Comisia Europeană a lansat, luni, o platformă care își propune ajute la soluționarea litigiilor legate de cumpărături efectuate pe internet, în cazul în care consumatorul și comerciantul se află la distanță unul de celălalt..

„Platforma de soluționare online a litigiilor (SOL) pune la dispoziția consumatorilor și a comercianților o modalitate de a rezolva litigii legate de cumpărături efectuate pe internet atât din propria țară, cât și din străinătate. Mai exact, litigiile sunt înaintate unor organisme de soluționare alternativă a litigiilor (entități SAL) înregistrate pe platformă. Acestea sunt selectate de statele membre după anumite criterii de calitate și comunicate apoi Comisiei”, se arată într-un comunicat postat pe site-ul Comisiei Europene (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-297_ro.htm).

Aceeaşi sursă arată că „Temeiul juridic pentru instituirea platformei de soluționare online a litigiilor este  . . Regulamentul privind soluționarea online a litigiilor în materie de consum, care descrie principalele funcții ale platformei, precum și etapele prin care trece o reclamație transmisă prin intermediul acesteia. Regulamentul se bazează pe Directiva privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum, care vizează garantarea accesului consumatorilor la mecanisme alternative de soluționare a litigiilor contractuale cu comercianții”.

 

Cum funcţionează platforma?

 

Mai multe despre modul de funcţionare a acestei platforme ne-a spus preşedinta Corpului Profesional al Mediatorilor din Județul Covasna (CPMJ) Covasna, Kovács Hajnalka. Aceasta a menţionat că prin organizarea județeană,  Consiliul de mediere dorește să răspundă eficient la sistemul judiciar precum și la reglementările europene, respectiv Directiva SAL (Soluționarea Alternativă a Litigiilor) și Regulamentul SOL (Soluționare Online a Litigiilor), cu privire la soluționarea extrajudiciară a litigiilor online dintre consumatori și comercianți, apărute în spațiul european, ca urmare a comerțului electronic și nu numai.

„În cazul unei reclamații care se referă la un produs sau la un serviciu cumpărat on-line, este posibilă depunerea reclamației pe această platformă. Va trebui aleasă o entitate de soluționare a litigiilor care să trateze reclamația. Alegerea entității se va face de comun acord cu cealaltă parte implicată. Trebuie ştiut că deocamdată, sistemul platformei nu conține entități de soluționare şi pentru România. Fiecare entitate de soluționare a litigiilor are propriile sale norme și proceduri. Acestea sunt de obicei mai simple, mai rapide și mai ieftine decât procedurile judiciare. Platforma va funcționa și în limba română, și folosirea sa va consta în 4 pași principali: 1. Transmiterea unei reclamații, 2. Alegerea de comun acord a unei entități de soluționare a litigiilor, 3. Tratarea reclamației de către entitatea de soluționare a litigiilor, 4. Rezultatul și închiderea reclamației. Avantajele platformei ar fi următoarele: evitarea cheltuielilor de judecată și timpul redus al soluționării disputei. ”- a explicat preşedinta Corpului Profesional al Mediatorilor din Județul Covasna (CPMJ) Covasna.

Aceasta a menţionat că în următoarea perioadă, mediatorii autorizați din Județul Covasna care sunt interesați să se formeze în domeniul protecției consumatorilor (SAL/SOL) vor trebui să participe la cursuri speciale.

„Elaborarea și organizarea acestor cursuri dedicate mediatorilor figurează în planul de activități pe anul 2016 al Consiliului de Mediere.” –a precizat preşedinta Corpului Profesional al Mediatorilor din Județul Covasna (CPMJ) Covasna, Kovács Hajnalka.

Conform comunicatului Comisiei Europene, „în prezent, pe platformă sunt înregistrate aproximativ 117 de entități de soluționare alternativă a litigiilor din 17 state membre. Comisia colaborează cu autoritățile naționale pentru a obține o acoperire completă a tuturor statelor membre și a tuturor sectoarelor economice, în cel mai scurt timp. Procedurile de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) reprezintă modalități rapide și necostisitoare de rezolvare a litigiilor.”

Potrivit aceleiaşi surse, cazurile sunt soluționate, în medie, în maximum 90 de zile. În comunicat se menţionează că „platforma propune modalități alternative prin care consumatorii își pot soluționa litigiile. Ea nu va înlocui posibilitatea de a apela la instanțe, procedură care este însă, de obicei, mai costisitoare și mai lungă.”

Detalii despre platformă pot fi aflate link-ul https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage.

Ana Alina Costache

 

 

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail