Schimbările structurale democratice, cel puțin declarativ, din Poliția Română au adus cu ele și aceste examene prin care se accede în anumite funcții de comandă, în corpul ofițerilor și chiar în structura Poliției Române. Se ajunge astfel la ocuparea unor funcții cu specialiști și alte persoane din afara structurii polițienești. Sună frumos, nu?

Dar, haideți să intrăm în organizarea și desfășurarea acestor examene. S-o luăm pe rând. În anumite etape ale transformării sale din Miliție în Poliție, au fost încadrate în Poliție, prin „examen”, fel de fel de persoane. La aceste examene organizate la IPJ Covasna, ne-am trezit ca potențiali încadrați cu oameni din toate zonele țării. Noi organizam examenul, iar subiectele veneau în „mare taină”, de la București. Ai noștri, mă refer la candidații din județul Covasna, rar treceau de nota 7. Marea majoritate a celor veniți din alte părți primeau doar note de 9 și 10. Am observat des acest fenomen și la examenele pe care le organizam pentru trecerea din corpul subofițerilor în cel al ofițerilor. Ai noștri, note medii, ceilalți maxime sau aproape de maxim. De curiozitate am cerut câteva lucrări, dintre cele scrise, evident, le-am studiat și am observat că mare parte dintre acestea corespundeau perfect cu răspunsurile la subiectele „secrete și extreme de bine păzite”, venite de la București. Menționez că aceste subiecte veneau prin fax, cu scurt timp înainte de începerea concursurilor. În naivitatea  noastră, organizam comisii cu șefii de sindicate, cadre de conducere, pentru a proteja subiectele și pentru a nu exista suspiciuni de fraudă. Dar, din păcate, corecți eram numai noi, cei de aici. Cei care știau subiectele erau „bine pregătiți”, cu multe zile înainte.

Despre aceste aspecte am sesizat structura anticorupție, dar „liniște totală”. Și astfel, ne-am trezit în Poliție cu fel de fel de persoane, foști șoferi, secretare etc., care , după ce stăteau o scurtă perioadă în Covasna, solicitau mutarea la județul de reședință. Lucru imediat aprobat de forurile superioare și la nivelul IPJ, în perioada când am condus Inspectoratul, pentru că am crezut și încă mai cred că e mai bine fără, decât cu astfel de cadre.

Și astfel,  polițiști de mare calitate din structurile operative ale IPJ Covasna au rămas în umbră, cu toate rezultatele lor bune și foarte bune din activități. Și mulți dintre aceștia, pe fondul frustării, s-au mutat la alte „structuri”, scuze că le numesc așa, adiacente Poliției.

Poate această stare de fapt și realitatea că nu am putut sprijini mai mult absolvenții Academiei de Poliție, fac parte dintre dorințele neîndeplinite ale funcției deținute în cadrul IPJ Covasna.

Despre examenele la nivel înalt, toată lumea știe că sunt numiri din diferite considerente, mascate prin concursuri la care participă numai cei ce au „chemare”. Și astfel, polițiștii simpli și eficienți, care aleargă să prindă hoți, nu au timp și nici posibilitățile necesare să pătrundă în „cercurile puterilor” care s-au perindat la conducerea societății românești. Totodată, față de alte județe, nici factorii de decizie de aici, politici în primul rând, nu au sprijinit și nu spirijină promovarea unor polițiști de calitate locali, care știu specificul, cunosc populația și înțeleg realitățile zonei. Vezi Brașov, Harghita, din păcate… dar bravo lor!

Observ că după plecarea mea, funcția de Inspector Șef la Covasna a intrat în „circuitul de valori” al Ministerului de Interne și se promovează ca atare.

Săptămâna viitoare vă aşteptăm să aflaţi părerea domului Corneliu Câmpeanu despre „Unde e Poliţia în sondaje?”.

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail