Őrdőg Zoltán, baiatul care la doar nouă ani a ajuns campion est-european . . și național, a participat de curând la Campionatul de minicross din Ungaria, ediția 2016, unde s-a calificat pe locul 11.

După ce la doar 4 ani se urca pentru prima dată pe o motocicletă, urmând pasiunea tatălui său pentru viteză și sporturile de acest gen, la 9 ani, Őrdőg Zoltán se poate mândri cu titulaturi precum cea de campion est-european și național, iar de curând Federația Română de Motociclism i-a acordat distincția Sportivul Anului 2015, la Supermoto. La vârsta la care alți copii au preocupări precum jocurile pe calculator și fotbalul în spatele blocului,  Zoltán muncește intens, zilnic, și se pregătește pentru fiecare competiție în parte, cu o dorință cum poate mulți oameni maturi nu au. De curând, băiatul a participat la Campionatul de Minicross din Ungaria, unde s-a calificat pe locul 11, dintre cei 217 de participanți, veniți din mai multe țări, înscriși în șase categorii.

„A fost prima etapă din Campionatul de Minicross-Ungaria 2016, în localitatea Acs, un traseu excelent, mai ales pentru copii. Au fost 217 participanți la șase categorii, din mai multe țări. Au fost 22 de copii la clasa MX65, primii 10 sportivi foarte buni și talentați, pregătiți pentru bătălie! Cum nu am mai fost pe acest traseu, Zoltán a reușit să se califice pe locul 11 la final, după ce a ocupat locul 9 la calificări, în prima manșă pe 10 și în manșa a doua pe 12. Primul start a fost destul de nereușit, la startul din manșa a doua era destul în față la primul viraj, dar s-a retras un pic din îngrămădeală, așa că a trebuit să se urce treptat până la poziția lui, după adversari. Mulțumim celor care ne-au acordat sprijinul maxim pentru a ajunge la această cursă, care s-a desfășurat la 900 de kilometri de acasă!” – a declarat tatăl băiatului, Őrdőg István.

Prima etapă a Campionatului a avut loc sâmbătă, 26 martie, și a fost doar una dintre cele șase serii care se vor derula în perioada următoare.

„Au fost copii din mai multe țări: Austria, Lituania, Estonia, Cehia, Slovacia. Campionatul de mincross din Ungaria este deschis, este un campionat liber, se poate participa cu orice fel de licență dintr-o altă țară, este considerat un campionat internațional de fapt (…) Este destul de tare acest campionat, sunt copii foarte buni, care se luptă și în cursele Europei. De exemplu, sâmbătă și duminică, am fost informat pe facebook și am văzut și eu un concurs în Cehia și în Austria, și toți cei care au fost în față în Ungaria, au bătut și acolo. Noi din păcate nu ne-am pus în plan anul acesta să ieșim mai departe, dar a început să ne pară rău că nu am ajuns, sunt cam mulți kilometri până acolo pentru noi, dar și campionatul din Ungaria este destul de tare, e pentru evoluția copiilor. De aceea ne străduim și noi să mergem măcar la campionatul de minicross al Ungariei, pentru că sunt mulți și acolo, și numai dacă este greu putem să evoluăm.” – a mai spus tatăl campionului.

Acesta mai spune că faptul că deși Zoltán este printre cei mai mici dintre participanți, nivelul lui este unul destul de înalt, însă faptul că traseul era unul nou pentru micul motociclist, spre deosebire de ceilalți participanți, care au avut suficient timp să se antreneze chiar cu câteva săptămâni înainte de competiție, a reprezentat un ușor dezavantaj pentru el: „Limita maximă a vârstei, la acea categorie la care a participat, este de 12 ani inclusiv. El având 9 ani, împliniți anul trecut în toamnă, chiar pot spune că a fost printre cei mai mici, toți care merg în față sunt cu un an jumătate, aproape doi, mai mari ca el. (…) E o diferență de vârstă, un an, un an-jumătate, doi ani, vă dați seama că dacă socotim în concursuri, asta înseamnă un an în plus sau chiar doi de experiență, plus că noi nu am apucat să mergem pe traseul respectiv. Deci concursul constă într-o singură zi ca timp, e un antrenament de 10 minute, de recunoaștere, se numește antrenament liber, apoi un antrenament  cronometraj și două manșe de concurs. Trebuie să te acomodezi foarte repede cu traseul, copiii de acolo, vă dați seama că au un avantaj, pentru că înainte cu o săptămână-două se duc pe traseu și se antrenează. Asta facem noi acasă, de exemplu, dacă avem un concurs undeva mai aproape, mergem înainte cu două săptămâni și învățăm traseul măcar sau ne antrenăm. Ca să ajungem și în altă țară pentru treaba asta este imposibil, nu putem merge să ne antrenăm înainte cu două săptămâni la 1000 de km distanță, și această locație a fost la 900 – și ceva de km. Eu ca tată așteptam un pic mai mult din partea copilului (…) dar din 22 de copii, nu a fost un început rău, pot să spun că încercăm să mergem la toate cele 6 etape ce mai au ei, în campionatul din 2016 și să putem să urcăm spre podium. (…) Ne dezavantajează că acasă ne antrenăm singuri, nu avem adversari la antrenamente, pentru că sunt puțin copii la noi în țară, sunt 3 sau 4 copii. Nu ai cum să evoluezi decât dacă concurezi cu ăștia mulți și mari, care sunt mai buni.”

Potrivit lui Őrdőg István, weekend-ul acesta, în perioada 9-10 aprilie, Zoli va participa la un alt campionat, de această dată de Supermoto (SM), o altă ramură a motociclismului, pe care băiatul o practică, și care se va derula în Bulgaria. Acesta spune că în lipsa unui buget consistent, care să le acopere toate necesitățile, este destul de greu ca Zoli să poată să participe la toate competițiile care l-ar ajuta să capete experiență și să avanseze mai rapid. Cu toate acestea, părinții micului campion fac tot posibilul să îi creeze condiții bune în deplasările pe care acesta le face la diversele concursuri.

„Acum, neavând un buget întotdeauna, ca să fie totul perfect… noi, spre exemplu am plecat vineri, toată ziua am fost pe drum, am ajuns vineri dupămasă la traseu, am stat în padoc, în parcul concursului. Am renunțat la hoteluri și la cheltuieli în plus, avem o mașină destul de bine amenajată, cât de cât, 2-3 inși putem dormi în ea, cu condiții și căldură cu tot. Dar vă dați seama că drumul, dus – întors 1800 km, dacă socotim numai combustibilul cât ne costă … E un buget destul de mare să ajungi la câteva sute de kilometri. Concursul propriu-zis, acolo sau acasă, este aproape la fel. Taxa de înscriere nu este mai mare decât la noi, este cam aceeași peste tot, ba chiar în unele locuri, în străinătate nu mai bagă taxe de înscriere, cel puțin așa a fost anul trecut în Bulgaria la SM, copiii nu au plătit taxă de înscriere.” – a explicat tatăl băiatului.

Zoli este membru al clubului „Dementor Racing”, un club care îi oferă sprijin micului motociclist în realizarea obiectivelor pe care acesta și le propune.

Ioana Ardeleanu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail