– Ştiam că leul este  „regele animalelor”. Atunci de ce s-a  ales tigrul ca simbol al ţărilor asiatice  cu expansiune economică?, l-am  chestionat  pe  un  tânăr călugăr budist  întâlnit la Bangkok. Era echipat cu  o robă portocalie  (fără vreo aluzie politică românească) şi se uita curios la mine. Aşa că n-am ezitat şi am intrat în vorbă. S-a mirat că deşi era foarte cald, eu purtam un tricou…negru! I-am arătat atunci pe piept emblema „Cerbului de Aur”,  spunându-i că fac parte dintr-un…Club de elită.

    – Wow! Sunt onorat,  s-a exprimat în stil juvenil slujitorul lui Buddha.  Dar să-ţi răspund la întrebare: de ce s-a ales ca simbol tigrului? Fiindcă-i agil, sare spectaculos şi e puternic. Leul arată majetuos, are prestanţă, însă nu posedă destul dinamism, fiind prea somolent… Expesia „tigrii asiatici” reprezintă  o metaforă reuşită referitoare la dezvoltarea statelor din  Asia de Sud-Est (…)

    După o vreme s-a scuzat şi a plecat smerit spre templul din apropiere.

    …Am  repetat  întrebarea unui alt slujitor al „Domnului”  (el ştia care) în Indonezia.

Mă aflam la Borobudur,  coborâsem  numeroasele trepte abrupte ale falnicului monument, şi am zărit pitit la umbră un „monk” în etate,  ce îşi trăgea sufletul ca şi mine. Bătrânul călugăr nu mi-a  răspuns  pe loc. S-a gândit şi apoi  s-a lansat într-o explicaţie amplă şi doctă. Se vedea că este un tip erudit, priceput şi la geopolitică, nu doar la cele sfinte.

   – În zonă  există state  şi teritorii autonome  care au  cunoscut în ultimii ani o spectaculoasă creştere. În afară de China – ajunsă un fel de „dragon  roşu” –  au apărut ca din junglă „tigrii” cu numele Singapore, Hong Kong, Macao,  Malaezia, Thailanda, Indonezia.

   Avea dreptate. În ultimii  trei ani  luasem toate aceste teritorii  la… picior, joncă, ricşă, tuk-tuk, elefant, bus, catamaran, avion, rămânând extaziat de ceea ce vedeam.

Leul cu „colţii”… tociţi

 

      Uneori, când îi puneam  bătrânului monah  o întrebare  dificilă, observam în colţul buzelor un zâmbet mai accentuat decât surâsul tradiţional al localnicilor, ce fac plecăciuni la tot pasul.  Era o mică notă de superioritate.  La un moment dat a vrut să afle şi el câte ceva despre mine.

  –  De unde vii, călătorule cu ochii verzi?

  –  Oho, de departe, sir. Dintr-un bârlog al  Europei, numit… „Transylvania – Ţara lui Dracula”.

  –  N-am auzit de ea. Şi nici de el.(Aha, îl pusesem şi eu în dificultate cu ceva). Aveţi tigrii pe acolo?

  – Nţţ. Avem în schimb…lei; dar de hârtie.

  – ???

  – E o glumă; aşa se numesc banii noştri.

  – Însemnă că sunt puternici, dacă au un asemenea nume.

  – Cum să nu? Se pot lua la trântă cu toate valutele, însă având „colţii tociţi”, rar ies la atac.

Arta de aţi petrece timpul în avion

 

      Ca să te deplasezi până Asia de Sud-Est îţi trebuie răbdare. Cât despre…tutun, lucrurile s-au complicat rău  în ziua de azi. Dar am să vă povestesc ceva mai încolo cum era pe vremuri, când se permitea fumatul  peste tot: în aeroporturi, avioane, trenuri, săli de aşteptare etc.

    …În  schimb, în gigantica aeronavă „Airbus 330” cu care am zburat până la Jakarta, o asemenea plăcere este de neconceput. Din cei 300 de pasageri, cu siguranţă  că o bună parte visa la  o ţigară. Numai că vreme de  13 ore cât a durat survolul, plus trei ore escala,  vicioşii au…mestecat gumă, blestemând  măsurile de abstinenţă fumegoasă. Noroc cu  băutura – tare, bună şi multă- care ne-a îmbunat pe toţi.

    Din păcate, nu am sesizat  când am traversat Ecuatorul. Pe apă cică este de-a dreptul pitoresc. Mi-a  dat detalii Erik („cel blond”, spre deosebire de strămoşul său, „cel roşu”), un marinar scandinav  vecin de scaun, ce mergea să se relaxeze în Bali. Când i-am spus că o să ajung şi eu în Insula Zeilor, s-a bucurat. Şi în semn de solidaritate a cerut încă un rând de Campari, văzând că e licoarea mea preferată. El mi-a povestit despre ceremonia amuzantă ce are loc pe vapor  la trecerea peste  linia imaginară  aflată la mijlocul distanţei din Polulul Nord şi cel Sud.

    Mi-a relatat că atunci când era şi el nou  membru al echipajului şi nu mai trecuse Ecuatorul, a fost  supus  unui ritual păgân  pe puntea superioară. Dezbăcat în slip lângă alţi novici, a trebuit să-şi ungă  trupul  cu o soluţie  neagră  – pe vremuri se folosea… catranul – după care  li s-au presărat pe trup  pene, arătând în final ca nişte „Păsări ale  Infernului”, nicidecum ale…Paradisului. Veteranii râdeau de ei. S-au făcut poze şi bancuri pe seama lor. Iar la final, au mai dat şi de băut…

    În avion  habar n-ai când  treci peste  „burtieră” (am vrut să scriu burta Globului dar suna urât).  Fiindcă…dormi!  Pentru a veni  în ajutorul pasagerilor  de pe  traseele  intercontinentale, marile companii aeronautice au  luat decizia înţeleaptă  de a programa  zbururile  noaptea.  Ca atare, după o primă  masă copioasă, treci la nani precum pruncii. Ca atare, stewardesele  opturează obligatoriu hublourile şi se sting luminile. De fapt, e foarte bine, întrucât astfel   prinzi vreo patru-cinci  ore de somn „iepuresc”, iar timpul trece mai repede. Urmează din nou papa, plus (pardon) unele treburi mici şi mari, la coada avionului.

      Atunci când zbor  ziua,  prefer să stau la geam şi să mă holbez afară. Dar  de când cu deplasările acestea nocturne am solicitat la „checking” scaun lângă culoar, ca să-mi întind picioarele lungi. Plus că nu trebuie să deranjez pe nimeni când mă mai mişc.

    Sunt şi destui insomniaci în jur, dar  au cu ce să te distreze. Beneficiind de propria lumină de veghe, pot citi  sau viziona  filme artistice, emisiuni de divertisment, buletine de ştiri, apasând  ecranul tactil încastrat  în scaunul din faţa lor. De asemenea, au posibilitatea de a urmări în timp real pe „touch-screen” ruta de deplasare, ţările peste care  survolăm.  Află  temperatura exterioară, altitudinea, distanţa parcursă şi cea rămasă, diferenţa de fus orar, câte grade sunt în localitatea de destinaţie. Din când în când, dacă mă trezesc, fac şi eu la fel, mângâind ecranul. Există căşti, ca să nu-ţi deranjezi vecinii. Totul este să nu sforăi sau să ai flatulenţe… De fapt, „Naturalia non sunt turpia”.  Iar dacă apar şi turbulenţe exterioare, rezultate-s groaznice.

    Faţă de cea mai lungă  cursă aeriană, dintre Singapore şi New York ce durează 18 ore, a noastră (de 13+3 ceasuri) a fost un „mizilic” pe…avion.

    Acum vreo 15 ani existau în aeronavele transoceanice doar trei-patru  televizoare atârnate în şir deasupra fiecărui  rând  de scaune,  ecrane care coborau abia după decolare. Nu aveai posibilitatea să-ţi alegi  programul, astfel că  toată lumea privea la ceea ce se proiecta.  Totuşi, pentru mine ca român  nu era rău deloc când traversam Atlanticul,  zburând spre sau dinspre America. Aşa vizionam  cele mai recente filme (e drept, netitrate ori dublate de…Irina Nistor), pelicule  care în România ajungeau – dacă…ajungeau? – târziu de tot.

 

Amintiri amuzante

    … Şi acum am să mă las purtat pe aripile…amintirilor şi o să povestesc cum decurgeau lucrurile înainte de Revoluţie. Pe atunci se permitea …fumatul în avion! Astăzi pare incredibil, nu-i aşa? Erau sectoare  pentru vicioşi şi non-fumători. Ce să zic? Mare  deosebire  nu sesizam, întrucât  aflându-ne la un loc  toţi  pasagerii,  „duhăneam” pasiv la greu.  Mâncarea se distribuia la toţi la fel, fără posibilitatea de a opta pentru un meniu sau altul în funcţie de religie ca acum, când porcul lipseşte din meniu, oferindu-se opţional pui, vită, uneori peşte.

     Cel mai tare era pe rutele ruseşti. Adică, sovietice. Pe care le-am bătut în lung şi-n lat, vizitând  pe rând toate cele 15 Republici unionale. Îmi amintesc câteva secvenţe hazlii trăite cu ocazia unui lung voiaj, când  s-au succesat numeroase  escale şi schimbări de avioane, ajungând pe nişte  rute secundare.

      După una din decolări, atunci  când a sosit ora mesei,  am  avut un şoc.   „Tovarăşa  ospătară”, echipată într-o uniformă de parcă stătuse până atunci de strajă la…Mausoleul lui Lenin din Piaţa Roşie, a început să avanseze printre scaune având  un coş de răchită sub braţ. Ziceai că merge la piaţă. Nici urmă de tradiţionalul cărucior  cu alimente şi băuturi, ca în prezent. Ne-a pus fiecăruia direct  în… palmă (???) o felie groasă de pâine neagră şi deasupra o bucată de brânză!  Nu tu, acolo, un şerveţel ori farfurioară de unică folosinţă. Nimic. Ca la grădiniţele pentru handicapaţi.

Dejun monahal, cu multă vodkă şi mahorcă

    Eram  doar trei  străini la bord. Aflându-ne  pe  o cursă  internă,  ne aşezaseră în semn de respect  pe scaunele din faţă ale unui „TU 134”. Scena  mesei a fost de un umor nebun. La început am crezut  că e vreo glumă,  o farsă că la emisiunile  gen „Camera ascunsă”.  Ne-am uitat unii la alţii şi am izbucnit în râs. Nu atât conţinutul  „cinei monahale” ne-a surprins, cât modul neaoş de servire:  măcar să fi pus elegant pâinea şi brânza pe o bucată de ziar, de preferinţă- „Pravda”!

    Câţiva călători cu trăsături asiatice din spatele nostru, ce nu-şi scoseseră  căciulile miţoase de pe cap,  au vrut să ne îmbuneze  şi au scos din buzunarele lor adânci câteva  butleci de vodkă, îmbiindu-ne. „Davai, davai”. Am băut, ce era să facem? Politeţea ne obliga.

    O mătuşică legată cu o broboadă  ţinea într-o paporniţă un…gânsac  viu ce sâsâia,  oferindu-i miloasă câteva  firimituri din masa-i frugală.  Dacă ar fi fost prin preajmă vreun manelist român, imediat ar fi modificat vestitul şlagăr „Din bucata mea de pâine/ am hrănit un om şi-un câine”, cu varianta „Din coltucul meu cu brânză/ nici gâsca nu face… osânză!”

     Nu ne săturaserăm, evident. Ca atare,  ne-am „afumat” cu vodcă şi cu nişte ţigări groase, făcute dintr-o mahorcă ordinară, oferite cu generozitate de amicii cu pomeţii turtiţi şi ochii migdalaţi de pe rândul din spate. Beam şi pufăiam. Mai era puţin şi începeam să cântăm. Doamne, ce vremuri!

     …Şi astăzi cel mai aşteptat moment a rămas servitul mesei. Numai că pe rutele internaţionale ai de unde alege. Mai întâi primeşti câte un şervet umed din bumac să-ţi ştergi  mânile, după care stewardesa îţi intinde  o listă de meniu tipărită elegant, din care poţi opta pentru două/trei feluri principale calde. Plus garnituri de paste, legume fierte, cartofi. De asemenea, pe tăviţă se află chifle moi, unt,  brânză topită, dulceaţă, biscuiţi, o tartă, un baton de ciocolată cu nuncă de cocos şi un recipient cu apă plată. Urmează cafea, ceai, sucuri naturale ori acidulate. Nu lipsesc mult-aşteptatele „drink”-uri alcoolice, precum whisky, vodka, gin, coniac, bere, vin şi alte licori dintre cele mai fine.

    …Mamă, ce deosebire faţă de cina rusească de odinioară. Şi, totuşi, ce frumos fusese, deoarece aveam cu 25 de ani mai puţin.  (Va urma).

                                                                                                  Horia C. Deliu

 

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail