MOTTO: „Comunicarea este abilitatea de a lucra împreună pentru a împărtăși idei, a rezolva probleme și a înțelege reciproc gândurile și emoțiile.” – Rollo May
În cadrul programului ERASMUS+, contract nr.2024-1-RO01-KA121-SCH-000204593, șase formatori/profesori cu diverse specializări, geografie, limba și literatura română, limba engleză, psihologie, educație fizică și sport, din cadrul Casei Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna, au participat, alături de cadre didactice din Ungaria și Lituania, la cursul de formare pentru profesori într-un context internațional, „Soft Skills for Strong Teachers”, în perioada 5-13 octombrie în Palma de Mallorca, Spania.
Soft skills, cunoscute și sub denumirea de „competențe interpersonale” sau „competențe sociale”, se referă la abilitățile și calitățile personale care facilitează interacțiunea eficientă și armonioasă cu ceilalți. Acestea includ o varietate de trăsături, cum ar fi comunicarea eficientă, empatia, capacitatea de rezolvare a problemelor, leadershipul, gândirea critică și abilitățile de negociere. Spre deosebire de hard skills, care sunt măsurabile și tehnice, soft skills sunt mai greu de cuantificat, dar sunt esențiale pentru construirea unei culturi organizaționale solide și pentru facilitarea colaborării și inovației.
În procesul de predare-învățare-evaluare, abilitățile soft joacă un rol esențial, influențând calitatea și eficiența relațiilor dintre profesori și elevi, dar și modul în care se derulează întregul proces educațional. Aceste abilități/competențe interpersonale sau emoționale completează cunoștințele tehnice și pedagogice ale cadrelor didactice. În domeniul educațional, abilitățile soft, cum ar fi comunicarea, leadershipul și colaborarea, flexibilitatea și adaptabilitatea, empatia și înțelegerea emoțională, munca în echipă, gestionarea conflictelor și rezolvarea problemelor, motivarea și stimularea elevilor, evaluarea empatică și feedbackul constructiv sunt aspecte importante ce caracterizează relațiile cu ceilalți (elevi, personalul școlii, părinți, comunitatea) și care contribuie la succesul acestora.
În acest sens, cursul „Soft Skills for Strong Teachers” a fost conceput pentru a ajuta cadrele didactice prezente să aprofundeze înțelegerea abilităților soft și să le ofere cele mai bune instrumente care să le ajute să transforme teoriile predominante în experiențe practice în fiecare aspect al activității didactice. În vederea realizării obiectivelor propuse, participanții la curs au fost implicați în diverse activități, pe grupe și individuale, jocuri de rol, studii de caz, însușind exemple de bune practici.
Cele cinci zile de curs au urmărit teme precum: importanța competențelor soft în viața personală și profesională; definiția competențelor soft și distincția lor față de abilitățile tehnice sau hard; relevanța competențelor soft în diverse aspecte ale vieții, inclusiv carieră, relații și dezvoltare personală; discuții despre cum competențele soft pot îmbunătăți abilitățile de comunicare, lucrul în echipă și rezolvarea problemelor; componentele unei prezentări eficiente, inclusiv conținutul, structura și modul de livrare; importanța ascultării active în comunicarea eficientă; leadership și lucru în echipă; crearea unui mediu de lucru pozitiv pentru a stimula motivația; explorarea avantajelor lucrului în echipă prin exerciții de team-building pentru a spori colaborarea și coeziunea, strategii pentru comunicare eficientă și rezolvarea conflictelor în cadrul echipelor; introducere în abordări sistematice de rezolvare a problemelor, precum tehnica interogativă a celor „cinci de ce” care are ca scop principal de a determina cauza principală a unei probleme prin repetarea întrebării „de ce?”, analiza SWOT și brainstormingul; înțelegerea impactului stresului asupra sănătății fizice și mentale, identificarea declanșatorilor personali de stres și a mecanismelor de adaptare, tehnici de gestionare a stresului, inclusiv mindfulness, gestionarea timpului și exerciții de relaxare; tehnici pentru gestionarea eficientă a timpului, prioritizare și productivitate.
La finalizarea cursului a avut loc distribuirea certificatelor. Participanții au fost încurajați să continue dezvoltarea competențelor soft și li s-au oferit resurse pentru învățare suplimentară.
În afara programului de formare cursanții au participat la diferite programe culturale, excursii.
Mallorca este insula contrastelor puternic evidențiate, munte și mare, amestec de istorie, cultură și atmosferă mediteraneană. Participanții au avut ocazia să treacă prin lanțul muntos Serra de Tramuntana, pe traseul montan spectaculos Torrent de Pareis, au trecut prin satul-port Sa Calobra, au călătorit cu Trenul Sóller, o plimbare pitorească ce traversează munții prin 13 tuneluri. Acestor călătorii li s-au adăugat și vizitarea mai multor obiective turistice: cartierul Santa Catalina cu o celebră piață de legume și fructe, orașul vechi din Palma cu străzi înguste și alei mărginite de frumoase clădiri vechi cum ar fi impresionanta catedrală La Seu, Palatul Regal L’Almudaina și Paseo Maritimo cu portul plin de yachturi elegante.
O experiență unică a fost vizitarea localității Valldemossa, unde s-a desfășurat a patra zi a cursului privind tehnici de gestionare a stresului și gestionarea timpului. Participanții au luat parte la o vânătoare de comori folosind aplicația „Goosechase” având de rezolvat diferite sarcini cum ar fi: găsirea monumentului lui Frédéric Chopin, realizarea unei fotografii de grup lângă monument, care trebuia trimisă grupului de WhatsApp, împreună cu un mesaj despre cum gestionează fiecare timpul pentru a fi creativ și productiv, urmat de înregistrarea unui videoclip în care fiecare membru al echipei împărtășește cum reușește să gestioneze timpul sub presiune. O altă sarcină interesantă a fost pauza de cafea la „Can Molinas”, o brutărie tradițională cunoscută pentru „coca de patata”, un produs local. S-a realizat o fotografie de grup și o înregistrare video cu o scurtă reflecție despre cum pauzele ajută la reducerea stresului și la gestionarea timpului. La finalul activității participanții au schimbat impresii, au reflectat asupra activităților zilei și au discutat cum s-au simțit lucrând împreună ca echipă și ce i-a impresionat cel mai mult.
Participarea la cursul internațional „Soft Skills for Strong Teachers” a oferit formatorilor/profesorilor de la Casa Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna, o oportunitate valoroasă de a-și îmbunătăți competențele interpersonale și de a înțelege mai profund importanța abilităților soft în contextul educațional. Programul complex, care a îmbinat activitățile teoretice cu experiențele practice și culturale, a facilitat schimbul de bune practici și a stimulat dezvoltarea abilităților de comunicare, leadership, rezolvarea conflictelor și gestionarea stresului.
Experiența, cunoștințele dobândite prin participarea la acest curs vor fi diseminate în cadrul activităților organizate, pe teme specifice, la Casa Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna, în cadrul cursurilor acreditate și vor fi dezbătute, analizate mai pe larg în cadrul unor întâlniri de lucru unde va avea loc un schimb de bune practici și experiențe.
Gabriella Rusznák, profesor metodist CCD „Csutak Vilmos” Covasna