Fiecare nouă analiză cu privire la utilizarea cardurilor bancare relevă interesul în creștere al românilor pentru această metodă de plată. Este și cazul unui studiu internațional recent, care arată că aproape 6 din 10 români plătesc prin mijloace digitale datorită ușurinței în utilizare și confortului și preferă această variantă, în locul cash-ului, atunci când li se oferă o astfel de opțiune.
Studiul intitulat „Atitudini față de metodele de plată” indică faptul că 51% dintre consumatorii români au tendința de a-și achita cumpărăturile cu cardul. Vedem tot mai des un astfel de comportament al consumatorilor în jurul nostru – la supermarket, la benzinării, la restaurante, până și la retaileri la care în trecut se obișnuia plata în numerar (de exemplu la curieri).
Nu întâmplător, tot mai multe magazine de mari dimensiuni din comerțul modern de bunuri de larg consum (FMCG) au implementat case rapide de tip self service, cu plata pe bază de card. Același trend se poate observa și la unele unități de fast food.
Cercetarea mai sus menționată relevă faptul că mulți români aleg numerarul în principal atunci când nu au varianta plăților digitale la anumite magazine sau la furnizori de servicii. Atât offline, cât și online însă, din ce în ce mai mulți retaileri oferă varianta plății cu cardul. Până și în transportul public, o astfel de facilitate este implementată în tot mai multe orașe din România.
Dacă în trecut comerțul online se referea mai mult la transmiterea de comenzi pe internet, cu plăți ramburs, acum plățile digitale domină ca metodă de plată preferată de români pentru cumpărăturile în e-commerce.
Cu privire la ultima lor achiziție online, doar 14% dintre participanții la studiul mai sus citat au declarat că au plătit în numerar la primirea pachetului. De altfel, este evident faptul că tot mai multe magazine online încurajează plățile cu cardul la lansarea comenzii. Impulsionarea acestui obicei de plată se face pe de o parte prin crearea de avantaje speciale, pe de altă parte prin stabilirea unor costuri suplimentare în cazul plăților cash la livrare.
Pe internet, cardul a devenit metoda preferată de plată si pentru amatorii de pariuri, sloturi online sau alte jocuri de cazino pe internet. Desigur, pasionații de sloturi și alte jocuri de noroc au la dispoziție și alte metode de plată – portofele electronice, transferuri bancare sau chiar plăți cash în agențiile unor operatori cu activitate inclusiv în mediul offline, dar cardurile bancare rămân principala opțiune.
Revenind la studiul cu privire la plăți cu cardul, rezultatele indică faptul că magazinele care oferă metode de plată digitale sunt clar percepute într-un mod pozitiv de către consumatorii români – 77% dintre respondenți sunt de părere că acestea sunt moderne, iar 72% dintre participanții la sondaj cred că sunt orientate spre binele clientului. Cei care în mod normal preferă plata cu cardul aleg plata în numerar mai degrabă ca plan B, atunci când comerciantul nu oferă o astfel de opțiune ori când terminalul POS este defect.
Românii au menționat că nu pot plăti cu cardul așa cum și-ar dori în piețele tradiționale (48% dintre participanți), pentru plata lucrărilor de construcții sau reparații la domiciliu (39%), la coafor, frizerie sau salon de cosmetică (35%), precum și pentru călătoriile cu taxiul (31%). Cu privire la ultimul aspect, merită subliniat faptul că în prezent au tot mai mare succes aplicațiile alternative de taxi, unde plățile online sunt metoda standard de plată în cele mai multe cazuri.
Același studiu a prezentat și succesul tot mai mare al aplicațiilor de internet banking / mobile banking, pentru servicii bancare digitale, de la distanță.
.