Actriţa de teatru şi film, Olga Tudorache, cunoscută mai ales pentru roluri precum Euridice din „Atingona”, Aurelie în „Nebuna din Chaillot”, Ducesa de York din „Richard al III-lea”, Regina din „Regina mamă”, Doamna T din „Portretul Doamnei T” etc, s-a născut la 11 octombrie 1929, la Oituz, Bacău.
Despre rolul central din „Nebuna din Chaillot” de Jean Giraudoux, spunea Virgil Munteanu, în Revista „Teatrul” (1979), citat pe site-ul https://www.dmtr.ro/, că „Olga Tudorache face o adevărată creaţie în rolul nebunei înţelepte şi nefericite, depăşindu-şi condiţia nefericită, renunţând la unele din mijloacele sale şi înfăţişând-o pe Aurelie nimbată de o poezie stranie”.
A finalizat studiile Institutului de Teatru din Bucureşti, la clasa lui Moni Ghelerter şi Mărioarei Voiculescu în 1951. În intervalul 1951-1966, s-a angajat la Teatrul Tineretului din Bucureşti până când acesta a fuzionat cu Teatrul Nottara, numit apoi Teatrul Mic, conform biografiei de pe site-ul https://www.dmtr.ro/
Din anul universitar 1976 este conferenţiar universitar la „, la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”, la catedra de actorie. Din 1990 este profesoară. Ca profesoară, până la pensionare, în 1997, a scos şase promoţii de actori; retragerea efectivă din învăţământ avea să aibă loc în anul 2000.
A jucat la Teatrul Mic, Teatrul Foarte Mic, Teatrul Metropolis, Teatrul Odeon şi Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”.
Dintre rolurile interpretate la Teatrul Tineretului din Bucureşti: Valea – „Dealul vrăbiilor” de Simukov, 1951; Katea – „Student în anul trei”, 1952; Zinca – „De la patru în sus” de H. Nicolaide, 1953; Valentina Peicu – „Simion Albac” de Th. Mănescu, 1953; Galina Sergheevna – „Ani de pribegie” de Arbuzov, 1954; Makvala – „Libelula” de Barataşvili, 1954; Edith – „David Copperfield” de Dikens, 1954; Maşa – „Cadavrul viu” de Tolstoi, 1955; Ioana Boiu – „Suflete tari” de Camil Petrescu, 1957, conform https://www.tnb.ro/.
Dintre rolurile avute la Teatrul Nottara, începând cu 1961, amintim: Cleopatra – „Antoniu şi Cleopatra”, de William Shakespeare; Regina – „Vulpile” de Lillian Helman, 1964; „Cinci schiţe de Caragiale”, 1965; Doamna Smith – „Cântăreaţa cheală” de Eugene Ionesco, 1965; Sarah – „Amintirile Sarah-ei Bernhardt” de John Murrell, 1985.
La Teatrul Mic a putut fi văzută, în perioada 1981-2000, în roluri precum: Vera Holler – „Înaintea pensionării” de Thomas Bernhardt, 1981; Edda – „Fluturi… Fluturi” de Aldo Nicolaj, 1981; Ducesa de York – „Richard III” de William Shakespeare, 1983; Ducesa de Gloucester – „Richard al II-lea” de Wiliam Shakespeare, 1966; Leonora – „Tango” de Mrozek, 1968; Vitoria Lipan – „Baltagul” de Sadoveanu, 1968; Maria – „Maria 1714” de Ilie Pănescu, 1969; Maria Magdalena – „Don Juan moare ca toţi ceilalţi” de Teodor Mazilu, 1970; Ana – „Emigrantul din Brisbame” de Georges Schehade, 1970; Văduva Altavilla – „Cum se jefuieşte o bancă” de Samy Fayad, 1971; Geronte (travesti) – „Vicleniile lui Scapin” de Moliere, 1972; Emilia – „Cimitirul păsărilor” de Antonio Gala, 2000.
Din 1980, a colaborat cu Teatrul Naţional Bucureşti, având roluri precum: Marie Saint Laurent – „Cavoul de familie” de Pierre Chesnot (1980) sau pe cel al Reginei – „Regina mama” de Manlio Santanelli, regia Gelu Colceag (1997), pentru care a obţinut Premiul Fundaţiei Tofan pentru cea mai importantă personalitate teatrală a anului 1997; Premiul Criticii pentru cea mai bună actriţă a anului 1997, acordat de secţia română a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) – Fundaţia Teatrul XXI (februarie 1998), Premiul UNITER pentru cea mai bună actriţă în rol principal la Gala Premiilor UNITER (martie 1999).
La Teatrul Odeon, cu care a colaborat din 1993, a jucat rolul Mamei – „Întâlniri în pădure” de Ofelia Strahl, regia Cătălina Buzoianu; a avut un turneu în Franţa, jucat la Juvisy sur Orge, în mai 1993, la Theatre de l’Eclipse.
La Teatrul Metropolis din Bucureşti, cu care a colaborat din 2005, a jucat rolul Mamei din „Peşte cu mazăre”, text şi regie de Ana Maria Bamberger (2005) sau pe cel al Doamnei T din „Portretul Doamnei T”, a treia piesă scrisă de Ana-Maria Bamberger pentru Olga Tudorache, în regia Lianei Ceterchi, care a fost premiată de UNITER şi i-a adus actriţei Premiul de Excelenţă „Omul anului 2006”.
Dintre rolurile din filme, amintim: „Directorul nostru”, regia Jean Georgescu, 1955; „Când primăvara e fierbinte”, regia Mircea Săucan, 1960; „Răpirea fecioarelor”, regia Dinu Cocea, 1967; „Răzbunarea haiducilor”, regia Dinu Cocea, 1968; „Mihai Viteazul”, regia Sergiu Nicolaescu, 1970; „Bietul Ioanide”, regia Dan Piţa, 1979; „Domnişoara Aurica”, regia Şerban Marinescu, 1986; „Francois Villon, poetul vagabond”, regia Sergiu Nicolaescu, 1987; „Tusea şi junghiul”, regia Mircea Daneliuc, 1991; „Balanţa”, regia Lucian Pintilie, 1991; „Doi haiduci şi o crâşmăriţă”, regia George Cornea, 1992; „O vară de neuitat”, regia Lucian Pintilie, 1993; „Salata”, regia Lucian Pintilie; „Faraon”, regia Sinisa Dragin, 2004 etc.
A deţinut numeroase premii şi distincţii, între care: Premiul pentru cea mai bună interpretare a anului 1968, pentru „Baltagul”, rolul Vitoria Lipan; Premiul revistei „Săptămâna” pentru 25 de ani de activitate teatrală (1979); Premiul special al juriului la „Gala dramaturgiei româneşti actuale” Timişoara (1987), pentru rolul Elena Domnişor; Premiul revistei „Teatrul” (1988), pentru rolul Thelma din „Noapte bună, mamă!”; Premiul pentru întreaga activitate, Gala Premiilor UNITER (1995); Ordinul Naţional „Steaua României” în grad de Mare Ofiţer acordat de Preşedintele României (2000); titlul de Doamnă a Scenei Româneşti, oferit de Municipiul Bucureşti Sector 2 (2001); „Vârsta de aur – Premiul special”, distincţie decernată de Ministerul Culturii şi Cultelor (2001); Trofeul Festivalului Naţional de Teatru „I.L. Caragiale”, 2004; Doctor Honoris Causa al UNATC (2006); Ordinul Naţional „Serviciul Credincios” în grad de Mare Cruce, din partea preşedintelui României (2006); Decoraţia regală „Nihil Sine Deo”, din partea Principesei Margareta a României (2012), se mai arată pe site-ul https://www.tnb.ro/.
AGERPRES