„Stresul nu este ceea ce ni se întâmplă, ci modul în care reacționăm la ceea ce ni se întâmplă.” – Hans Selye
În cadrul programului ERASMUS+1, Acțiunea Cheie 1 – Educația Școlară (SCH), Contract numărul – 2023-1-RO01-KA121-SCH-000117931, șase formatori/profesori cu diverse specializări, geografie, limba și literatura română, limba engleză, psihologie, educație fizică și sport, din cadrul Casei Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna, au participat, alături de cadre didactice din Portugalia, Letonia și Germania, la cursul de formare pentru profesori într-un context internațional, „Stress and conflict management”, (Gestionarea stresului și a conflictelor), în perioada 04.05.2025-10.05.2025 în Palermo, Italia.
Avansul tehnologic, digitalizarea și globalizarea au modelat într-o manieră complexă câmpul muncii atât la nivel de oportunități, responsabilități și cerințe, cât și la nivelul relațiilor interpersonale, amplificând stresul profesional, implicit și problemele asociate. Stresul și conflictele pot fi provocări inerente și în profesia didactică. Cursul, desfășurat în cadrul programului Erasmus+, a oferit instrumente esențiale pentru a gestiona situațiile tensionate și a construi relații pozitive cu elevii, colegii și părinții.
Desfășurat în cadrul unui program de formare continuă, cursul a urmărit obiective precum: îmbunătățirea capacității participanților de a preveni și gestiona stresul legat de muncă prin identificarea în avans a principalelor surse, aspecte, simptome și efecte; testarea celor mai bune strategii de prevenire a stresului negativ și gestionarea situațiilor stresante; înțelegerea modului în care oamenii răspund diferit la stres; gestionarea conflictelor: strategii și instrumente; aplicarea tehnicilor de gestionare a conflictelor la exemple reale.
Competențele profesionale dobândite în cadrul cursului includ: înțelegerea dinamicii și caracteristicilor stresului, cauzele și efectele acestuia; înțelegerea modelelor individuale de răspuns la stres; însușirea de tehnici și instrumente concrete de gestionare a stresului și a conflictelor; aplicarea instrumentelor de gestionare a stresului în situații tipice din educație; facilitarea unor activități simple de relaxare și vizualizare pentru a reduce anxietatea elevilor.
În cadrul activităților cursanții au făcut schimb de bune practici, promovând cooperarea europeană în domeniul educației în cadrul programului Erasmus+ prin construirea de parteneriate.
Competențele profesionale au fost completate cu îmbunătățirea cunoștințelor despre cultura locală, istorie și oameni. Orașul Palermo, capitala regiunii Sicilia din Italia, dar și a provinciei cu același nume ne-a oferit oportunitatea de a explora o varietate considerabilă de locații remarcabile, atât prin importanța lor istorică, cât și prin oferta lor culinară atrăgătoare: celebrul Teatro Massimo – al treilea cel mai mare teatru liric din Europa, după Opera de la Paris și Opera de la Viena, Catedrala din Palermo, o bijuterie arhitecturală ridicată în secolul al XII-lea, Piața Vigliena cu I Quattro Canti, Piața și Fântâna Pretoria. Am vizitat și piețele istorice din Palermo renumite atât pentru atmosfera efervescentă, întreținută de vânzătorii care strigă ca să își promoveze marfa, cât și pentru produsele proaspete: Capo, Ballarò și Vucciria. Obiective turistice specifice Siciliei au fost și orașul Cefalù cu catedrala romano-catolică, parte din Patrimoniul UNESCO și localitatea Monreale cu principala sa atracție, Domul sau Basilica Catedralei Santa Maria la Nuova, două exemple remarcabile ale stilului arabo-normand.
Cursul s-a încheiat cu reflecții de grup, o sinteză a ideilor-cheie și înmânarea certificatelor.
Participarea formatorilor din cadrul Casei Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna la cursul „Stress and conflict management” desfășurat în Palermo, Italia, a constituit o experiență profesională și umană deosebit de valoroasă. Dobândirea unor competențe concrete privind identificarea, prevenirea și gestionarea stresului și a conflictelor în mediul educațional contribuie la creșterea calității actului didactic și la cultivarea unui climat școlar pozitiv. În același timp, interacțiunea cu profesori din alte țări și descoperirea culturii italiene au întărit dimensiunea europeană a educației și spiritul de colaborare interculturală, esențiale într-o lume tot mai interconectată. Astfel de experiențe transformă stresul într-o oportunitate de învățare și dezvoltare personală, confirmând ideea lui Hans Selye că ceea ce contează nu este ce ni se întâmplă, ci modul în care alegem să reacționăm.
Experiența, cunoștințele dobândite prin participarea la acest curs vor fi diseminate în cadrul activităților organizate, pe teme specifice, la Casa Corpului Didactic „Csutak Vilmos” Covasna. Temele vor fi dezbătute, analizate mai pe larg în cadrul unor întâlniri de lucru unde va avea loc un schimb de bune practici și vor fi adaptate pentru programe de dezvoltare personală acreditate/avizate.
Gabriella Rusznák, profesor metodist CCD „Csutak Vilmos” Covasna