir de tricolor.

„A fost o întâlnire emoționantă la care am constatat cu bucurie că elevii Liceului<<Korosi Csoma Sandor>> din Covasna, iubesc poezia. Meritul este al cadrelor didactice care au găsit la orele de limba română o modalitate inedită de a-i face pe elevi să zăbovească mai mult asupra poezie, întru înțelegerea ei, prin caligrame. Caligrama este un <<mod special de dispunere a versurilor, care are ca scop reprezentarea grafică a simbolurilor sau sugestiilor dintr-o poezie.>> A fost interesant să văd modul elevilor de clasa a XI a de a percepe și a reda printr-un simbol sau mai multe, mesajul poeziei, cu atât mai mult cu cât era vorba despre poeziile mele. Toate caligramele au avut impact, dar în mod deosebit m-a impresionat caligrama unei eleve care a desenat la poezia <<Licuriciul>>, doi licurici, unul fără lumină mai întâi, apoi unul cu lumină, după care a rămas doar lumina dintr-o carte…Cred că o astfel de abordare a poeziei îi apropie mai mult pe elevi de aceasta. Este un lucru extraordinar pentru că poezia este o cărare spre frumosul nostru interior.  Copleșitor a fost să aflu de la prof. Manuela Călărețu, cea care i-a îndrumat în acest sens, că pentru a lucra aceste caligrame, neavând un volum de poeme al meu, elevii le-au căutat pe internet, le-au scris cu mânuțele lor, apoi au desenat. Le am acasă și le privesc cu drag, pentru că simt că au pus în ele dragostea de poezie. Sunt lucrate frumos, îngrijite cu atenție, nu doar așa să fie ceva aruncat pe o hârtie. Și alegerea lor a fost un prilej de a-mi stârni emoție, pentru că multe dintre poeme erau lungi și greu de abordat, dar elevii s-au descurcat formidabil.

Printre preferințele lor au fost poemele: <<Licuriciul>>, <<Miroase a măr răstignit în april>>, <<În coliba cu paianjeni răzvrătiți>>, <<Likemania>>, <<Strigătul>> –reprezentat sugestiv de o cruce, etc. Surprizele s-au ținut lanț, pentru că după această prezentare, o parte dintre elevi și cadrele didactice prezente, au citit poeme din volumul <<Anotimp sihastru>> care a fost propus și ca temă de discuție de către prof. Doina Ungurean, inițiatoarea evenimentului susținut în semi-întunericul scenei de la Centrul Cultural din Covasna. Fiecare cu înțelegerea, cu delicatețea și bagajul emoțional personal. Briana Tiba, o elevă extrem de talentată, a asigurat fondul muzical interpretând mai multe piese, compoziție proprie, cât și <<Sonata Lunii>> de Beethoven. A fost ceva mirific, un DAR neașteptat care mi-a umplut sufletul de bucurie și pentru care nu am decât cuvinte de mulțumire și recunoștință la adresa tururor celor prezenți. Ca o concluzie, aș spune că este nevoie de astfel de întâlniri, pentru că dărâmă ziduri, apropie suflete și asta ar trebui să fie scopul nostru într-o lume tot mai plină de dezbinări.”- ne-a spus poeta Mihaela Aionesei.

 

Ana Ciorici Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail