. . Medicii și pacienții sunt din nou umiliți în fața sistemului informatic care operează Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate. Bolnavii se lovesc de veșnica problemă a serverului care se blochează din cauza zecilor de mii de accesări pe secundă.

Probleme după probleme în Sistemul Asigurărilor de Sănătate, în toiul sezonului de viroze. După ce luna trecută, la nivelul țării a fost reclamat faptul că aproximativ 14.000 de carduri de sănătate emise în luna decembrie a anului trecut, sunt nefuncționale și nu pot fi validate de către medicii de familie, datorită unei probleme a softului, acum medicii și pacienții se lovesc din nou de erorile unui sistem care nu face față miilor de accesări.

„Nu mai știm ce să facem, pacienții sunt nervoși, sunt o grămadă de bolnavi, viroze, și noi stăm și ne uităm la calculator câte o jumătate de oră – o oră, pentru o rețetă. Suntem foarte necăjiți. Nu cardurile sunt problema, ci sistemul acesta pe care l-au conceput, care nu face față, din cauza faptului că foarte multă lume îl accesează în același timp, și ne dă erori. Cred că asta este problema, nu l-au dimensionat, credeau că noi, toți medicii din țara asta, mințim de fapt și că nu există atâția pacienți bolnavi, și acum s-au trezit cu avalanșa aceasta de accesări iar sistemul nu face față. Numai asta ar putea fi cauza pentru că altfel nu ne explicăm de ce nu merge. (…) Vom mai încerca să sunăm și noi (n.red. la CAS), să vedem, ei măcar anunță la București că sistemul nu merge, și să îi întrebe care este soluția?” – a declarat președinta Colegiului Medicilor de Familie din România – județul Covasna, Seres Lucia.

„Suntem disperați, nu mai putem!”

Potrivit acesteia, medicii de familie nu pot elibera rețetele pentru pacienții bolnavi încă de săptămâma trecută, însă veșnic există erori în sistem iar medicii, care conform legii ar avea dreptul să elibereze rețete în afara sistemului, cu condiția de a înregistra mai apoi datele în sistem, într-un termen de trei zile, ar fi fost amendați pentru acest lucru.

„Sistemul nu merge de trei zile, suntem disperați, nu mai putem! Vineri de la ora 10 nu a mai funcționat sistemul, medicii care au dat rețete offline au trebuit să meargă sâmbătă – duminică, în timpul liber să încerce, să se chinuie să le trimită în sistem, iar în unele județe, deși legea spune că dacă nu merge sistemul poți emite rețete offline, medicii au fost amendați. Duminică am fost la cabinet, m-am chinuit am trimis, alți colegi de ai mei au fost sâmbătă – cine, când a putut, pentru că trebuie trimise în 72 de ore. Luni aceeași poveste, până la ora 10 a funcționat, apoi nu a mai funcționat. Eu lucrez de după-masă, am întrebat-o pe colega care lucrează de dimineață dacă funcționează sistemul și spune că de la ora 10 nu funcționează. Suntem disperați, pacienții la fel, noi facem infarct aici lângă program. Am dori să știm: cei de la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) de ce nu bombardează și ei Centrul să le spună aceste lucruri, pentru că pur și simplu ne chinuie. Nici nouă nu ne răspunde nimeni la CAS, pentru că în cazuri din acestea telefonul este blocat, nu se poate discuta cu ei.” – a mai explicat președinta Colegiului Medicilor de Familie.

Situația este cu atât mai umilitoare cu cât pacienții sunt puși pe drumuri de mai multe ori, fiind nevoiți să se reîntoarcă la cabinetele medicilor de familie, în speranța că sistemul va funcționa și își vor putea primi rețetele, iar medicii sunt nevoiți să lucreze în timpul liber pentru a putea înregistra în sistem rețetele „restante”.

Răbdarea pacienților e pusă la încercare

„Venim și stăm la cozi câte o jumătate de oră pentru o consultație și o rețetă, iar când ne vine rândul să întrăm în cabinet, ni se spune că nu putem primi rețetele deoarece nu merge sistemul celor de la CAS. Am stat 45 de minute pe coridor până să îmi vină rândul să intru și alte 30 de minute pentru că medicul nu a reușit să emită rețeta, iar acum trebuie să mă întorc zilele următoare, să repet procedura cu statul la coadă și să sper că la intrare îmi va putea fi emisă rețeta.” – a spus M. A., pacientă.

„Stau cu fetița aici de mai bine de 20 de minute și acum aflu că nu se pot da rețete. Ce să fac acum? Copilul are febră mare, se simte rău, cum să îl duc acasă așa? Ne plimbă bolnavi pe drumuri, e bătaie de joc.” – a spus o mămică.

Nu e blocaj în sistem

Contactat telefonic pentru a oferi lămuriri în privința acestui nou blocaj al sistemului, directorul CAS Covasna, Dragos Tatu  a declarat că  situația nu este nici pe departe atât de rea, fiind vorba de doi sau trei medici care au întâmpinat probleme, și că de fapt acestea ar fi generate de alte cauze decât cele ale unui blocaj în sistem.  „Au fost câteva situații dar nu la modul general; de exemplu, ieri (luni-n.red), au fost doi sau trei medici specialiști, nu medici de familie, dar care din alte motive nu au reușit să tipărească rețetele. Din partea dânșilor (medicilor de familie-n.red)  nu am primit încă sesizări. Săptămâna trecută, miercuri, m-am întâlnit cu dânșii și nu au avut sesizări. (…) Ca și notă generală, informația aceasta nu a ajuns la noi, știu de câteva situații de luni, dar clar individuale și din alte motive. De exemplu, unul dintre punctele aglomerate ar fi Spitalul Județean de Urgență „Dr. Fogolyan Kristof” sau ambulatoriile acestuia. și nu am primit semnale din partea lor că ar exista o problemă cu emiterea rețetelor.” – a spus directorul CAS Covasna, Dragoș Tatu.

Sistemul informatic pentru Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate (CEAS) a fost implementat de asocierea Hewlett Packard (HP) România SRL și Novensys Corporation SRL, contractul acând valoarea de 87.636.000 lei (fără TVA).

Ioana Ardeleanu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail