Festivalul de Operă, Operetă şi Balet de la Braşov se încheie într-o notă de fast şi voie bună.
După cinci săptămâni de satisfacţii estetice oferite pe scena Operei din Braşov, unui numeros public, în acest week-end, sâmbătă şi duminică, vor avea loc în premieră în municipiul de sub Tâmpa două spectacole cu celebra operetă “Liliacul” de J. Strauss, veche de peste o sută de ani, ce are o muzică divină şi un libret generos. “Aproape fiecare arie este un aidoma unui şlagăr”, ne-a precizat dirijorul Traian Ichim. Interesul pentru această premieră este unul cu totul aparte, fiind întreţinut cu măiestrie de către organizatori, care de o lună de zile tot promit surprize.
Un mister bine păstrat
Acest mister în jurul premierei operetei “Liliacul” a avut un feed-back extraordinar, fapt dovedit de cererea enormă de bilete. Ca atare, s-au fixat două reprezentaţii la numai o zi una de alta, fiind necesară suplimentarea cu un al treilea spectacol, peste numai o săptămână, adică sâmbătă 3 decembrie a.c., tot de la ora 18,30.
Şi pentru a fi consecventă până la capăt, tânăra regizoare de teatru din Bucureşti, Alice Barb – care a montat la Braşov pentru prima dată în interesanta-i carieră artistică opereta “Liliacul” – a întocmit şi o a treia distribuţie alternativă, tocmai pentru a ascuţi şi menţine spiritul de competiţie între protagonişti, oferind în final publicului diferite ipostaze ale aceluiaşi valoros act artistic.
Alice Barb, un regizor care vine din lumea teatrului
Amintind deja numele regizoarei, am devoalat o primă surpriză. Alice Barb a semnat, de asemenea, versiunea textului, concepţia scenografică, mişcarea scenică şi light-design-ul. A lucrat migălos, dar alert (în numai 21 de zile de repetiţii) fiecare detaliu cu artiştii, punând un accent deosebit pe rostirea clară şi expresivă a cuvintelor, a frazelor. Este de reţinut că într-o operetă textul vorbit deţine o pondere de aproape 50 la sută din economia spectacolului, aşa că nu poate fi lăsat în voia sorţii…
Având ca formaţie de bază arta teatrală, tânăra directoare de scenă a privit cu un ochi nou, proaspăt, opereta. A rezultat un spectacol viu, antrenant, ca o şampanie ce se bea de Revelion, din câte ne-am dat seama la ultima repetiţie.
Celebra sporană Daniela Vlădescu – “special guest”
Şi o altă noutate de marcă: prezenţa ca invitat special în spectacol, a celebrei soprane Daniela Vlădescu, actualmente directorul Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa. Distinsa interpretă a declarat că revine cu mare plăcere şi emoţie pe scena unde şi-a început cariera în anii ’80, la Braşov evoluând în numeroase spectacole şi efectuând zeci de turnee, vreme de şase ani cât a fost angajată aici.
Doamna operei şi operetei – Daniela Vlădescu – are o voce caldă, amplă, constituind o prezenţă agreabilă, plină de farmec. Sunt argumente cu care va încânta din nou inimile spectacorilor care, deşi ar fi dorit, nu au mai avut posibilitatea să o admira într-un spectacol integral la Braşov, din anul… 1991, când a evoluat în “Sânge vienez”.
S-o primim, aşadar, din nou cu braţele deschise…
O operetă foarte cunoscută
Opereta în trei acte “Liliacul” este una din capodoperele lui Johann Strauss-fiul. A fost compusă pe un libret scris de Karl Haffner şi Richard Genée, după nuvela „Le Reveillon” de Henri Melhac şi Ludovic Halévy. Premiera mondială a avut loc la Viena, la „Theater an der Wien“, pe data de 5 aprilie 1874 şi de atunci s-a jucat pe multe scene din întreaga lume.
…Referindu-ne la premiera de mâine să spunem, în încheiere, că există o mulţime de elemente care vor contribui la obţinerea unui nou succes al talentatului colectiv al Operei din Braşov. Aşteptăm o nouă izbândă, aşa cum îndrăgiţii artişti ne-au obişnuit nu doar cu ocazia festivalurilor, ci săptămână de săptămână, întreaga stagiune.
…Vor fi, ca de fiecare dată, aplauze la scenă deschisă, ovaţii şi multe buchete de flori, la final. Mult succes!
Horia C. Deliu