Taipei este una dintre cele mai frumoase aglomerări urbane din Asia, fiind desemnată  Capitala Mondială a Design-ului în anul 2016. Obiectivul turistic principal îl reprezintă un zgârie-nori de 508 metri aflat în topul celor mai faimoase construcții de pe Glob, din vârful căruia am…scanat cu privirea întregul oraş. Ghidul local ne-a spus cu mândrie (dar…inexact) că ar fi al doilea Cel mai înalt Turn din lume după Burj Khalifa din Dubai. Ce-i drept…a fost cândva. Însă China (”Patria Mamă” a Taiwanului – cum se consideră) s-a grăbit ”să-și arate muschii” și a ridicat rapid alte…cinci construcții mai înalte: la Shanghai, Shenzhen, Guangzhou, Tianjin și Beijing!

 Cursa pentru supremația pe verticală însă nu s-a oprit.

Lumea văzută din „Taipei 101

Pentru mine motivul principal al vizitei în Taiwan l-a reprezentat ascensiunea în Turnul cu O-sută-unu-etaje. Încă în prima zi după sosirea în Capitală am purces spre a admira Taipei 101. Eram o grămadă de curioși care ne-am îmbulzit la o coadă imensă pentru a urca. Nu înainte de a achita o taxă incredibil de ”piperată”. Aș zice că părea chiar o…”glumă nesărată”. A reprezentat cea mai mare sumă pe care am plătit-o undeva pentru a vizita un obiectiv!!! Doar nu urma să vedem nici… Bijuteriile Coroanei britanice sau vreun Muzeu de artă faimos. Pur și simplu aveam în față un…turn. Unul celebru, este adevărat!

Mulți turiști au rămas jos văzând tariful exagerat, motivând: ”Doar n-am bolunzit!”

Așteptând să intru în lift, care s-a dovedit a fi Cel mai rapid de pe Glob, având afișat la vedere Certificatul de Atestare oferit de Guinness World Records, am enumerat în gând și alte construcții similare pe care le văzusem de-a lungul vieții. Le-am așezat într-o ordine descrescătoare, neținând cont de cronologie.

Primul ca faimă, cu imaginea cea mai răspândită la nivel mondial este, bien sûr, simbolul Franței – La Tour Eiffel din Paris, Deși măsoară ”doar” 330 metri înălțime, părând astăzi un…pitic față de falnicul Burj Khalifa cu ai săi 828 metri, trebuie neapărat vizitat de orice turist. Care se respectă.

Mi-am amintit apoi cu nostalgie de vizita pe Gemenii americani (care…nu mai există), dar și de puternica impresie lăsată de ”fratele mai mic”- Empire State Building – din New York.  Oho, asta se întâmpla în 1991…

 …Dar să mă întorc iarăși în timp. Înainte de 1989 călătoream mai ales în Uniunea Sovietică. Deoarece în Vest nu primeam viza. Ca ”alții”! A fost, totuși, un prilej minunat de a vizita cu Intourist TOATE cele 15 Republici! Pe atunci era obligatoriu ca orice grup de excursioniști să poposească mai întâi la Moscova, indiferent ce destinație finală aveau. În program figura neaparat reculegerea în ”Mausolelul lui Lenin” din Piața Roșie. Unde am intrat de ”n” ori!!! Cu ocazia unei asemenea voiaj am urcat și în Turnul de Radio și Televiziune „Ostankino” din Capitala Rusiei, care a păstrat titlul de Cea mai înaltă clădire de pe Mapamond timp de zece ani. Până la construcția CN Tower din Toronto în 1976, care măsoară de 553 m. Am ajuns și în Turnul canadian, dar după …”După douăzeci de ani”, vorba lui Alexandre Dumas.

Ar mai fi de amintit multe obiective de acest fel care m-au încântat, spre exemplu Lotte World Tower din Seul, supranumit „Bijuteria Coroanei Coreei de Sud”. Apoi faimoasele turnuri Petronas din Kuala Lumpur, Landmark 81 Cea mai înaltă clădire din Vietnam și din toată Asia de Sud-Est, ca să nu mai vorbesc de splendorile arhitectonice precum Turnurile din Shanghai, Tokyo, Osaka, Washington, Berlin etc.

Nu mai știu în ce serial făceam confesiunea că ”Am o țicneală cu clădirile super-înalte”…

O soluție genială

Taipei 101 este una dintre aceste vestite structuri de pe Planetă, fiind pentru o perioadă de timp, Cel mai înalt turn din lume. Au apărut altele în anii din urmă ca…ciupercile. Obiectivul imediat este atungerea Unui km. pe verticală! Pardon – Doi km??? (Veți afla detalii în episodul următor).

În timp ce majoritatea construcțiilor similare au un design contemporan, T 101 abundă în detalii tipic asiatice. Astfel, sunt opt piese verticale separate care înglobează câte opt etaje. Această decizie arhitecturală este legată de simbolistica chineză ce asociază cifra amintită cu prosperitatea, bogăția și norocul. Turnul cu înălțimea de 508 metri a fost proiectat de Firma C.Y. Lee & Partners și construit de KTRT Joint Venture. Inaugurarea a avut loc chiar de Revelion în 2004 și șase ani nu a avut rival de înălțime.

Stâlpii masivi de susținere sunt realizați din carcase de tablă de oțel cu o grosime de 80 mm, umplute cu beton. Pereții din sticlă și aluminiu au fost concepuți astfel încât să poată suportă o deplasare seismică laterală până la 95 mm, fără să sufere stricăciuni.

Uriașa sferă galbenă care pendulează lin la cutremure și taifunuri, absorbind o parte din energiile distructive

Dar mare găselniță despre care doar am amintit, abia acum vine. Pentru amortizarea armonică a mișcărilor telurice a fost suspendată între etajele 91 și 87 o… ”bilă” uriașă din oțel cu greutatea de…660 tone!!! Opt cabluri imense asigură susținerea acestui pendul gigantic de culoare galbenă, care permite balansarea lină a construcției, absorbind o parte din oscilații. Dacă ar rămâne rigid, imensul turn s-ar forfeca la seisme mari sau taifunuri și cu siguranță s-ar prăbuși.

Puțini vizitatori au avut însă habar de existența amortizorului! Aproape toți se duceau glonț în vârf să admire panorama, neștiind de existența cu trei etaje mai jos a acestei minunății inginerești. Predocumentându-mă acasă – cum fac de obicei – am mers chitit să găsesc pendulul faimos. Am rămas ultuit! Pe cine am întrebat la coborâre, a ridicat din umeri cu părere de rău. ”Păi de unde era să știu ???”

Deși pare aparent imobilă, uriașa sferă se mișcă lin atât la cutremure, cât și în timpul taifunurilor înregistrate des în această parte a Planetei (deci nu vorbim de… uragane, cicloane, vijelii) – cum v-am explicat cu câteva episoade în urmă..

Poluatorii de află pe lista neagră

Un alt fapt care m-a încântat: în Taiwan se duce o bătălie ”la baioneată” cu poluatorii. Mari și mici. Eu m-am uitat după cei mărunți, deoarece la cei mari nu am avut acces. Și nici timp de investigat. Se spune că industria micro-cipurilor – care a făcut țara celebră pe Mapamond – nu ar fi agresivă cu natura. M-am bucurat să constat că aici sunt în trafic puține biciclete-ricșă, tuk-tuk-uri (tricicluri taxi), dar mai cu seamă scutere, care abundă cu zecile de mii, chiar cu…milioanele prin alte state asiatice. 

De pildă, Vietnamul este un nefericit…campion. În Saigon  circulă …trei milioane de mopede fumegânde! O adevărată catastrofă pentru aerul respirat de localnici.

Acolo am trăit o experiență groaznică într-o zi, când am stat minute bune pe trotuar pentru a traversa un bulevard, nefiind ”zebre” prin jur. Văzându-mă derutat, unui localnic i s-a făcut milă și m-a luat de mână ca pe un orb. Apoi ne-am aventurat pe celălaltă parte, fiind ocoliți ”la milimetru” de scuteriștii care ne claxonau sălbatic. Există o tehnică cum să te strecori, pe care n-am prins-o…

În Taiwan e ”parfum”: noul președinte a anunțat că va interzice mopedele clasice, doar cele electrice având…undă verde în trafic Care sunt scumpe, dar prietenoase cu mediul.

Mediul este poluat, dar omul, oare este curat?, se întreba regretatul scriitor rus Mihail Kuzmin. (Va urma).

                                                       Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail