Fiindcă  vam atenţionat despre grote la finele episodului anterior   un subiect aparte . . – cred că a sosit momentul să vă relatez lucruri interesante despre două mari caverne  din Gibrlatar, Peşterile St. Michael (cum o numesc britanicii) ori San Miguel (după spanioli) aflată nu departe de bârlogul macacilor şi Gorham.

 

„Explorator”, doar cu numele

Intrarea-în-Peştera-St.-Michael

Nu pot spune că aş fi  un pasionat  al acestui gen de atracţii turistice, făcând  un  ţel din  „explorarea”  tainiţelor  Pământului. Dar dacă  se  iveşte vreo hrubă faimoasă  pe ruta de mers,  nu mă dau în lături (atenţie cum puneţi accentul) şi  intru curios.

Îmi amintesc  vag,  aşa ca prin ceaţă, de frumoasele Peşteri româneşti ale Muierii şi Urşilor, ca şi de Salina de la Praid, pe care le-am  vizitat  cu foarte mulţi ani în urmă cu părinţii ori cu şcoala, pe când purtam pantaloni scurţi şi cravată de pionier. Nu ştiu cum mai arată în ziua de astăzi. Presupun că bine,  mai cu seamă dacă sunt amenajate la standarde internaţionale.

Să nu omit o altă celebritate în materie, anume  Mina de sare Wieliczka din sudul Poloniei, situată în zona metropolitană Cracovia, vizitată  în tinereţe, pe când purtam pantaloni lungi şi cravată de aceeaşi culoare! De asemenea, voi relata la finalul acestui reportaj  câte ceva despre splendidele Grote  din  Altamira (Spania)  şi Lascaux (Franţa).

Cert este că Peştera Sfântului Mihail (ca să o numesc şi pe româneşte)  din măruntaiele  Stâncii  Gibraltar este o splendoare în…piatră. Mi s-a părut  una dintre cele mai frumoase locuri de acest fel  admirate până acum.

Fireşte,  „Regina  Cavernelor”  rămâne Peşterea Postojna, din Slovenia. Ea le depăşeşte net din toate punctele de vedere pe cele enumărate mai înainte, fiind  cred să nu greşesc, cea mai mare  incintă  carstică din lume. Are o lungime de 21 de km şi ca atare  se vizitează cu…trenuleţul de mină! Şi nu  de azi, de ieri, ci din  anul…1872, de când a fost inaugurată calea ferată îngustă, iar  iluminatul electric  datează din 1883.

Şi o altă curiozitate: în interiorul ei  a funcţionat  în  anul 1899  cel mai vechi Oficiul poştal subteran de pe Glob (!!!), de unde  oaspeţii cumpărau şi trimiteau  familiei, cunoscuţilor, şefilor  cărţi poştale cu salutări. Am aflat că primele imprimate  de acest fel au  apărut  încă din anul 1869 în Austria,  nefiind  colorate.

Să mai adaug pentru amatorii de voiaje că Peşterea Postojna  se afla la o distanţă de 50 km de Capitala Ljubljana, la 192 km de Veneția şi 196 km de Zagreb, având zeci de milioane de vizitatori din lumea largă (eu nu mă mai pun la socoteală), printre  ei aflându-se peste 150 de preşedinți de stat, regi, împărați, maharajahi.

    „Voilà!”, cum ar zice  o prietenă mai nouă de a mea, distinsă profesoară de franceză, care citeşte cu plăcere  aceste însemnări de călătorie.

 

Număr impresionant de peşteri

 

    

Sala de concerte din Peştera St. Michael

Ca o curiozitate vă mai spun că  Stânca Gibraltar ascunde în măruntaiele ei  vreo …150 de peşteri!!! Incredibil de multe pentru un teritoriu atât de mic. Cea mai mare este  St.Michael, situată pe versantul vestic, alcătuită din încăperi de diferite dimensiuni, după cum a avut apa forţa să sape în masivul calcaros. Se  pot admira o sumedenie de stalactite şi stalagmite  în nuanţe de gri, alb, roz. De asemenea, se află coloane torsionate, stâlpi masivi ca nişte tuburi de orgă,  roci cu înfăţişarea unor animale preistorice.

Poteca subterană pe care se circulă coboară, coteşte brusc, urcă, ducându-ne paşii spre fiecare obiectiv. M-au încântat luminile meşteşugit amplasate, care creează un cadru excepţional pentru a lăsa fantezia turiştilor să…galopeze.

– Ce minunăţie!, aud  surprins o exclamaţie în limba-mi maternă şi paternă. Mă întorc şi văd două doamne  în etate, rămase în urma grupului să se extazieze.

– Într-adevăr!, mă bag în vorbă.

– Aaaa, tot român? De unde sunteţi?

– Din Braşov.

– O, ce oraş cochet. Noi venim din Iaşi.

– Nici „Dulcele Târg” nu-i de lepădat.

– Vai câte frumuseţi am admirat. Oare ce mai urmează?

– Se pare că „Upper Hall” este cea mai impresionantă  încăpere…

– Da?  Şi unde se află, că n-am dat încă de „dânsa”?

– Aproape de ieşire. Aşa este numită metaforic marea Sală de concerte.

…Ajungem şi acolo, în sfârşit.Aflăm că e cel mai mare  spaţiu  subteran,  fiind amenajat ca incintă de spectacole. Pot asista câteva  sute de… gură cască. La modul propriu zic, fiindcă rămâi „bouche bée”  ascultând  un concert underground.  Audiţia este perfectă, iar decorul natural te înfioară.

Înainte de a pleca, am urmărit  încântat  recitalul  instrumental al unui trio olandez, care ne-a oferit un program muzical dens, cu piese  clasice şi  moderne, trecând  printr-un generos pasaj de  jazz.

Anual aici poposesc în jur de un milion de vizitatori. Faceţi un mic calcul şi veţi realiza cât se câştigă din turismul făcut cu pricepere…

  

Pe firul istoriei

 

Desen în Peştera Gorham ce a făcut senzaţie

Prima mențiune despre uriaşa cavernă  îi aparţine  geografului antic Pomponius Mela în sec. I. De-a lungul timpului peşterea a avut numeroase utilizări, cuceritorul maur Tariq ibn Ziyad – de la care provine şi numele zonei – fiind primul care a intuit marele său potenţial strategic. Acest atu a fost  valorificat ulterior şi de alţi comandanţi de oşti, spaţiul ascuns ajungând o redutabilă fortăreaţă în sec. al XVIII-lea. În timpul Celui de-al Doilea Război Mondial aici s-a încropit chiar  un spital militar de campanie.

Deşi pare bizar, în amintita peşteră s-au organizat de-a lungul timpului şi alte activităţi, nu doar  beligerante, cum ar fi ceremonialuri şi ritualuri magice, întruniri secrete, dueluri cavalereşti. În epoca noastră  au început să   aibă loc  evenimente  mondene, gen festivităţi matrimoniale, party-uri, concerte etc.

 

O dispariţie misterioasă

 

Există o poveste ciudată legată de istoria vestitei caverne, privitoare la  dispariţia misterioasă a doi ofiţeri superiori englezi. Se zice că în jurul anului 1840 un oarecare  colonel Mitchell, însoţit de maiorul Smith,  au pătruns în Galeria  Leonora pentru cercetări. Dar niciunul nu a mai ieşit. S-au organizat imediat acţiuni de salvare, s-au efectuat investigaţii ani la rând, însă inutil.

La aproape un secol, în anii 1936, respectiv  1938 povestea a revenit în atenţia opiniei publice şi au fost  reluate  căutările. De data aceasta  s-au efectuat  adevărate expediții științifice în toate galeriile,  pentru a da de rămăşiţele celor doi. Tot degeaba.

Şi uite aşa a înflorit teoria fantezistă a existenţei  unui…tunel secret între cele două continente. Un tunel  ce ar subtraversa Strâmtoarea Gibraltar pe o lungime de 24 km, folosit cândva şi de macacii africani să vină în ospeţie pe Muntele Calpe!!!

Folclor sadea, bag seamă…

 

Salutări de la strămoşul nostru „Omul de Neanderthal”

   

A doua peşteră vestită din Gibraltar se numeşte  Gorham. Ea  poartă numele  unui căpitan din Marina Britanică, care a dat întâmplător de cavernă  în anul 1907. Însă primele descoperiri arheologice au fost realizate abia în 1940, când doi ingineri militari au găsit unelte de piatră, vase ceramice, rămăşiţe umane și animale.

Mai aproape de noi, în anul  2012 o ştire de presă a produs senzaţie, o emoţie deosebită şi „atacuri de panică” în rândul unor speologi, arheologi, paleontologi şi a altor …„ologi” de pe Mapamond:  în  marea Peşteră Gorham  s-a  descoperit un desen geometric aparţinându-i „Omului de Neanderthal”, realizat în urmă  cu aproximativ 30.000 de ani!  Vestea bombă se referea la faptul că respectiva  operă de artă  ar aparţine  unui tip uman fosil, „Homo Neanderthalensis”, contemporan cu „Homo Sapiens”,  dar despre care s-a crezut până acum că era mai prostănac, neavând abilităţi artistice. Ei bine, nu-i aşa!

Şi brusc am aflat că mai avem în „arborele ginecologic” un strămoş  foarte, foarte îndepărtat cu preocupări rafinate.

Abia acum îmi explic de ce-mi place mie pictura!

 

Desen epocal

 

Dragilor, relaxaţi-vă! Surpriza este doar de natură ştiinţifică. Aşa că vorba lui nea Nicu înainte de cădere, „Aló, aló, staţi liniştiţi tovarăşi!”. Nu există  vreun inconvenient,  în sensul că nu va suna la uşă  în următoarele cinci minute vreun descendent al locuitorilor  grotelor cu mesajul „Bună ziua, eu sunt stră-stră-stră- nepotul lui nenea Neanderthal”.

Pe savanţi i-a bulversat găsirea unei  gravuri (de fapt nişte…linii  drepte scrijelate pe un perete, linii care se întretaie chipurile „artistic”) ce datează din  preistorie, opera fiind atribuită  unui umanoid din Neanderthal.

    Înaintaş reconsiderat

 

Deşi   am abordat  subiectul  pe un ton  cam glumeţ, n-aş vrea să credeţi că-s şi eu un… troglodit şi bagatelizez importanţa acestei noutăţi epocale. Desenul amintit  lansează  o nouă ipoteză, potrivit căreia  înaintaşii noştri din acea perioadă  erau mult  mai inteligenţi decât s-a crezut. Aşa că  de acum înainte  când   mai pomenim  de  „Omul  din Neanderthal”, va trebui să  ne imaginăm mai mult decât o creatură  bipedă, păroasă, cu cap mare, o brută a cavernelor. Ci un strămoş din lanţul evolutiv uman cu unele preocupări elevate.

Percepţia  generală  se cere schimbată, clar! Dacă  aceşti  primitivi au realizat, într-adevăr,   desene  rupestre,   înseamnă că  erau capabili să presteze pe lângă activităţile limitate  ce ţineau de procurarea  hranei, odihnă, perpetuarea speciei etc., şi  îndeletniciri  din zona  creaţiei spirituale!!!

Ca atare, specialiştii afirmă că este vorba de o descoperire foarte importantă  privitoare la realizarea unei forme de artă create de o specie dispărută,  consemnându-se fără putinţă de tăgadă un pas cognitiv major în evoluţia Umanităţii.

Spre deosebire de „Homo Sapiens”, de la care s-au păstrat o mulțime de reprezentări  artistice,  acest „Homo Neanderthalensis” nu s-a remarcat până acum decât prin făurirea de  unelte  şi nu de lucrări de „artă”, cum este  modelul geometric gravat în Peştera Gorham.

 

Alte mostre de artă rupestră

 

Oamenii din Neanderthal

Acum când scriu, gândul mă duce  la celebrele caverne în care s-au găsit primele mostre de artă rupestră: Grota Altamira din Spania şi Peştera  Lascaux  din Franţa, care au făcut istorie.

Pentru cei mai puţin informaţi  precizez că Peştera din Altamira se află la vreo 30 de km. de Santander, fiind prima care a stârnit interesul mulţimii. Un vânător  s-a adăpostit într-o zi de furtună  în grotă şi a rămas şocat văzând desenele. Asta se întâmpla, hăt, în anul…1868. A dat imediat sfoară în ţară, s-a făcut vâlvă, până şi regele Spaniei s-a dus să le admire, ca şi mult norod. În mod curios, percepţia generală a fost mai degrabă…modestă. Lumea nu era încă pregătită să savureze asemenea lucrări de artă  primitivă. Un pictor cunoscut al vremii a pus pecetea, numind  desenele drept „mâzgălituri vulgare, ce nu merită să fie văzute!!!”

Abia în anul 1940, când s-au depistat lucrări de artă asemănătoare şi în zona Dordogne din Franţa, mai precis în Peşterea Lascaux – unde există un complex de galerii „tapetate” cu desene din Paleolitic – s-a reconsiderat şi valoarea  operelor Altamirei.

Poftim (in)cultură!   (Va urma)

Horia C. Deliu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail