Manea Gabriela, Radu Bogdan Ştefan, Sălăgean Krista Johanna şi Ciocan Sebastian, toţi elevi în clasa a XI-a D la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” (CNMV) au demarat un proiect prin care doresc să împărtăşească cu colegii lor de la liceele din judeţ, modul în care văd ei relaţia româno-maghiară din judeţul Covasna, dar şi modalităţi de apropiere între cele două comunităţi.

Ideea le-a venit în urma unei vizite a campaniei de informare „Europa, casa noastră”, când reprezentanţii Reprezentanței Comisiei Europene în România – entitatea care manageriază campania de informare – au prezentat una dintre etapele campaniei, şi anume, un concurs de proiecte intitulat “Lider european”.

Cei patru au ştiut imediat că-şi doresc să participe la acest concurs, până a doua zi punându-se de acord asupra temei proiectului, “Coeziune culturală în diversitatea covăsneană”.

„Primul pas a fost să identificăm o problemă la nivel local,  şi ne-am gândit că un aspect pe care am putea să-l îmbunătăţim și să-l evidențiem este cel care ni-l oferă multiculturalitatea.

Este un avantaj foarte mare având în vedere că este un concurs, pentru că zona în care ne aflăm noi este o zonă plină de nuanţe, este o zonă multiculturală, şi ne-am gândit că este un aspect care trebuie valorificat aici, la noi în zonă”, au spus Gabriela şi Krista.

După ce s-au ocupat cu strângerea informaţiilor despre percepţia oamenilor asupra relaţiilor multiculturale de aici, cei patru, alături de doamna profesor Maria Băilă, au pornit într-o caravană la celelalte licee din judeţ pentru a-şi împărtăşi opiniile,  caravană denumită „Cunoaşteţi aproapele”.

„Sunt mai multe etape ale concursului. Prima etapă a constat în realizarea unui sondaj de opinie, pe un eşantion de 100 de persoane,  în cadrul Zilelor Sfântu Gheorghe, prin care s-a încercat stabilirea nivelului de coeziune culturală în această comunitate mixtă. În momentul de faţă datele sunt în faza de interpretare. În elaborarea și interpretarea datelor avem o colaborare deosebită cu Asociația Identitate și Dialog, coordonată de foşti elevi ai colegiului.  A doua etapă a proiectului constă într-o caravană multiculturală în care cei patru elevi sunt principalii protagoniști. Această etapă presupune întâlniri interactive cu elevi de vârsta lor, pe această temă a multiculturalității, și urmărește evidențierea unor elemente de identitate culturală atât pentru români  cât și pentru maghiari. În același timp elevii insistă pe legăturile culturale dintre cele două etnii şi pun accent în discursul lor pe ceea ce ar putea uni sau rupe anumite bariere dintre cele două comunități, prin acțiuni care să pornească de la tineri de vârsta lor. Discuţiile pe care acești elevi și le propun a le avea cu elevii din școlile din județ se vor desfășura în limbile română, engleză sau maghiară, în funcție de publicul pe care îl au. Pentru elevi, această etapă este una inedită, deoarece sunt puşi în situaţia de a găsi soluții pentru ca mesajul lor să fie transmis, indiferent de limba folosită”,a spus doamna profesor Băilă.

Potrivit celor spuse de liceeni, cele mai multe emoţii au fost la prima prezentare a proiectului lor, care a avut loc chiar în liceul în care învaţă. Se pare că asemeni lor, şi colegii de liceu au îmbrăţişat ideea proiectului, fiind activi pe tot parcursul prezentării. Chiar dacă la liceele cu predare în limba maghiară comunicarea ar fi fost o limitare, cei patru au rămas surprinşi de implicarea elevilor de la liceul „Mikes Kelemen”, care au încercat să comunice atât în română, cât şi în maghiară sau engleză. Ce a apreciat profesorul coordonator de la CNMV, la elevii de la Liceul Mikes, a fost dialogul, disciplina şi respectul de care aceştia au dat dovadă faţă de colegii lor vorbitori de limba română.

După cele două prezentări de succes de la CNMV şi „Mikes Kelemen”, cei patru elevi de clasa a XI-a vor merge astăzi La Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, la Liceul  „Kőrösi Csoma Sándor” din Covasna și la Liceul de Artă „Plugor Sándor”.

A treia etapă a proiectului denumită „Împreună suntem toţi”, constă în două întâlniri cu câteva nume cu rezonanţă în cultura judeţului Covasna, la care vor fi invitate cele mai reprezentative persoane ale culturii române cât şi maghiare din societatea noastră. Chiar dacă invitaţiile nu au fost înmânate, lista este deja finalizată.

La finalul acestui proiect se va realiza o întâlnire cu tinerii din liceele vizitate pe parcursul caravanei multiculturale, care se va desfăşura sub egida „Împreună, nu alături”, în care se vor dezbate anumite subiecte ce au legătură cu multiculturalitatea. „Tot în cadrul acestei etape, în care reunim elevii, am vrea să facem mai mult decât o dezbatere pe teme culturale, şi ne gândeam să fie un fel de activitate în care să ne apropiem, pentru că am observat că sunt foarte mulţi care sunt deschişi către cealaltă etnie, dar nu interacţionează. Asta vrem noi să realizăm, să ne cunoaştem aproapele”, a spus Krista. „Am vrut ceva nou decât ce am făcut până acum. Este interesant să ajungi să comunici cu cineva care nu este de aceeaşi etnie, care nu are aceeaşi părere ca a ta”, este de părere Sebastian. „Dacă din 100 de copii unul recepţionează mesajul, este o realizare, pentru că el îl va transmite mai departe”, a completat Ştefan.

. .

Maricela Dan

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail