În general, omul se crede și se declară superior animalelor, însă adesea, prin comportamentul său, el se dovedește inferior animalului. Ca argument aducem toate cazurile de atrocități la care au fost supuse animalele de-a lungul timpului și până în zilele noastre.

     Azi televiziunea și internetul ne aduc prin imagine multe dintre astfel de împrejurări în care ființele non-umane sunt exploatate, schilodite sau chinuite în fel și chip. Ba mai există printre noi semeni atât de lipsiți de compasiune și atât de inconștienți, încât în mândria lor prostească se dau singuri de gol pozându-și faptele inumane și afișându-le pe Facebook, care devine astfel un fel de „menajerie universală”, în care poți întâlni toate tipurile de specii umane și animale, un loc unde poți găsi stăpânul și sclavul, criminalul și victima, salvatul și salvatorul, judecătorul și politicianul, iubirea afișată, prietenia mai mult sau mai puțin adevărată, tentațiile și nenumăratele drame ale vieții, frumosul și urâtul, amenințarea și pericolul, adică tot ce vrei și ce nu vrei, deci ”o lume în oglindă”.     

     În toată istoria omenirii animalele au jucat un rol important în evoluția societății omenești. În același timp a evoluat și relația om-animal, numai că conceptul teologic care-l făcea pe om  „stăpân” asupra tuturor celorlalte viețuitoare (Cartea Genezei 1: 28) a fost interpretat nu în esența lui umanistă, ci după cum dictau interesele epocii, deci conform concepțiilor gânditorilor sau stăpânitorilor din vremea respectivă. Să ne amintim doar despre noțiunea „sclav”. Oare de-a lungul secolelor trecute, în urma unor împrejurări istorice nefericite, n-au servit milioane de oameni ca sclavi semenilor considerați „stăpâni”? E plină istoria de atrocitățile comise asupra acestor ființe umane tratate precum animalele. De altfel, stăpânul își „cumpăra” sclavii din târguri (a se vedea scrierile lui Esop) și avea asupra lor „dreptul de viață și de moarte”, sclavii fiind considerați animale de povară sau mână de lucru. Ar fi multe de spus și despre descoperirea și cucerirea continentului american de către europenii ahtiați după noi pământuri și bogății, dar și despre soarta populațiilor cucerite după debarcarea lui Columb. Mai aproape de timpurile noastre, ar fi de amintit chiar istoria Statelor Unite ale Americii, modul în care negrii din Africa au fost vânați precum animalele, aduși cu corăbiile în noul continent și transformați în sclavi. Da, ar fi enorm de multe de spus despre toate crimele lumii trecute, dar să revenim la prezentul nostru, în „modernitate”, când ne pretindem civilizați, și să ne întrebăm dacă mai există sclavia? Da, mai există, sub chipuri mai mult sau mai puțin mascate, dar există în toate felurile. Există un anumit tip de sclavie în familie și în societate, în relația om-animal, dar și în relația om-om. Există familii în care unii membri ai lor sunt tratați precum sclavii. De exemplu, copiii obligați de către proprii părinți să cerșească pe străzi sau femeile bătute și chinuite de către soții lor cu comportament deviant etc. Dar ce este un muncitor exploatat la maximum și plătit la minimum, dacă nu un „sclav modern”?! Nu, sclavia încă n-a dispărut de tot. Precum rujeola sau gripa ea revine din când în când și se manifestă din loc în loc pentru că mai înainte ca ea să existe în realitate, ea există în mințile unor oameni. Și atunci de ce ne-am mira dacă unii indivizi umani tratează animalele ca pe niște ființe fără drepturi, dacă ei sunt gata să facă același lucru cu proprii lor semeni?!   

      Și totuși și animalele au drepturi! Din fericire, „aranjamentul divin” a făcut ca, în afară de oamenii rămași cu gândirea în Epoca de piatră sau în Epoca sclavagistă, să existe pe pământ și oameni cu o gândire evoluată și aflați la un nivel moral înalt, oameni altruiști, care au ridicat moralitatea la rang de „omenie”, arătând că și celelalte viețuitoare care ne însoțesc pe scara evoluției își au drepturile lor. Și acești oameni minunați s-au sfătuit și au dat lumii un document foarte important, cu titlul: DECLARAȚIA UNIVERSALĂ A DREPTURILOR ANIMALELOR. Probabil că nu toți cititorii cunosc acest document sau nu toți iau dat importanța cuvenită, de aceea le vom pune la dispoziție prevederile acesteia (Sursa: Internet)

„DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR ANIMALELOR

Preambul:

– Considerând ca Viața este unică, toate ființele având origine comună, diferențiindu-se în decursul evoluției speciilor,

– Considerând că orice ființă vie are drepturi naturale, orice animal dotat cu sistem nervos are drepturile sale specifice,

– Considerând că disprețurirea sau simpla nerecunoaștere a acestor drepturi naturale provoacă grave prejudicii Naturii și conduc omul la crime împotriva animalelor,

– Considerând că o coexistență a speciilor în lume implică recunoașterea de către specia umană a drepturilui la existență a celorlalte specii,

– Considerând că respectul omului față de animale este inseparabil de respectul reciproc al oamenilor,

Se proclamă următoarele:

Articolul 1

Toate animalele au în mod egal dreptul la existență în cadrul echilibrului ecologic. Această egalitate nu exclude diversitatea speciilor și indivizilor.

Articolul 2

Orice formă de viață animală are dreptul la respect.

Articolul 3

  1. Niciun animal nu trebuie supus unor tratamente brutale sau unor acte de cruzime.
  2. Daca este necesară sacrificarea unui animal ea trebuie să fie instantanee și nedureroasă.
  3. Animalul mort trebuie tratat cu decență.

Articolul 4

1 .Animalul salbatic are dreptul de a trăi și de a se reproduce liber în mediul său natural.

  1. Privarea prelungită de libertate, vânătoarea și pescuitul sportiv, precum și orice folosire a animalului sălbatic în alte scopuri decât cele vitale sunt contrare acestui drept fundamental.

Articolul 5

  1. Orice animal dependent de om are dreptul la ingrijire și întreținere atentă.
  2. În niciun caz el nu trebuie abandonat sau sacrificat în mod nejustificat.
  3. Toate formele de creștere si utilizare a animalului trebuie să respecte fiziologia și comportamentul proprii speciei respective.
  4. Expozițiile, spectocolele, filmele care folosesc animale trebuie să le respecte demnitatea și să nu comporte violența.

Articolul 6

  1. Experimentele pe aminale care implică suferință fizică sau psihică violeaza drepturile animalelor.
  2. Metodele alternative trebuie dezvoltate și implementate sistematic.

Articolul 7

Sacrificarea oricărui animal care nu este absolut necesară, precum și orice decizie care duce la un asemenea act constituie o crimă împotriva vieții.

Articolul 8

       1.Orice act care pune în pericol supraviețuirea unei specii sălbatice precum și orice decizie care duce la un asemenea act constituie o crimă împotriva speciei respective.

  1. Masacrarea animalelor sălbatice, poluarea și distrugerea biotopurilor sunt considerate crime.

Articolul 9

1,Statutul legal specific al animalelor precum și drepturile lor trebuie să fie recunoscute prin lege.

2.Protecția și salvarea animalelor trebuie reprezentate la nivelul organizațiilor guvernamentale.

Articolul 10

Educația si instruirea publică încă din copilărie trebuie să conducă omul la observarea, înțelegerea și respectarea animalelor.

Declarația Universal a Drepturilor Animalelor a fost proclamată în mod solemn la Paris în 15 octombrie 1978 la sediul UNESCO.”

     Odată cu adoptarea acestui document important conștiința umană s-a ridicat la un alt nivel de percepție, de înțelegere și respect față de toate formele de viață existente, pe o altă treaptă de inteligență și  moralitate. Din păcate, așa cum s-a afirmat mai sus, nu toți semenii noștri se situează la același nivel, unii dintre ei având o atitudine cu adevărat criminală în raport cu alte ființe, după cum am văzut cu toții în diversele emisiuni televizate despre indivizi care schingiuesc animalele până la moarte, fără pic de compasiune pentru ființa transformată în victimă. De aceea ar fi de dorit ca această declarație despre drepturile animalelor să fie adusă la cunoștința populației întregii țări, iar Legea să-i pedepsească mai aspru pe cei care atentează la viața animalelor.

     Rămânem cu speranța că într-un anumit viitor nu vor mai fi tăiați nici brazii tineri din păduri pentru a deveni „pomi de Crăciun”, ca apoi să fie aruncați la gunoi, și nici nu vor mai fi sacrificate  milioane de porci, miei sau vite pentru diversele sărbători și pentru hrana zilnică. Și chiar dacă suntem încă departe de acel viitor, iată că prin această Declarație un prim mare pas a fost făcut. Binecuvântată fie Viața pe pământ!

Mihai Trifoi

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail